Gå til innhold

Dominans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går vel i samme leiet som de pedagogene som mener at fri oppdragelse av barn er rette vei å gå, og at det å bruke disiplin, regler og noen form for straff er fy-fy. Altså rent føleri. Oppdragelse er som kjent ingen definert vitenskap slik matematikk og fysikk er.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det går vel i samme leiet som de pedagogene som mener at fri oppdragelse av barn er rette vei å gå, og at det å bruke disiplin, regler og noen form for straff er fy-fy. Altså rent føleri. Oppdragelse er som kjent ingen definert vitenskap slik matematikk og fysikk er.

Hva er det man føler her da? Hva er argumentene for at dominanseteorien faktisk holder?

PS. det har ingenting med "fri oppdragelse" av hund å gjøre. Da har man ikke satt seg inn i dette i det hele tatt :-)

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Jeg kaller det "fri oppdragelse" siden denne tankegangen har utspring fra samme miljø og fra samme tidsperiode. 68'erne. Kontroll, forskjellsbehandling, disiplin, retninglinjer, regler etc ble over natta annsett som noe negativt uansett forhold.

De som frontet den andre typen tankegang ble stemplet som late, slemme, kun opptatt av raske resultater og det å underkue.

Evolusjonsteorien baserer seg på at de sterkeste og mest ressurssterke vil få flest avkom, dette skjer enten ved gjentatte tilfeller av fysisk kamp eller ved en hierarki hvor dette skjer sjeldnere slik at de andre i flokken roer seg ned og aksepterer den plassen de har. Å avvise dette helt uten videre virker på meg som pseudo-forskning. Personen i artikkelen prøver å fremstille seg selv som en autoretsfigur på området men har ingen som helst annerkjent utdannelse, og har ei heller noe annerkjent forskning å vise til.

Dyr reagerer i langt større grad basert på instinkt enn hva vi mennesker gjør som kan underkue mye av dette basert på logikk. Hvorfor får man en roligere katt når den blir kastrert? Jo fordi den har ikke det evige jaget etter å skulle få avkom. Om man er oppvokst på gård slik jeg er og er vant til både sauer og storfe vil man også se at det blant hannene er konkurranse helt til en av de har blitt akseptert som lederen. Dette trenger ikke engang å skje fysisk, det kan være nok at de gjennom lyd, fysikk og oppførsel stadfester dette.

Selv blant små valper har jeg observert denne typen oppførsel, at noen kjemper til seg retten å få mat først hos moren og at de andre tar hensyn til dette.

I tillegg skal man aldri undervurdere økonomiske motiv. Dette er en person som i likhet med den såkalte "hundeviskeren" tjener penger på å benytte "sin" metode som står i oposisjon til den andres. Dette blir som å velge mellom offentlig skole og steinerskole. De kommer aldri til å bli enige - og siden en enkelt løsning aldri fungerer for alle vil hver og en alltid finne bevis for at deres metode fungerer.

• Liker 3
Skrevet

Hvis man skal oppdra hund så er det lurt å snakke hundsk. Hunder kjefter og smeller ikke, ei heller tar i nakkeskinnet, sykker i båndet eller biter hverandre i ørene for å oppdra... Noen gang sett en hundemor gjøre dette mot hvalen sin?

Anonym poster: 5479f0a672d178ffe5af86d7e5e6cb66

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble bare provosert fordi det er så enkelt som at der kunskapen slutter, der begynner volden. Og folk som "oppdrar" hunder på den her måte fortjener og bli bitt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Personen i artikkelen prøver å fremstille seg selv som en autoretsfigur på området men har ingen som helst annerkjent utdannelse, og har ei heller noe annerkjent forskning å vise til.

Mener du seriøst at følgende ikke er "noen som helst annerkjent utdannelse"?

"Gry Løberg har utdannelse i husdyrfag fra Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) og Companion Animal Behaviour Counselling fra universitetet i Southampton."

Såvidt meg bekjent er både HiNT og University of Southampton begge så absolutt anerkjente undervisningssteder.

Du sier videre at det blir mellom å velge mellom offentlig og steinerskolen. Hvordan kan du si dette når Gry Løberg vitterlig har høyere akademisk utdannelse ved anerkjente Universitet og Høgskole, og Cesar Milan selv skryter av at han har INGEN form for utdannelse innen hund. Er ikke det da en rar sammenlikning synes du?

Hva angår forskning så vet ikke jeg hva du refererer til for å få det anerkjent, men i min verden er publiserte forskningsresultater gode nok. Kan dominansteorien vise til noe av dette bortsett fra forskningen gjort av ulv i fangenskap - noe David Mechs som for alvor introduserte dette resultatet, senere har tilbakevist resultatene av, og sier det antagelig er noe av den største feilen begått; nemlig å publisere resultater av forskning basert på et helt feil utgangspunkt.

Du snakker om survival of the fittest osv i naturen. Hvordan kan en overføre dette til kjæledyr som skal "dominere" og overmanne både hus, inventar og sin egen familie? Det er dette jeg er interesert i å høre mer om.

Fri oppdragelse har ingen verdens ting med dette å gjøre. Hvordan man oppdrar og lever med hunder er en helt annen diskusjon. Spørsmålet er hvorvidt en ønsker å basere dette på forskningsresultater som senere har blitt tilbakevist til fulle.

Når man har etablert hva en mener er en hunds naturlige instinkter og behov, så kan man diskutere treningsmetoder ut i fra dette.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Skrevet

Hvis man skal oppdra hund så er det lurt å snakke hundsk. Hunder kjefter og smeller ikke, ei heller tar i nakkeskinnet, sykker i båndet eller biter hverandre i ørene for å oppdra... Noen gang sett en hundemor gjøre dette mot hvalen sin?

Stakkars hvalP ... nei normale sunne tisper gjør ikke slik.

Dominanse finnes,den som er dominant er normalt fredlige og denger ikke undersåttene i unøde.

Jeg tror ikke på dominanse mellom menneske og hund.Kun dyr vs dyr.

Vold = egoistisk inkompetent idiot som aldri burde få holde dyr.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble bare provosert fordi det er så enkelt som at der kunskapen slutter, der begynner volden.

Aldri på dette forumet har jeg vært så enig med deg Gjest ;-)

Skrevet (endret)

Aldri på dette forumet har jeg vært så enig med deg Gjest ;-)

Vel, jeg har hatt hund i mange år og har total kontroll selv om jeg ikke driver steinhardt lederskap. ;)

Viser stolt frem Shorty. Blanding mellom Rottweiler og Basset Hound. (fjernet)

Endret av Gjest
Skrevet

Vel, jeg har hatt hund i mange år og har total kontroll selv om jeg ikke driver steinhardt lederskap. ;)

Viser stolt frem Shorty. Blanding mellom Rottweiler og Basset Hound.

Min erfaring er at en ikke behøver å drive noen som helst "steinharde lederskapsformer" i det hele tatt. Det holder lenge og det er mer riktig å være en god "forelder" og veileder for hundene :-). Så ja, enig.

Skrevet

Min erfaring er at en ikke behøver å drive noen som helst "steinharde lederskapsformer" i det hele tatt. Det holder lenge og det er mer riktig å være en god "forelder" og veileder for hundene :-). Så ja, enig.

Mangt et vondt hundeliv rundt omkring tror jeg.

Skrevet (endret)

Adferden til hunder er vel sånn 70-80% styrt av genetikk. En del duste hunder burde aldri levd. Men du verden hvor mange duste mennesker som aldri burde hatt hund.

Noen "hundemennesker" mener at det altid er din skyld når du har en problemhund.

Noen "hundemennesker" mener at det altid er hunden sin skyld når du har en problemhund.

Sanheten ligger vel ett eller annet sted mellom disse ytterpunktene.

Etter sånn ca 50 hunder er jeg værtfall av en oppfatnign av at det store individuelle forskjeller på hunder.

I dressur av hund kan en gå inn å påvirke (fysisk eller med stemme). For noen individer vil sterk stemmebruk være tilstrekelig, mens andre vil ikke reagere på en såpass mild koreks. Men til stadighet å måtte være fysikk i korreks av negativ adferd vil form min del være uholdbart.

Vi ser dette svært godt innefor hundekjøring hvor vi til tider bedriver "dressur" av opp til 16 hunder samtig.

Var en eller annen som en gang sa "en hund gjør ikke feil, en hund gjør det en hund gjør fordi den er en hund". I dette ligger det at det er ditt ansvar som hundeier å tyde din hunds adferd. Korigere negativ adferd, belønne positiv adferd.

All erfaring tilsier at det nesten altid er lettere å komme til målet med å belønne positiv adferd. Men sterk negativ adferd som glefsing, knurring og biting skal aldri aksepteres. Kan jeg ikke dresere dette bort beholder jeg ikke hunden. Det er desuten lite trolig at jeg vil prøve å omplassere en slik hund. Dette medfører at jeg kan passere mer eller mindre halvgale hunder med patetiske eiere på 1. m avstand uten at noen av mine hunder avviker eller gjør utfall. Har litt å si det når det er 20 m frem til lederhundene.

Endret av RoH
Skrevet

Ja, mange ganger. Jeg har sett spesielt tisper som "kjefter og smeller" og som holder innpåslitne unghunder mot bakken til de gir seg.

Jeg skjønner meg ikke på folkene på dette forumet - her er alt svart/hvitt og ikke en nyanse i sikte.

Anonym poster: 40a28a2c13eaee2bfd8d8394ffdc02ca

• Liker 1
Skrevet

Ja, mange ganger. Jeg har sett spesielt tisper som "kjefter og smeller" og som holder innpåslitne unghunder mot bakken til de gir seg.

Jeg skjønner meg ikke på folkene på dette forumet - her er alt svart/hvitt og ikke en nyanse i sikte.

Jeg tviler på at du har sett hunder presse hunder i bakken!! Heller ikke kjefting og smelling for å oppdra andre... De er ikke sånn hunder kommuniserer!

Skrevet

Jeg tviler på at du har sett hunder presse hunder i bakken!! Heller ikke kjefting og smelling for å oppdra andre... De er ikke sånn hunder kommuniserer!

Tispa har en "nevø" som til tider er i overkant interessert i henne og maser fælt. Hun tolererer det en stund, men når hun syns han går over streken bjeffer hun til og legger ham i bakken og står over han til han roer seg. Når han har roet seg er alt OK igjen. Har sett det samme mange ganger - spesielt mellom tisper og unghunder.

Og nei, hun finnes ikke aggressiv. Møter vi aggressive bikkjer når vi er ute på tur, går hun pent på plass og ser passe overlegent bort på idiotene.

Men du må nå gjerne tro hva du vil for min del.

• Liker 1
Skrevet

Viser stolt frem Shorty. Blanding mellom Rottweiler og Basset Hound. (fjernet)

Morsomt. Jeg har selv noen Basset Hounds ;-)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Hæ... sier dere at Cesar Millan, hundekongen som tar hunder i nakkeskinnet og sparker hunder i magen, ikke har rett??

Skrevet

Jeg tror kanskje ikke jeg ordla meg veldig godt i åpningsinnlegget. Jeg er nemlig mer ute etter å høre argumentene til de som mener dominansteorien har noe hold i seg. Altså nå i 2012 når vi har lært at dette var en teori bygget på et helt feil grunnlag. Men likevel lever den i beste velgående rundt om i landets hundeklubber og i hundemijøer.

Jeg ser at det ofte er svar her som inkluderer og omfavner denne teorien, og derfor hadde det vært interessant å høre hva de som mener den har noen for seg, forsvare den med bakgrunn i det vi vet nå. Ikke en diskusjon hvorvidt man ikke anser det som forskning eller ikke, for der kommer dominansteorien garantet til kort.

Skrevet (endret)

TS jeg skjønner ikke hvor du vil? Er det slik at du tror alt slemt og stygt kan fjernes om fysisk korreks ikke benyttes? Hunder er dyr. Disse benytter ikke debatter for å avgjøre rett og galt.

Tenk om du ikke hadde en bedagelig basset, men 4 grønnlandshunder type energiske hunder. Å da gjerne også en tispe av samme kvalitet. Tispe får gleden av løpetid og gutta ser at dette vil medføre en del diskusjoner om hva som er rett og galt. Så bak din rygg finner to av gutta ut at dette kan vi like godt løse på gamlemåten. Hva gjør du da? Setter du deg ned å sier kom så setter vi oss ned å snakker om det til vi finner en fornuftig løsning?

1 basset er ikke 4 grønlandshunder. En Chihuahua er ikke en et 12 spann med Alaska husky

En Bulldog er ikke en typisk førerhund.

Forskjellige typer hunder, forskjellig bruk, individuelle forskjeller krever forskjellig oppfølging.

Jeg tror helt sikkert at Gry Løberg er dyktig, det er sikkert Cesar Millan også. Uten at jeg kjenner noen av dem eller har behov for å mene noe om dem.

Forhåpentlig har vi et hundehold vi trives med, om ikke syns jeg vi er ansvarlige for å gjøre noe med det.

Endret av RoH
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...