AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Hei! Jeg skal forsøke å være kortfattet, slik at det ikke blir for mye å lese. Jeg studerer andre året på et studieprogram. Faglig sett har jeg stor interesse for det jeg holder på med og føler at jeg mestrer det hele meget godt. Jeg føler jeg har gjort riktig yrkesvalg og har hatt praksis hvor jeg har trivdes veldig godt. Dessverre føler jeg at jeg ikke trives sosialt sett i studentgruppa. Jeg har mange bekjente på studiet, noen hilser jeg på og andre kan jeg snakke mer med, noen har jeg blitt bedre kjent med, men jeg har ingen venner på studiet mitt og tilhører ingen "klikk", slik de fleste andre gjør. Jeg gruer meg til storforelesninger, da vet jeg ikke hvem jeg skal sitte med og føler at folk dømmer meg og tenker dårlig om meg. Ofte håper jeg at ingen ser meg. Jeg bruker av og til å sitte meg ved siden av de jeg kjenner litt bedre, men det føles som om jeg trenger meg på dem. På de selvvalgte emnene føler jeg det går bedre, her er vi ikke så mange studenter og de vanlige klikkene er til dels oppløst. Jeg har så lyst å ta kontakt med flere av de jeg studerer med, men jeg er så utrolig usikker på meg selv. Det er veldig vanskelig å komme inn i etablerte vennegjenger. Enkelte dager har jeg vanskelig for å tro at noen i det hele tatt ønsker å bli kjent med meg, ikke på grunn av at folk oppfører seg på en måte som skulle tilsi det, men på grunn av egne negative tanker jeg har vanskelig for å ignorere/kvitte meg med. Innerst inne vet jeg at jeg er en trivelig person, som har lett for å komme overens med andre, som stort sett er godt likt og generelt har mange gode kvaliteter. Jeg har gode venner på fritiden og bruker egentlig ikke å ha vanskelig for å snakke med folk, selv om jeg kan være litt sjenert. Jeg har deltidsjobb hvor jeg må være ganske sosial og yrket jeg utdanner meg krever også at jeg må være sosial, begge disse situasjonene mestrer jeg godt. Det er på studiet at jeg har kommet inn i et dårlig mønster. Neste semester skal jeg på en studietur i regi av det ene emnet jeg tar. Jeg gleder meg til selve turen, men gruer meg til det sosiale. Hvem skal jeg reise sammen med? Hvem skal jeg bo sammen med? Tanken på slike spørsmål gjør at det knyter seg sammen i magen min. Ofte gleder jeg meg bare til å bli ferdig med å studere, slik at jeg kommer meg ut i jobb. Men mest av alt har jeg egentlig bare lyst til å finne min plass på studiet. Er det andre som føler det slik eller har gått gjennom noe lignende? Noen som har gode råd? Jeg vet at jeg er nødt til å utfordre meg selv, jeg prøver så godt jeg kan, men det er utrolig vanskelig når jeg samtidig sliter med disse vanskelige tankene. Anonym poster: dec9ef1d4fa321e0bcfebfd8d4fff40e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 TS her: Dette er forresten ikke noen synes-syns-på-seg-selv-tråd, men fordi jeg føler jeg har et reelt problem, som jeg har vanskelig for å takle. Stort sette prøver jeg å ignorere dette og si til meg selv at jeg overdriver, men det ser ikke ut til å gjøre det hele noe bedre. I tillegg føler jeg dette begynner å tære på motivasjonen min for å studere. Anonym poster: dec9ef1d4fa321e0bcfebfd8d4fff40e
frøkna Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Det du må gjøre er å bedre selvtilliten din! Der, nå tenker jeg alt løste seg Er ikke bare bare, men det er dette som hindrer deg fra å bli bedre kjent med folk. Ta mer initiativ, spør folk om de vil finne på ting, gå ut, dra på cafe. Mitt studie har en egen facebookgruppe med alle studentene i kullet i, vi starta i år, og er mange så er fortsatt mange jeg ikke har snakket med en gang enda, men på den gruppa er terskelen lav for å spørre om noen har lyst til å finne på noe/ dra ut/ dra kino ett eller annet, og er alltid noen som svarer. Om det ikke er en slik facebook gruppe for klassen din kan du jo foreslå for de tillitsvalgte at de starter en og informerer klassen om det. Evt kan du starte en. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Det du må gjøre er å bedre selvtilliten din! Der, nå tenker jeg alt løste seg Er ikke bare bare, men det er dette som hindrer deg fra å bli bedre kjent med folk. Ta mer initiativ, spør folk om de vil finne på ting, gå ut, dra på cafe. Mitt studie har en egen facebookgruppe med alle studentene i kullet i, vi starta i år, og er mange så er fortsatt mange jeg ikke har snakket med en gang enda, men på den gruppa er terskelen lav for å spørre om noen har lyst til å finne på noe/ dra ut/ dra kino ett eller annet, og er alltid noen som svarer. Om det ikke er en slik facebook gruppe for klassen din kan du jo foreslå for de tillitsvalgte at de starter en og informerer klassen om det. Evt kan du starte en. Gode tips her, synes jeg! Anonym poster: 3bbe18ee8fae567358e2827f43d2f8b4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå