AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 Jeg sliter litt med telefonangst. Det er ikke et veldig stort problem for meg ene og alene men det fører ofte til at jeg utsetter samtalene helt til siste liten eller ikke tar telefonen når den ringer. Det er jo litt dumt siden jeg kan gå å grue meg for å ringe i flere dager før jeg endelig ringer og er det ille klarer jeg ikke slappe av og gjør alt for å glemme at jeg burde ringe. Det er "nytte telefoner" som er værst. Men om det er kreditorer, NAV, eller bestilling av time til legen spiller ikke så stor rolle. Ofte utsetter jeg alt til jeg får en dag jeg føler meg super. Da gjør jeg unna alle på en dag. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke liker telefonen. Jeg har brukt mye tid på å tenke på det men har ikke funnet noen løsning. Jeg blir bare sinnsykt kvalm og begynner å skjelve når jeg forsøker å presse meg til å ringe. Om jeg får slått nr og ringt da er det skjeldent det blir en vellykket samtale. Jeg snakker ofte for fort og stammer og glemmer hvorfor jeg ringer og slikt. Når jeg da legger på begynner jeg å grine evt blir sint. Det hender at jeg har bestillt pizza men selv om jeg har skrevet ned bestillingen foran meg blir alt feil. Men jeg tar det som trening siden vi kjenner de på sjappa går det litt lettere hver gang. Mannen min sier at jeg snakker mye roligere nå enn for et år siden når jeg bestiller pizza. Men det hjelper jo bare der ikke når jeg må ringe andre. Jeg tar også veldig skjeldent telefonen. Det er oftest bare når mamma ringer at jeg tar den. Evt familie som ringer sent på kvelden. Men ellers lar jeg den ligge. Og om det er noe viktig sender de fleste en sms. Sms går greit men jeg skriver ofte samme sms flere ganger før jeg sender den. Det er så lett å bli missforstått. Noe jeg også ofte blir i telefonen. Brukte sist en mnd på å ringe legen. Han sa ring om en mnd så ser vi da. Men det ble nærmere 2 mnd før jeg ringte. Selv om jeg tenkte på det hver dag. Eller da jeg søkte jobb og de ringte fra bemanningsfirma og jeg tok den ikke siden jeg ikke visste hvem som ringte. Når jeg fant det ut prøvde jeg å ringe tilbake dagen etter men ingen tok den. Det værste var at jeg ble lettet og jeg prøvde ikke flere ganger. Jeg stod sikkert i en halvtime og øvde på å si hei og spørre hva det gjaldt. Det som er komisk her i byen er at størsteparten av jobbene i nærområdet er på callsentre. Både her og nabobyen har flere store firma som driver med salg og kundeservice. Så NAV prøvde jo å få meg til å prøve meg i en slik jobb. Jeg slapp heldigvis unna. Denne gangen. Huff nå rabler jeg avgårde ser jeg. Men det eg lurte på var om det er flere der ute med lignende problem og kanskje du til og med har kommet deg rundt det? Anonym poster: eb42c8a8e626703a439f2b75e360e4ea
Gjest Gjest_Erica Skrevet 23. november 2012 #2 Skrevet 23. november 2012 Jeg hadde telefonangst for inntil noen få måneder siden. For meg hjalp det å rett og slett tvinge seg til å ta de telefonene som kommer inn og de telefonene du skal selv ta. For meg hjelper det å planlegge de første innledende setningene oppi hodet, har jeg erfart. Ønsker deg lykke til! Det er utrolig vondt å streve med slik angst.
Gjest Lurifix Skrevet 23. november 2012 #3 Skrevet 23. november 2012 Jeg har vel også telefonangst på en måte. Jeg misliker å snakke i telefon siden jeg alltid hører feil. Hvertfall om det er en annen dialekt i andre enden. Gjelder stortsett bare når jeg skal ringe noe offentlig opplegg. Samtaler med privat personer går greit. Men jeg fant ut at jeg bare driter i hva personen i andre enden tenker om meg, selv om jeg er helt rar på telefonen. Easy fix!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #4 Skrevet 23. november 2012 Du må bare gjøre det, tving deg selv til å ringe og ta telefonen. Det er det eneste som hjelper. Anonym poster: 2b0b373596ec58fd2c120bfdc642131e
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #5 Skrevet 23. november 2012 Jeg har aldri likt å ringe selv. Så bestemte jeg meg for å bli journalist, og det var jo litt utfordrende siden det man som oftest gjør i jobben er å ringe folk... Min erfaring er at de første telefonene er fæle, men så blir du vant til det, og til slutt koster det deg ikke en kalori engang og løfte av røret og ringe folk, selv om du vet at du ikke alltid får hyggelige svar. Hehe. Tren. Planlegg hva du skal si, skriv notater før du ringer. Pust og gjør det Neste gang går det sikkert litt lettere! Lykke til Anonym poster: dd91286e15f1735c50f076e03188d3cf
Gjest Gagaen Skrevet 23. november 2012 #6 Skrevet 23. november 2012 Jeg har tlfskrekk og har ikke helt overvunnet den men jeg har funnet et " triks" som hjelper litt ; hvis jeg skal ta en tlf til et offentlig kontor , til jobben ell noe så tar jeg den en dag jeg har fri og kan ligge litt lenge . Så tar jeg tlf fra senga og har dyna trygt rundt meg For det første ; det kjennes godt å bli ferdig med det før dagen begynner og slippe og gå og grue meg , for det andre ; på en merkelig måte kjennes det tryggere når jeg ringer fra under dyna .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå