Gå til innhold

Hvordan funker 23/5 regelen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et sterkt ønske om å studere medisin, men jeg den dag ikke karakterene til å komme inn på dette. Jeg ble dårlig siste året på vgs, og halvveis så jeg meg nødt til å slutte, slik at jeg ikke fikk min studiekompetanse. Det var tøft, men det gikk rett og slett ikke mer. Jeg har nå blitt friskmeldt, og i høst så jeg min mulighet til å fullføre skolen- endelig. Jeg er nå 22 år gammel, og tar opp fag på heltid.

Men, så har jeg blitt litt usikker. Jeg må ta opp en del fag til, jeg må ha toppkarakter i det meste. Dette koster masse penger i tillegg til at jeg bruker mye tid. Noen som vet hvordan det da blir med 23/5 regelen. Er jo ikke lenge til jeg kan gå under denne regelen, og det er så klart lettere å få 6'er i 6 fag enn det er i 15.

Kan jeg da starte å ta opp de fagene som er under 23/5 regelen nå, og når jeg er gammel nok og har jobbet i fem år så kan jeg søke meg inn med disse karakterene? Eller må jeg vente til jeg er gammel nok FØR jeg kan ta fagene?

Hadde vært til stor hjelp om noen visste dette. Jeg vil så veldig gjerne, og lurer på hva som ville lønne seg både når det kommer til det økonomiske og tidsmessig.

Anonym poster: abcb41ca6bc6c5fdf4247064f67ecfb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan søke etter 23/5-regelen selv om du tok fagene før du fylte 23. Bare husk at dersom du skal inn på medisin er det ikke bare 6 fag som teller, men alle de obligatoriske fagene + realfagene du trenger for å komme inn på medisin.

Anonym poster: 0a25d3ff7606ae23a492dc9c3eb30fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så bra. Ja, glemte å si at disse tar jeg nå, så de er i "boks".

I tillegg har jeg 6'er i noen av fagene som trengs fra før.. Har både engelsk og naturfag fra vgs..

Da vil det absolutt lønne seg for meg å gå etter 23/5 regelen, sant? Eller er det noe jeg glemmer. Jeg vet jeg ikke får alderspoeng før jeg da har fylt 24, og jeg trenger noen alderspoeng for å komme inn. Jeg prøver bare å tenke litt økonomisk også. Enten kan jeg bruke mer penger og ta opp fag neste år også, eller så kan jeg jobbe et par år og tjene penger samtidig som jeg får toppkarakter i det jeg trenger...

Eneste jeg stresser med er at jeg er jo ikke ferdig utdannet før jeg er over 30 da... Det er litt for lenge egentlig.. Men men..

Anonym poster: 3594d8a8a19cf7e29645941f242ca896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dette med alderspoengene. Jeg tror du får dem fra og med det året du fyller 24, altså året etter du har hatt mulighet til å begynne å studere etter 23/5.

Jeg har inntrykk av at det ikke er uvanlig å starte på medisinstudiet når man er rundt 25, mange må jo ta opp igjen fag etc, så akkurat det med å bli "sent" utdannet ville jeg ikke brydd meg så mye om. Dersom du jobber et par år får du kanskje også lagt deg opp litt sparepenger, slik at du kanskje ikke trenger å ta opp så mye studielån/slipper å jobbe ved siden av studiene og kan bruke mer tid og krefter på selve studiet.

Anonym poster: 0a25d3ff7606ae23a492dc9c3eb30fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dette med alderspoengene. Jeg tror du får dem fra og med det året du fyller 24, altså året etter du har hatt mulighet til å begynne å studere etter 23/5.

Jeg har inntrykk av at det ikke er uvanlig å starte på medisinstudiet når man er rundt 25, mange må jo ta opp igjen fag etc, så akkurat det med å bli "sent" utdannet ville jeg ikke brydd meg så mye om. Dersom du jobber et par år får du kanskje også lagt deg opp litt sparepenger, slik at du kanskje ikke trenger å ta opp så mye studielån/slipper å jobbe ved siden av studiene og kan bruke mer tid og krefter på selve studiet.

Anonym poster: 0a25d3ff7606ae23a492dc9c3eb30fef

Ja, det er fra man er 24, så da får jeg startet når jeg er rundt 25.. Det er jo en stund til, men om jeg må ta opp mer fag må jeg gå enda et år og det blir året jeg fyller 24. Da har jeg også pådratt meg mer gjeld osv. Er vel begrenset hvor lenge man får studielån så det smarteste vil vel være å jobbe noen år og så gå etter 23/5 regelen..

Tusen takk for svar!

Anonym poster: 3594d8a8a19cf7e29645941f242ca896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer forresten på en ting til. Om jeg da ikke gjør det veldig bra på mine eksamener nå, siden jeg da allikevel har tenkt til å gå etter 23/5 regel. vil det komme frem noe sted? Hvordan blir vitnemålet seende ut da?

Anonym poster: 3594d8a8a19cf7e29645941f242ca896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer forresten på en ting til. Om jeg da ikke gjør det veldig bra på mine eksamener nå, siden jeg da allikevel har tenkt til å gå etter 23/5 regel. vil det komme frem noe sted? Hvordan blir vitnemålet seende ut da?

Anonym poster: 3594d8a8a19cf7e29645941f242ca896

Det blir ca. slik (+ realfag om du søker på medisin): http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/235-eksempela.html

Om du tar samme fag flere ganger, er det den beste karakteren som blir stående.

Anonym poster: b53e646d53534ed16b533c661331648b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...