Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

:hoho::hoho:

Unnskyld mitt lille utbrudd av latteranfall...

Du skjønner det at jeg forstår at en del av de som poster her har store problemer med å forholde seg til mer enn en problemstilling om gangen. Særlig vanskelig synes det å være hvis den ene har noe med islam å gjøre. Hvis, som her, BEGGE er islam-relatert kommer det vel til å gå helt over styr.

Prithivi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mangt kan sier om islamske styrer. Men det var ikke det jeg ville henlede oppmerksomheten mot.

Jeg ønsket å sette fokus på det som skjer nå - i dag - nemlig at sharia er på full fart inn i Iraks grunnlov - særlig familirådgiving.

Det var 5 representanter fra det midlertidige rådet som nektet å underskrive den nye grunnloven - selv om USA presser for å få den i gjennom. jueg har ikke fått med meg grunnen lit at de nektet å underskrive den.

Men det betyr at det fortsatt er tid til å protestere, og vise at man er imot denne forverringen av særlig kvinners rettigheter.

Minner om at underskriftskampanjen befinner seg på første siden i denne tråden.

Skrevet
Mangt kan sier om islamske styrer.

Det kan det, og Sharia eller Sharia-inspirert lov i forskjellige varianter er en del av de fleste. Uten islam, ingen islamske styrer, og uten islamske styrer ingen sharia.

Det var 5 representanter fra det midlertidige rådet som nektet å underskrive den nye grunnloven - selv om USA presser for å få den i gjennom. jueg har ikke fått med meg grunnen lit at de nektet å underskrive den.

Ikke jeg heller, jeg har sjekket diverse nyhetskilder for å finne ut om det er oppgitt noen grunn, men det virker ikke som om det er offentliggjort noe om grunnen.

Men det betyr at det fortsatt er tid til å protestere' date=' og vise at man er imot denne forverringen av særlig kvinners rettigheter. [/quote']

Ja, bevares, men vær ikke for optimistisk med tanke på at det skal hjelpe. Shiamuslimene har makten i Irak og det vet de. Det nytter bare ikke for USA å påtvinge dem en grunnlov de ikke vil ha. Prøver de på det vil resultatet ikke bli noe annet enn en jevn strøm av amerikanske soldater som kommer hjem i plastposer. Før eller senere får amerikanerne nok av det, og kaster inn håndkledet. I et valgår skjer nok det heller før enn senere. Utfallet i Irak er gitt: Et shiamuslimsk prestestyre og sharia-lov ikke bare innenfor familielovgivning, men etter hvert på andre områder også. Veien dit, og hvor lang tid det vil ta er vanskelig å si, men det er det som blir svaret med to streker under.

Prithivi

Skrevet

Man kan vel si at jeg er betinget optimist.

Det har vært for liten mediestorm rundt denne saken - av grunner man godt kan spekulere i - til at jeg tror oppropet får stort nok gjennomslag.

Men jeg håper likevel at det - på verdensbasis - er så mange som bryr seg at det kan gjøre et lite utslag - selv om håpet kanskje er lite.

Skrevet

Selvsagt er det lov å være optimist, og det minste man kan gjøre er å bidra til at dette oppropet blir spredt mest mulig. Dessverre er det ikke så mye som gir grunn til optimisme. Selv om irakerne nå skulle gå tilbake på dette er det ingenting som hindrer dem i å gjeninnføre sharia når amerikanerne er reist hjem. Det er ikke sikkert de trenger vente så lenge en gang. Det regimet som USA innsatte og støtter i Afghanistan har for lengst gjeninnført sharia, ja den ble knapt opphevet i det hele tatt i forbindelse med Talibans fall. Men ikke nok med det. Skritt for skritt kommer Taliban-tilstandene tilbake i Afghanistan. Det siste skritt på den veien er at det er innført forbud mot utdannelse for gifte kvinner. Siden jenter gjerne tvangsgiftes bort i tenårene er et slikt forbud nummeret før totalt forbud mot utdannelse av kvinner.

Og det stopper ikke der heller. Land og områder som aldri har hatt sharia kommer eller er i ferd med å komme under dette urettsystemet. Nigeria tør være velkjent, og krav om sharia lyder stadig sterkere fra muslimer i Senegal, Kenya og Tanzania. Til og med Storbritannia har fått en sharia-domstol med myndighetenes godkjennelse. Frankrike har så vidt jeg vet ikke det, men gjennom en avtale mellom Frankrike og Algerie er sharia familielovgivning gjort gjeldende i Frankrike for personer med algirsk og dobbelt fransk/algirsk statsborgerskap. Dette gjelder også franske ikke-muslimske kvinner som gifter seg med muslimske menn fra Algerie.

Til og med i Norge foreligger det forslag om opprettelse av et Sharia-råd som man så smukt kaller det, ordet Sharia-domstol er foreløpig for politisk betent til at man vil bruke det.

Et annet aspekt av dette ser man i Italia. Der finnes undergrunns sharia-domstoler som bl a idømmer dommer hvor hender og føtter kappes av. Italienske sykehus får fra tid til annen inn pasienter som har blitt idømt slik straff. Jeg har også sett rapporter om undergrunns sharia-domstoler i Nederland, og at de skal ha idømt og eksekvert dødsstraff for utroskap ved steining. Det er imidlertid foreløpig såpass vagt at jeg tør ikke påstå at det medfører riktighet.

At man skal kunne stanse innføring av Sharia i Irak som er i islams kjerneområde i en tid da Sharia i forskjellige grader og former innføres eller presser på langt utenfor kjerneområdet er svært lite realistisk. Da må man i hvert fall velge en helt annen fremgangsmåte enn den maskeraden USA kaller ”krig mot terror”.

Prithivi

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...