SubHuman Skrevet 22. november 2012 #21 Skrevet 22. november 2012 Tull, tull tull og atter tull. Det du beskriver der med bilder skjedde med meg når jeg var 15 år og hadde foreldre som ikke orket å ha regler!!! Kan vel si at jeg lærte av deres feil og har strenge regler for mine tennåringer, de har det likens som deg TS. Gid hadde jeg hatt en mor som brydde seg så mye som din, du ser det ikke idag men om 20 år takker du henne. Vel nå er ikke alt svart hvitt. Hvis de lar en person ikke få leve livet før man er 18 år -eller til de flytter ut- så vil det mest sannsynligvis gå skeis. Er man for liberale, det samme. Men det kommer selvsagt også an på person til person. Man må prøve å finne en balansegang -som i alt annet- og bli mer og mer liberal over tid, ikke la ungen få gjøre hva han/hun vil fra de klarer å være noe selvstendig, ei heller ha dem under strengt oppsyn til de er 18 eller har flyttet ut.
Gjest oreokaka Skrevet 22. november 2012 #22 Skrevet 22. november 2012 Syntes de fleste reglene hørtes ganske vanlige ut. 9 er vel kanskje litt tidlig, men 10 virker jo vanlig. Og truing er vel ikke akkurat greit, men. Mente også at mine foreldre var kjempestrenge når jeg var 16 år, men nå (19 år) er jeg veldig glad for at de hadde regler og rammer for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #23 Skrevet 22. november 2012 Her jeg bor kjører politet hjem 15-16 åringer allerede når kl er 23!! og slik må no det vere, det som skjer etter kl 22 på en Lørdag er ingenting for ett barn på 15-16 år spør du meg.. Dette gjelder ungdom som raver rundt midt på natten uten noen grunn. Og de som oppholder seg i sentrum. Politiet kommer jo ikke og kjører hjem ungdom som sitter og koser seg hjemme hos en venn/venninne. Anonym poster: f09bc59a53888a61afc7b3be911911a3 1
Maestro Skrevet 22. november 2012 #24 Skrevet 22. november 2012 Da jeg var 14 hadde jeg inntider kl 22.00 i ukedager og 01.00 i helger, fordi jeg bor på en småplass med lite folk, å mamma kjenner alle de jeg var med på den tiden. Vi var bare hos hverandre, ingen av oss røyket/drakk eller hang ute. Så jeg synes at moren din er litt vel streng.. Altså, flere sier at 16-17 år er en fin alder og flytte ut i, men det er no go å være ute lenger enn 9 på en ukedag..? 1
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #25 Skrevet 23. november 2012 Jeg synes det høres i overkant strengt ut, og det sier jeg med det i minne at jeg selv var en rimelig utagerende tenåring som flyttet hjemmefra før jeg fylte 16 (måtte ikke for å gå på skole, men ville ut). Jeg burde nok hatt dine regler, men mamma hadde dessverre null kontroll på meg, så vet ikke om det hadde hjulpet. Uansett ble det folk av meg også, men det var nok litt flaks + sunn fornuft i bunn . Jeg har selv to små jenter, og kommer nok til å se an personligheten hva de får lov til. Innetiden i helgene høres tidlig ut hvis man er hjemme hos noen (er enig i at tenåringer ikke har noe på gata å gjøre etter ti), etter Sigridsaken ville jeg nok helst hentet om det ikke var i nabohuset, men hvor mange slike saker har vi i Norge egentlig? Ikke mange nok til å legge opp livene etter, men det er greit å være litt føre var. At du ikke får være alene over natta kan jeg faktisk forstå fordi slikt har en lei tendens til spre seg og det dukker opp feststemte folk på døra, særlig i disse FB-, Twitter-, mobil- etc.etc. tider. Språkreise med en anerkjent arrangør mener jeg må gå an (jeg vet mange har dårlig erfaring, men slik TS beskriver opplegget ville jeg sagt OK) . Du er over 16, så å sove over hos gutter ser jeg ikke problemet med (ville nok foretrukket at foreldrene hans var hjemme, men vil man gjøre noe "dumt" kan det gjøres hvor/når som helst). Det trenger jo ikke dreie seg om en kjæreste en gang, mange jenter har guttekompiser. Husker min lille(halv)søster løy mange ganger til sin mamma for å ligge hos kjæresten, bedre at man vet hvor de er (forutsatt at poden er over 16!) Når man er 16 begynner fest å bli en del av tilværelsen, noen burde du få dra på, så får hun heller stramme inn igjen om du ikke viser deg tilitten verdig. Trusler av alle slag er maktmisbruk på så store barn/ungdom. Dvs. jeg forstår inndragning av goder som en konsekvens på alvorlige brudd på avtalet etc., men ikke som pisk for å få barn som allerede oppfører seg bra til å gjøre som man vil. Trusler om å bli kastet ut er ikke akseptabelt så sant det ikke dreier seg om voldelig/annen uakseptabel oppførsel mot andre familiemedlemmer. Den siste er jeg enig i, ref lillesøss som sa hun lå ett sted, men lå et annet. Det er vel klassikeren blant "lure foreldrene" triksene å si man ligger hos en venninne når man drar på fest, så at hun vil vite at du er der du har sagt er greit nok. Slik jeg ser det er alderen 16-18 en periode der man må slippe mer og mer taket og la ungene prøve seg ute i den store verden. Man vil jo så gjerne beskytte dere mot alle farer, men når reglene er mer til for at mor skal kunne slappe av enn at barnet skal ha det bra og utvikle seg til voksen så skurre det. Bekymringer følger med det å være forelder, og man kan ikke "regulere" seg vekk fra dem. Si TS er nærmere 17 enn 15 år, da er det kanskje bare 1,5 år til hun flytter ut, hva skal mor gjøre da? NB! Alt dette sies med forutsetning om at du er så snill jente som du påstår
Marsipan Skrevet 23. november 2012 #26 Skrevet 23. november 2012 Det jeg reagerer mest på, er trusselen om at du må slutte med idretten du elsker dersom du ikke gjør som moren din sier! Jeg er veldig tilhenger av frihet under ansvar, ihvertfall til en viss grad, og dersom du er så snill og grei som du sier selv, skjønner jeg virkelig ikke at hun ikke kan slakke litt på tøylene. Angående språkreisen, kan det være at moren din setter seg på bakbeina nettopp fordi det er faren din som betaler? At det går litt på stoltheten løs?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå