Batteri Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 Her om dagen spiste jeg frokost med barna i min datters bhg. Den ene jenta på avdelingen hadde matpakke bestående av loffskiver (oppskjært toast) med ketchup og ost på. Er dette vanlig matpakkemat? Det er jo ikke akkurat så mye næring i det måltidet.
Patronus Skrevet 23. november 2012 #2 Skrevet 23. november 2012 Kanskje liten tid, og glemt å handle/bake brød dagen før? Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig mye, da barnehagen tar tak i dette om det skjer ofte.. 1
Sweet77 Skrevet 23. november 2012 #3 Skrevet 23. november 2012 Om det er så vanlig vet jeg ikke, men om du først skal henge deg opp i det kan det jo være greit å finne ut hvorfor det var sånn først: - det kan være et "en-gangs tilfelle" - det kan være "belønning" for noe annet - det kan være at de har hatt en barnevakt den morgenen som ikke kan så mye om kosthold - de kan ha hatt dårlig tid - barnet kan nettopp ha vært sykt, og dette er det eneste det orker - det kan være et engangstilfelle av dårlig råd - glemt å handle - barnet elsker ketchup og ost, og har fått lov akkurat i dag - ...bruk kreativiteten og fyll på. Altså, det kan være ganske slitsom å være forelder og kontnuerlig ha 120 par øyne på seg som observerer hvert minste lille skritt som avviker fra en eller annen "normal". Så jeg velger stort sett å tenke "legitim grunn" i utgangspunktet - foreldre flest bryr seg om barna sine og gjør en god jobb, og har ikke bruk for at folk vokter hvert minste skritt de tar. Er det noe alvorlig galt synes det gjerne på ungene. En brødskive eller to med ost og ketchup er ikke verdens undergang 29
Thalamus Skrevet 23. november 2012 #4 Skrevet 23. november 2012 (endret) Det kan også være at disse foreldrene gir barna loff i stedet for fullkorn, godteri fredag og lørdag, og lar dem drikke saft til middagen. Jeg lukter barnevernssak jeg altså... Endret 23. november 2012 av Thalamus 4
Gjest Chin Skrevet 23. november 2012 #5 Skrevet 23. november 2012 Å gi loff er ett sikkert tegn på at det er barnemishandling inn i bildet. Denne ungen har det neppe godt og foreldrene burde definitivt meldes til barnevernet !!! slenger denne inn for sikkerhetsskyld. 6
Gjest Yellow Taxi Skrevet 23. november 2012 #6 Skrevet 23. november 2012 (endret) Det er da ikke spesielt næringsfattig. Halvgrovt brød med smør og ost er jo ekstremt vanlig lunsj i Norge. På mange måter bedre å spise kethcup under osten enn smør. Og om man får i seg litt fiber til et annet måltid har det ikke noe å si om brødet er kneip eller loff. Endret 23. november 2012 av Yellow Taxi
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #7 Skrevet 23. november 2012 4-åringen min fikk med et lyst rundstykke med brunost i barnehagen i dag som belønning for at han spiste opp all fisken han fikk til middag i går uten å protestere. Det tror jeg er eneste gangen han har hatt helt hvitt brød i barnehagen, så jeg håper ikke "du" var der og reagerte og bekymret deg Anonym poster: ccdc0418d86a86ab7b5923f6ca525259 7
Gjest *Maja* Skrevet 24. november 2012 #8 Skrevet 24. november 2012 Da jeg var liten spiste jeg en hel sånn rund pølseformet loff med jordbærsyltetøy. Led ikke noe nød for at jeg fikk loff i blandt. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 24. november 2012 #9 Skrevet 24. november 2012 Ikke rart foreldre klager over hvor slitne de er når de skal passe på alle andres barn i tillegg til sine egne 10
Gjest 10ne Skrevet 24. november 2012 #10 Skrevet 24. november 2012 ikke bry deg du, barnehagen tar det opp med foreldrene om det er så ille..
Gjesten Skrevet 24. november 2012 #11 Skrevet 24. november 2012 Her synes jeg du fikk unødvendig krasse svar. Jeg er enig i at det er en dårlig frokost for et barn. Jeg må derimot også si meg enig med de som sier at du ikke vet om dette var en engangstilfelle eller ei. Hvis dette hadde vært maten hver dag ville jeg definitivt reagert, men siden du kun har sett dette ene tilfellet, synes jeg du skal være forsiktig med å dra slutninger. Det kan være mange grunner til at barnet fikk denne frokosten i dag, så du får nesten bare stole på at barnehagen ville tatt grep om det var grunn til bekymring. 5
Djungelvrål Skrevet 24. november 2012 #12 Skrevet 24. november 2012 Jeg var lærling i en barnehage hvor en afrikansk unge hadde med seg kalde pølser i kalde brød hver dag. Hørte aldri at de ansatte kommenterte det. Har de noe med det da, er det ikke foreldrene som bestemmer hva barna har med seg i matboksen da? 3
Batteri Skrevet 24. november 2012 Forfatter #13 Skrevet 24. november 2012 Takk til Gjesten for et konstruktivt svar. Jeg har ikke nevnt hverken BV eller barnemishandling, jeg spurte simpelthen bare om dette var vanlig mat å ha med i bhg. Denne jenta er en flott liten jente som jeg er sikker på har det bra hjemme. Men takk for kreative svar 1
Corine Skrevet 24. november 2012 #14 Skrevet 24. november 2012 Det kan også være at disse foreldrene gir barna loff i stedet for fullkorn, godteri fredag og lørdag, og lar dem drikke saft til middagen. Jeg lukter barnevernssak jeg altså... Er dette ironi eller? Håper virkelig barnevernet bruker ressursene sine på alvorligere saker, enn å "etterforske" foreldre som gir barna saft til middagen og godteri to kvelder i uka! 1
Gjesten Skrevet 24. november 2012 #15 Skrevet 24. november 2012 Er dette ironi eller? Håper virkelig barnevernet bruker ressursene sine på alvorligere saker, enn å "etterforske" foreldre som gir barna saft til middagen og godteri to kvelder i uka! Ironiflagget slutten av innlegget antydet nok at det var nettopp ironi 2
Rubies_ Skrevet 24. november 2012 #16 Skrevet 24. november 2012 Mammaen min la alltid en liten twist i matpakken min, ved siden av de hjemmebakte grovbrødskivene med leverpostei og agurk. Og guess what: Jeg ble hverken overvektig eller uintelligent! Poenget er bare, hvorfor legge seg så mye bort i om en unge hadde loffskiver med ketchup? Det trenger ikke å bety at dette er noe ungen får hver dag. Kanskje hadde ungen skikkelig lyst på det, og fikk det denne ene dagen. Kanskje ungen ellers får sunne, næringsrike måletider. Man trenger ikke tenke det verste om alle når man har sett noe urovekkende èn gang. Jeg syns man skal være litt forsiktig med å dømme folk på den måten. Dersom dette er noe som barnehagen mener er urovekkende, vil de ta tak i det og snakke med foreldrene. Så don't worry.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #17 Skrevet 24. november 2012 Jeg var lærling i en barnehage hvor en afrikansk unge hadde med seg kalde pølser i kalde brød hver dag. Hørte aldri at de ansatte kommenterte det. Har de noe med det da, er det ikke foreldrene som bestemmer hva barna har med seg i matboksen da? I min barnehage er det sånn at matpakka til frokost er "deres". Det vil si at vi voksne ikke kan legge oss borti hva de har med, hvor mye/lite de har med, eller hvor mye de spiser, og om de spiser skorpe eller ikke. Når det kommer til maten de får servert i barnehagen derimot, er det vi som bestemmer "reglene". Anonym poster: d0dd8a9f9286483ee57113df6b378719 2
Muscae Skrevet 25. november 2012 #18 Skrevet 25. november 2012 Jeg synes enkelte her har litt voldsomme forestillinger om hva barnehagen kan blande seg opp i. Jeg har jobbet i mange ulike barnehager, og ingen av de har noen gang tatt opp dårlig kosthold med enkeltforeldre. Ja, barnehagen kan ønske at barna ikke har med enkelte matvarer i matpakken, av hensyn til allergier eller lignende. Men om et barn har brød med pålegg i matpakken sin, så skal ikke barnehagen legge seg opp i hvilken grovhetsskala dette brødet befinner seg innenfor. Jeg kjenner til barn som får sjokoladepålegg hver dag. Og jeg må innrømme at samtlige av de barna jeg kjenner til, som får sånt pålegg hver dag, har vært "problembarn" som de andre foreldre og barn klager på. Og jeg lurer i mitt stille sinn om det er noe med sukkeret som gjør det.. Eller om det er foreldre som lar sine barn spise sjokoladepålegg hver dag, som også er slepphendt med andre regler...? Og at manglende grensesetting er større problem enn kostholdet? 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #19 Skrevet 25. november 2012 Hvorfor bryr du deg om det? Ikke frekt ment. Tror barnehagen tar dette opp med foreldrene om det gjentar seg til stadighet. For alt du vet kan de ha hatt med melding "Lise har med toast idag, da hun har vært syk noe. Dager nå og dette er det eneste som fristet" Folk må passe på seg selv å sine egne barn Anonym poster: b9eb4f0a6e0a3088b52cdc7d82403700 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #20 Skrevet 25. november 2012 Barnehagen tok opp med meg at de syns synd på datteren min, som fikk grov skive med makrell i tomat nesten hver dag. De fåreslo blandt annet syltetøy og prim (?) Jeg syns det var rart at de kunne legge seg opp i våre rutiner og vaner sånn.. Vi hadde selvsagt en god grunn, og det var at jenta vår spiste ikke noe annet pålegg enn makrell i tomat! Dessuten er det da mye sunnere enn syltetøy og prim. Alt barnehagen legger seg opp i! Anonym poster: fe63df5484f8909f29dcd9707fe855a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå