AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Min eldste datter er 10 år, og jeg får stadig høre fra henne at jeg er strengere enn "alle andre mødre" når det gjelder hva hun får lov til og ikke. Det er selvsagt ikke tilfellet, men likevel ser jeg nok at mange for lov til mer enn jeg godkjenner på hennes vegne, Hun er en vanlig, flink og grei 10-åring med mange venninner. Et par av venninnene hennes synes jeg får lov til uvanlig mye, de har hva jeg vil kalle "grenseløs" oppdragelse, og hun sammenligner seg selvsagt mye med dem. Men nå har det etter hvert vært mye snakk om ting som også mange fler enn disse visstnok gjør, og som jeg er sterkt i mot. For eksempel; en del av klassevenninnene hennes får lov til å dra alene (til fots eller med buss) til nærmeste kjøpesenter og "shoppe" (!) alene (vi bor i Oslo). Dette er ca 2 km fra der vi bor, og man går mye av veien langs en nokså trafikkert vei (fortau). Jeg er i mot dette fordi a) jeg liker ikke at hun drar alene denne veien pga faren for "lokkemenn" og trafikk, b) det henger mye rart på senteret c) jeg synes det er helt meningsløst at et barn skal bruke tid på shopping; hun har alt hun trenger og kommer tidsnok til ungdomsfasen,,, de kan heller sykle, leke, gjøre andre ting,. Ellers er sminke et hot topic. En del av jentene har allerede brukt sminke en god stund på bursdager. I det siste er det blitt mer og mer av det i hverdagen også, på skole etc.. Det dreier seg om mascara, øyenskygge ,lipgloss, negllakk og noen ganger pudder.. Jeg synes dette er like meningsløst. De er så opptatt av sminke, mote, shopping og voksenting at jeg blir helt matt.. Min datter har aldri sminket seg, men ved sist bursdag fikk hun over 10 negllakker, flere glosser og andre pyntesaker i gave, og jeg skjønner på det hun sier at hun også har lyst når en del andre gjør det. Klær og sko: noen av jentene har nå fått seg ekte UGGs, Hunter-støvler etc.. De fleste er ikke så bevisste på klesmerker enda, heldigvis, WOW holder (med unntak av et par). Men de er opptatt av å se på motesider etc på nettet. det kan jo være uskyldig, husker jeg og min søster også trålet Ellos-katalogen etter de flotteste klærne og drømte oss bort hehe (andre tider!). Men sammenlagt føler jeg disse tingene blir et slags generelt press om å bli ungdom så fort som mulig. En av jentene i klassen har ryddet alt barnslig ut av rommet sitt, ingen leker mer.. Bare "ungdomsting". Og nå mener min datter at hun også vil ha mindre barnslige ting fremme... Den samme venninna er for øvrig blant dem som har merke-sko, dyre klær, egen Ipad, Iphone, Ipod, u name it. og jeg har hørt mora hennes "kritisere" henne for å være barnslig da hun lekte med dukker med min datter og andre ute.. Så det kommer selvsagt et sted fra.. Men jeg synes dette er trist. Liker ikke dette maset om hvem som bruker sminke og ikke, hvem som ahr fått uggs og ikke (min datter har billig kopi), at hun skal spare til Iphone (hun har en helt grei touch-mobil som ikke var spesielt dyr). Lei maset om hvem som har egen pc, tv, hvem som har fått dratt på weekend-tur til London med mamma osvosv. Kan opplyse at vi bor i en bydel av oslo som er temmelig gjennomsnittlig hva sosio-økonomisk status angår, ikke spesielt mye penger her. Hva tenker andre som har døtre på 10 år? er det vanlig å godkjenne at de får lov til alt dette? er det jeg som er bakstreversk? Hvorfor burde de i så fall få lov til dette? Anonym poster: 175bd17b456b2e9b1597e2369cd5f9ed 4
Silfen Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Det er en veldig overgangsfase i den alderen. Jeg merket på min at hun endret oppførsel noe etter hvem hun var sammen med. Heldigvis var gjengen hennes på den alderen temmelig jordnære, med fotball og sånt no i fokus. Men flere var begynt på voksenstien og jeg husker ennå tiårsdagen hennes da de satt og diskuterte hvilken boxere som var best av Bjørn Borg og Kari Traa. Så jeg tenker som så at man gir etter på litt, som f.eks. at det er lov med lipgloss og neglelakk, som er temmelig uskyldig og ikke "sminke". Men at man er mer tilbakeholden på kjøpesenterturer. Og så må man rett og slett finne ut hva som er verdt å kjempe for og hva som man ser at kommer før eller siden anyway. Det som er greit med at de begynner med ditt og datt i den alderen er også at de ofte er mer mottakelig for informasjon, regler og slike ting fra foreldrene.
Daxi Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Wh00t? sminke på 10 åringer? føler meg litt "dum" når jeg sier at jeg lekte med Barbie helt til jeg ble 12 år.... men forstår ikke hvorfor små jenter skal ut å shoppe, det er å lære barna helt feil verdier... Det er greit, det kommer en tid der alle er ute og shopper, det gjør jeg og, selvfølgelig... men med mine egne penger, som jeg vet hvor mye arbeid har tatt meg å tjene. Skal man sende 10-åringen å brenne opp visa-kortet, hva kan man forvente etterpå? man kan vel ikke kritisere dem senere på at de er bortskjemte vel? hvis man har lært dem selv siden de var små at de kunne få kortet og kjøpe masse dritt dem ikke trenger... blæææææææææ 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Jeg er helt enig Natalie_M.. Jeg mener de blir bortskjemte om man lar alle grenser slippes opp når de er så små. Jeg følger med på Teenage Boss på NRK og skjønner jo hvordan enkelte blir så bortskjemte og opptatte av penger og shopping som de er.. Det er jo fordi ingen foreldre evner å si nei.!! Ja, du har nok et poeng silfen, gå med på de minst ille, som negllakk og gloss (det gjør jeg altså). Men øyensminke på skolen er bare tull på en 10-åring.. Og jeg mener hun skal være MYE eldre før hun får gå alene og shoppe... Noen av jentene går jevnlig dit, to og to... jeg begriper ikke hva foreldrene tenker på. . TS Anonym poster: 175bd17b456b2e9b1597e2369cd5f9ed 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #5 Skrevet 23. november 2012 Min 9-åring har ikke uggs,sminker seg ikke og har en enkel mobil. Hun låner min ipad for å spille barbie-spill og trenger hun noe på kjøpesenteret blir jeg med henne. Hun har ikke klagd på dette, men jeg ser at venninnene blir annerledes oppdratt. Det er ikke så mye shoppeturer og sminke, men det jeg reagerer mest på er voksen oppførsel. Noen av jentene er nesten 10 år, men oppfører seg som tenåringer. De har en flørtende og sexy væremåte som jeg virkelig ikke liker. Det samme med klesstilen. Dette var et tema på foreldremøte fordi et par jentene var ertet for vekten sin. Flere mødre hadde de samme bekymringene som meg. De nye Disney-programmene (type Hanna Montana) kan ha noe av skylden. Der ser man ofte svært unge jenter som kler og oppfører seg som voksne. Nei, du er ikke for streng. La jenta di være barn, ungdomstiden kommer tidsnok. Anonym poster: 5d82ba37ef2733b5dacff95359e5c7a4 3
Alina X Skrevet 23. november 2012 #6 Skrevet 23. november 2012 Min 9-åring har ikke uggs,sminker seg ikke og har en enkel mobil. Hun låner min ipad for å spille barbie-spill og trenger hun noe på kjøpesenteret blir jeg med henne. Hun har ikke klagd på dette, men jeg ser at venninnene blir annerledes oppdratt. Det er ikke så mye shoppeturer og sminke, men det jeg reagerer mest på er voksen oppførsel. Noen av jentene er nesten 10 år, men oppfører seg som tenåringer. De har en flørtende og sexy væremåte som jeg virkelig ikke liker. Det samme med klesstilen. Dette var et tema på foreldremøte fordi et par jentene var ertet for vekten sin. Flere mødre hadde de samme bekymringene som meg. De nye Disney-programmene (type Hanna Montana) kan ha noe av skylden. Der ser man ofte svært unge jenter som kler og oppfører seg som voksne. Nei, du er ikke for streng. La jenta di være barn, ungdomstiden kommer tidsnok. Anonym poster: 5d82ba37ef2733b5dacff95359e5c7a4 Det er ikke et nytt fenomen akkurat. Husker da jeg gikk på barneskolen og Spice Girls var de store idolene, da var det også snakk om for små klær/sminke etc og det var et viss press på å være "kul". Dessverre tror jeg det er verre idag enn det var før. Vi hadde ikke mobiltelefoner og Ipads, og ingen tenkte spesielt over det å være feit eller ikke. For et halvt års tid tilbake fikk jeg et spørsmål fra en jente på 8 om hun var for tjukk.......dette synes jeg er ekstremt trist, og de plukker det opp fra samfunnet, venner, tv, data osv. til og med hvis de oppretter en bruker her inne på KG så kan det ødelegge for dem, de blir voksne over natta. 3
Gjest Magdalene Skrevet 23. november 2012 #7 Skrevet 23. november 2012 De aller fleste tiåringene jeg kjenner går gå alene til shoppingsenter og handle alene.
Nerdemamma Skrevet 23. november 2012 #8 Skrevet 23. november 2012 Når jeg var ti år fikk vi ikke gå alene til kjøpesenterene. Det var bestandig minst en forelder med, men de satt seg som oftest på cafè og koste seg mens vi tuslet i butikker. Dette var en kjempe grei ordning syntes nå jeg. Vi holdt oss i nærheten, og hvis vi ville til andre siden av senteret gikk vi og sa ifra. Det fallt oss ikke inn å lure oss unna, vi hadde jo tross alt friheten av å gå i butikkene uten av voksne fotfulgte oss, og vi var som oftest tre jenter som gikk. Sminke fikk jeg begynne med på ungdomskolen, litt mascara bare, ikke noe mer. Men dette fikk jeg mer frihet til når jeg ble litt eldre. Tror ikke vi satt og lekte så mye med dukker, men vi kunne sitte og tegne, skravle og gå ut og "henge" på lekeplassen. Jeg skjønner det er vanskelig for deg å holde på disse reglene (som jeg syntes høres kjempegreie ut) når de andre jentene har såpass frie tøyler. Men beklageligvis så ser det ut som om det er den veien samfunnet vårt nå tar. Barn skal bli voksne så tidlig som mulig, skal slanke seg og pynte seg konstant. Er ikke bare jentene heller, jeg ser det er et press på gutter også. Merke klær, trening for å få muskler osv. Gruer meg nesten litt til det er vårt barn som kommer i den alderen.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #9 Skrevet 23. november 2012 Takk for svarene! Bra det ikke bare er meg som synes ting drives for langt.. Men det overrasker meg at så mange åpenbart synes det er ok at ungene får lov til alt dette. Hadde vært bra å høre fra noen som har litt løsere "reglement" enn meg, hva de tenker. Har vurdert å ta det opp på foreldremøte, men jeg vet ikke om jeg har guts. Lettere å snakke med noen få. Magdalene over sier at de fleste 10-åringene du kjenner får lov til å gå alene til senteret og shoppe. Hva synes du om det? Jeg synes det er bra at barna blir selvstendige. Men samtidig er det noe med på hvilken måte.. Hvilke verdier som formidles når foreldre godkjenner at de jevnlig skal dra og shoppe i en alder av 10 år. Jeg har møtt på et par av jentene på senteret med full sminke og små Prada-vesker (!), inn og ut av prøverommene for å prøve "kule klær".. Det tenker jeg er noe som hører ungdomstiden til. Man trenger liksom ikke fyre opp under at det viktige er å være kul, eie nye, flotte ting og bruke penger.. Og hva skal til slutt til for å tilfredsstille dem hvis de har fått lov til alt så tidlig, fått lov til å shoppe det de vil ha, få utenlandsturerturer og dyre klær/sko.. De vil jo bare kreve mer og mer,.? For meg blir det helt feil. Men vil gjerne høre fra noen som tenker annerledes om dette.. ts Anonym poster: 175bd17b456b2e9b1597e2369cd5f9ed 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #10 Skrevet 23. november 2012 Å nekte ei jente sminke er galskap. Synes også det er tull og nekte henne moteklær. Vil henne ikke leke mer så bør hun få slippe det. Og vil hun leke så bør hun få lov til det. Å dra på kjøpesenteret ser jeg egentlig heller ikke noe galt i. Det gjorde jeg selv da jeg var 10 og det var rundt 3 km unna. Jeg gikk da. Men der må man også se an barnet, trafikken og sånt. Noen 10-åringer er voksen for alderen, mens andre tror motorveien er en lekeplass. Og forresten, moteklær og sminke er ikke kilden til at barn blir mobbere. Har sminket meg siden jeg ar 8 og har aldri vært hverken en mobber eller bortskjemt. Har blitt mobbet, men det igjen er ikke sminken sin feil. Anonym poster: 5566afdc5a394acb0c6dbada8874f47d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #11 Skrevet 23. november 2012 De vil jo bare kreve mer og mer,.? For meg blir det helt feil. Men vil gjerne høre fra noen som tenker annerledes om dette.. ts Anonym poster: 175bd17b456b2e9b1597e2369cd5f9ed Det går an å gi dem sminke og moteklær og fortsatt ha regler. Det går også an å la de få dra på kjøpesenteret en gang i blant og ikke hver dag. La oss si de kan få sminke når de trenger til en hvis pris, eller du kan la de måtte fortjene å få det. Eller du kan la de tjene sine egne penger, hva de gjør med dem får være opp til dem om det er sminke eller leker de vil ha. Barn får leker og spesielt gutter får jo spill og det er ikke akkurat billig. Ingen klager på det. Hvorfor er sminke så mye verre? Anonym poster: 5566afdc5a394acb0c6dbada8874f47d
Sophie-Ann Skrevet 23. november 2012 #12 Skrevet 23. november 2012 Min tiåring har UGG's og Hunter og hun har en enkel smarttelefon. Men hun får ikke lov til å bruke sminke EVER uten for døren, ei heller åpen rygg uten noe under, korte skjørt osv. Hun får klær fra WOW og er fornøyd med dette. Hun kommer til å få en IPad touch til jul, fordi jeg er lei av at hun bruker min til å spille med. Hun har heller ingen leker lenger, de leker frisør/butikk og kler seg ut med voksne klær. De får lov til å sminke seg så lenge de gjør det innenfor husets fire vegger. Hun får også lov til å gå å bade alene med en venninne, men da henter og kjører jeg. Har tenkt at hun skal begynne å ta bussen til neste år. Å henge på kjøpesenter er helt uakuelt. Hun kan få gå på kino, men da henter og bringer jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #13 Skrevet 23. november 2012 Å nekte ei jente sminke er galskap. Synes også det er tull og nekte henne moteklær. Vil henne ikke leke mer så bør hun få slippe det. Og vil hun leke så bør hun få lov til det. Å dra på kjøpesenteret ser jeg egentlig heller ikke noe galt i. Det gjorde jeg selv da jeg var 10 og det var rundt 3 km unna. Jeg gikk da. Men der må man også se an barnet, trafikken og sånt. Noen 10-åringer er voksen for alderen, mens andre tror motorveien er en lekeplass. Og forresten, moteklær og sminke er ikke kilden til at barn blir mobbere. Har sminket meg siden jeg ar 8 og har aldri vært hverken en mobber eller bortskjemt. Har blitt mobbet, men det igjen er ikke sminken sin feil. Anonym poster: 5566afdc5a394acb0c6dbada8874f47d Jeg måtte smile litt av den første setningen din. Er det galskap at en 10-åring ikke får lov til å gå ut med sminke? Som nevnt så fikk hun altså en del sminke i bursdagsgave så hun _har_ sminke (har altså ikke nektet henne det), men å gå ut med det får hun ikke. Jeg nekter henne heller ikke moteklær, for WOW-klær må jo kalles det. Det jeg misliker er at det blir et jag etter de dyreste tingene. Sko til 2000 kr til en 10-åring som har vokst fra dem om kort tid? Meningsløst... Hun får såkalte moteklær og -sko så lenge de har en normalt grei pris. og det med sminken er en del av det som gjør de så bråmoden. Tror også Hannah montana og alle de crappy seriene på Disney Channel må ta deler av skylden for denne trenden. Hvorfor i alle dager skal en så liten jente bruke sminke, er mitt spørsmål! Så var det en som nevnte at gutter får spill, hvorfor er sminke verre? Vel, det jeg hovedsaklig misliker med sminke-trenden, fokuset på mote, dyre klær osv er at de blir så fort ungdommer. En del av de ter seg som ungdommer alt nå. de er jo bare barn. Og det jeg synes er synd er at de som på en måte blir oppfordret til dette av foreldre (dvs de som fjerner lekene for barna sine, kjøper alt de vil ha, lar dem bruke sminke og henge på senteret) de setter liksom standarden. De skryter av det de får lov til, og dermed vil jo også de andre få lyst til dette.. De setter liksom trenden. de starter sminkepresset, kjøpepresset, shoppepresset, bare ved at de snakker om dette... Har ikke sagt noe om at det skaper mobbing. Men det kan skape en følelse av å være utenfor om man ikke har og får dette. Konformiteten er jo sjelden sterkere enn i denne fasen og ut tenårene... Og jeg lurer på hvorfor de skal få henge på et senter? De har jo ikke behov for det? de får jo det de trenger? Har en venninne i barnevernet og hun fortalte meg at det er ikke sjeldent hun har måttet rykke ut til dette senteret og lete etter problemungdom. Der er det litt forskjellig, som jeg ikke har videre lyst til at hun skal stifte bekjentskap med. I tillegg er jeg som nevnt redd for overgripere, trafikk etc. og jeg mener hun er for liten til å shoppe enda, rett og slett... Jeg vil liksom ikke videreformidle verdier som at shopping er det vi gjør for adspredelse, pengebruk. Og til det siste svarer skriver, om at barnet skal få Ipad til jul fordi at man er lei spillinga til barnet.. hva signaliserer det? Litt masete atferd så får man det man vil ha..? Uff, jeg vet ikke, jeg er sikkert mer tilbakeholden enn veldig mange, men jeg er så i mot shoppe-galskapen. Jeg hadde ikke så mye selv da jeg var liten, og er nok preget av mine foreldres nøysomhet.. For meg er det litt galskap å utstyre barna med egne pc'er, iphoner og dyre klær og sko. det kommer tidsnok, tenker jeg.. Alt med måte. Anonym poster: 175bd17b456b2e9b1597e2369cd5f9ed 5
Gjest casting_utlogget Skrevet 23. november 2012 #14 Skrevet 23. november 2012 Tiåringen her i huset har blitt elleve, snart tolv. Kjenner igjen den overgangen - fra ni til elleve har det vært STOR endring - kanskje mest av alt fordi venner har blitt viktigere, og foreldre mindre viktige. Dette gjelder på alle områder - vennene shopper, jenta som tidligere ikke var så interessert i slikt, vil også "shoppe" - selv om mor og far mener at "shopping" er tull. Når normene begynner å komme fra de jevnaldrende har det ikke så mye å si hva mor eller far sier - vil jenta sminke seg, så får hun til det. Låner av venner, sminker seg på skolen, vasker det av før du kommer hjem. Det som startet med sminke til bursdagsfeiring, er nå sminke hver dag. Jeg synes selvsagt ikke noe om det - men bortsett fra å skaffe henne gode renseprodukter og slå ned på de verste utslagene så er det nok ikke så mye man kan gjøre. Da jeg var ung lekte jeg med barbie som 10-åring. Dagens unge leker at de ER barbie, ser det ut som. Når det gjelder merkeklær og slikt er det enklere å begrense - tiråringen har jo selvsagt ikke penger til å kjøpe hunter-støvler selv. Og det å bekjempe merkepresset er viktig, samme som det er viktig å ikke falle helt utenfor. For barn er det hvertfall viktig å være en del av gjengen, og jenter er temmelig nådeløse). Jeg tror gode holdninger, en måteholdenhet hos foreldrene når det gjelder forbruk etc, lar seg på lang sikt overføre til de unge. At de kler seg i gjennomsiktige bluser og doller seg opp så de ser ut som små lolitaer er desverre et utslag av dagens mote - slik som sølvglinsende solliv, glitrende lepper og buffalo-sko var det før.
Gjest Purple Haze Skrevet 23. november 2012 #15 Skrevet 23. november 2012 TS virker som en fornuftig forelder som faktisk bruker hodet og er opptatt av å være den ansvarlige voksne. Det er så mange foreldre som ikke evner å ta ansvar og tørre å ta de kampene de mener er viktige. Ergo skyves grensene hele tiden, og barn skal ha og gjøre det samme som voksne fra de er 10-12 år. Om noen år er det vel galskap at en 7-åring ikke får sminke seg, shoppe og kle seg som en tenåring. Hvor blir barndommen av? Jeg har aldri vært noen superstreng mamma, men enkelte ting har jeg holdt igjen på til de ble tenåringer, uansett hva "alle andre får". Man må velge sine kamper, og la dem få lov til noe. Men innen rimelighetens grenser, og i forhold til egne verdier. Følg magefølelsen og verdiene dine, TS. Du virker som en veldig oppegående dame. 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #16 Skrevet 23. november 2012 Å nekte tweens sminke og "riktige" klær kan gjøre barnet til en outsider. Jeg var ikke spesielt opptatt av verken klær eller sminke, og var faktisk ganske sen med å få de riktige tingene på min skole. Jeg var da 11. Heldigvis hadde jeg foreldre som ikke nektet meg å gå ut av huset med sminke, eller som sa jeg heller burde være opptatt av å leke enn å ha de riktige klærne. Det var flaut nok å be om sminke og merkeklær om ikke de skulle gjort noen stor sak ut av det i tillegg. For meg var det avgjørende å se ut som de andre. Det var først da jeg ikke ble mobbet lenger. Og da jeg begynte på ungdomsskolen hadde jeg allerede sminke og merkeklær, og så lite skulle altså til for å sikre meg en fin ungdomsskoletid med venner og null mobbing, fordi jeg så "kul" ut. Sånn er det bare, man må tilpasse seg de andre for å passe inn. Å nekte barn å tilpasse seg forandringene de går gjennom er bare dumt og gir hvert fall ikke barna noen fordeler. Det er ikke akkurat øyenskygge og riktig merkelapp på buksa som gjør tenåringer gravide eller gjør at de begynner å drikke. Sminke og sko er jo helt ufarlige ting. Og det er stor forskjell på å la tiåringen gå ut med sminke og å la henne gå ut med miniskjørt og nettingstrømper... Man kan la dem prøve ut ungdomsting uten at de tar det helt ut. Jeg mener at man ikke nødvendigvis gjør barna noen tjeneste ved å nekte dem å forberede seg på å bli ungdommer. Man kan derimot ende med å gjøre dem en bjørnetjeneste, når de fortsatt kler seg barnslig, blir nektet sminke og alle de andre er på full vei inn i ungdomstiden. Å gjøre et nummer ut av å nekte barna å prøve ut ufarlige ting vil bare gjøre barna mer oppsatte på å prøve dem, og plutselig har du en rebell av en fjortenåring som prøver alt. En tiåring kommer snart i puberteten, og å kle seg og oppføre seg mer som en ungdom kan være en måte å forberede seg på endringene kropp og hode skal gjennom. Det hjelper hvert fall ikke å få høre "du er fortsatt liten, slutt med dette sminketullet". Når du er ti år syns du selv du er ganske så stor. Anonym poster: abab436fbcd21cc302ef75b2c1862566 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #17 Skrevet 23. november 2012 Jeg lekte med barbie og hester til jeg var 17. Da jeg fylte 18 ble jeg nærmest tvunget med ut på byen av vennene mine. Var veldig sjenert for gutter, så første gang jeg hadde en ordentelig samtale med en gutt var når jeg var 31. Jeg lot meg aldri påvirke, fordi jeg visste at jeg ikke var så moden på den måten mange av mine venner var, og jeg var ikke klart for ting de var klare for i tenårene eller begynnelsen av 20-årene. Datteren din lar seg nok påvirke av disse jentene, og det er viktig at du forteller at hun må gjøre det hun er klar for og føler er rett, ikke la andre bestemme hva hun skal og ikke skal. Om datteren din ønsker å leke med hester og barbie, så la henne gjøre det. Det er viktig at hun får vite at hun bestemmer over sitt eget liv. Egentlig hadde jeg håpet at hun hadde fått venner som passet henne bedre... Jeg fatter ikke hvorfor alle skal bli så voksne så fort idag? Man lever da til man er 80-90 år!!! Anonym poster: 2e9b12ab629aa23be69abcc17b0f5be8 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #18 Skrevet 23. november 2012 Jeg som skrev over ... sminke begynte jeg aldri med, men jeg brydde meg litt om klær. Aldri har jeg blitt mobbet på ungdomsskolen, og de som mobber andre pga klær, sminke og kule duppeditter - vel, hvem gidder å bruke tid på sånne folk? ;P Finn dere noen som tenker likt som dere, og har de samme verdiene som dere Anonym poster: 2e9b12ab629aa23be69abcc17b0f5be8 1
Silfen Skrevet 23. november 2012 #19 Skrevet 23. november 2012 Å nekte tweens sminke og "riktige" klær kan gjøre barnet til en outsider. Jeg var ikke spesielt ofpptatt av verken klær eller sminke, og var faktisk ganske sen med å få de riktige tingene på min skole. Jeg var da 11. Heldigvis hadde jeg foreldre som ikke nektet meg å gå ut av huset med sminke, eller som sa jeg heller burde være opptatt av å leke enn å ha de riktige klærne. Det var flaut nok å be om sminke og merkeklær om ikke de skulle gjort noen stor sak ut av det i tillegg. For meg var det avgjørende å se ut som de andre. Det var først da jeg ikke ble mobbet lenger. Og da jeg begynte på ungdomsskolen hadde jeg allerede sminke og merkeklær, og så lite skulle altså til for å sikre meg en fin ungdomsskoletid med venner og null mobbing, fordi jeg så "kul" ut. Sånn er det bare, man må tilpasse seg de andre for å passe inn. Å nekte barn å tilpasse seg forandringene de går gjennom er bare dumt og gir hvert fall ikke barna noen fordeler. Det er ikke akkurat øyenskygge og riktig merkelapp på buksa som gjør tenåringer gravide eller gjør at de begynner å drikke. Sminke og sko er jo helt ufarlige ting. Og det er stor forskjell på å la tiåringen gå ut med sminke og å la henne gå ut med miniskjørt og nettingstrømper... Man kan la dem prøve ut ungdomsting uten at de tar det helt ut. Jeg mener at man ikke nødvendigvis gjør barna noen tjeneste ved å nekte dem å forberede seg på å bli ungdommer. Man kan derimot ende med å gjøre dem en bjørnetjeneste, når de fortsatt kler seg barnslig, blir nektet sminke og alle de andre er på full vei inn i ungdomstiden. Å gjøre et nummer ut av å nekte barna å prøve ut ufarlige ting vil bare gjøre barna mer oppsatte på å prøve dem, og plutselig har du en rebell av en fjortenåring som prøver alt. En tiåring kommer snart i puberteten, og å kle seg og oppføre seg mer som en ungdom kan være en måte å forberede seg på endringene kropp og hode skal gjennom. Det hjelper hvert fall ikke å få høre "du er fortsatt liten, slutt med dette sminketullet". Når du er ti år syns du selv du er ganske så stor. Anonym poster: abab436fbcd21cc302ef75b2c1862566 Sminke og sko er ikke ufarlig. For det første ser jeg på det som min oppgave å gi barna gode verdier og det innebærer å ikke gi fullstendig etter for forbrukssamfunnet. For det andre går en del unger rundt og ser ut som små horer og det er ikke aktuelt at mine barn gjør så lenge de bor under mitt tak. Fjortisen bruker sminke men jeg sier glatt fra å 3
Silfen Skrevet 23. november 2012 #20 Skrevet 23. november 2012 Får ikke redigert på mobil. Men jeg sier fra når hun ser ut som hun er dyppet i et spann med maling. Spiller ingen rolle hva som er farlig eller ikke, de må lære seg hvilke signaler de sender. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå