AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #1 Skrevet 24. november 2012 Hei, jeg har gått på p-pille (mercilon) i litt over et halvt år, men har ikke tatt noe den siste måneden da jeg glemte å hente nye brett på apoteket. Jeg har egentlig ikke hatt bruk for dem de siste tre månedene og vil ikke få bruk for dem på en lang tid fremover heller. Spørsmålet er om jeg burde begynne igjen når første mens kommer nå, eller om jeg kan ta en lengre pause? Jeg vet jo ikke hvor lenge den blir på, men alt fra noen måneder til noen år. Har lest noe om at man ikke burde det, fordi kroppen venner seg til hormoner og alt det. Så jeg håper noen her vet litt mer enn meg Anonym poster: 78365725a647eec745132d6494f54509
Minya Skrevet 24. november 2012 #2 Skrevet 24. november 2012 Problemet med å ha for lange pauser mellom brettene, er at det er forhøyet risiko for blodpropp når du starter på p-piller. Når du har hatt tre måneders pause, begynner du på nytt med pillene, og da kommer den forhøyede risikoen inn i bildet. Statistisk sett er det bedre for kroppen din å gå på p-piller "hele tiden" i motsetning til å begynne på nytt hver gang du finner det for godt. Fordelen ved å gå på p-piller er også at du får en jevn syklus, og at du evt kan hoppe over mensen om du plutselig måtte trenge det. Jeg ville anbefalt deg å bare begynne på nytt pillebrett nå når mensen kommer, første pille på første blødningsdag. På den annen side; om du ikke vil gå på p-piller, kan du godt la være å gå på dem i flere år fremover.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #3 Skrevet 24. november 2012 Minya har rett i det hun sier om forhøyet risiko for blodpropp, men jeg vil likevel gi deg motsatt råd. Hvis du ikke får bruk for dem på en stund, kan du likegodt gi deg nå som du allerede har stoppet. De hormonene du fikk i deg, er ute av systemet ditt nå, så hvis du ikke trenger dem, kan du spare pengene og de eventuelle bivirkningene til du skulle få bruk for pillen igjen. Jeg skulle egentlig bare stoppe i tre måneder før bytte av merke, men fant ut at jeg like godt kunne droppe hele greia, siden jeg er singel. Jeg kastet pillene og har ikke sett meg tilbake. Deilig å vite at kroppen går kun på det den skal ha akkurat nå Hormonene får jeg heller begynne å proppe i meg igjen om jeg skulle få meg kjæreste Anonym poster: 15e057f8139a5094ea6bd3f28ac82e9e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #4 Skrevet 24. november 2012 Så altså er det slik at siden jeg først har begynt med pause, er det det samme hvor lang pausen er? For da vil jeg helst slippe å tenke på pillene en liten stund, men jeg skal starte opp igjen senere. Si om 5 måneder da. Eller har ikke kroppen min vendt seg helt til å være pillefri enda (som sagt snart gått en måned) Anonym poster: 78365725a647eec745132d6494f54509
Gjest Allergikeren Skrevet 24. november 2012 #5 Skrevet 24. november 2012 Minya har rett i det hun sier om forhøyet risiko for blodpropp, men jeg vil likevel gi deg motsatt råd. Hvis du ikke får bruk for dem på en stund, kan du likegodt gi deg nå som du allerede har stoppet. De hormonene du fikk i deg, er ute av systemet ditt nå, så hvis du ikke trenger dem, kan du spare pengene og de eventuelle bivirkningene til du skulle få bruk for pillen igjen. Anonym poster: 15e057f8139a5094ea6bd3f28ac82e9e Jeg ser heller ikke noe poeng i begynne på nytt igjen nå bare fordi kroppen venner seg til hormonene. Særlig med tanke på at du helst vil ha en lenger(lengre?) pause. Hvis du derimot begynner og slutter igjen annenhver måned, er det gunstigere å gå på dem fast.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #6 Skrevet 24. november 2012 Ok, takk for svar Da lar jeg være å ta dem helt til jeg vet jeg vil få bruk for dem Anonym poster: 78365725a647eec745132d6494f54509
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå