Gjest Anonym Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Hei. Jeg er en jente på 16 år, som lurer på hvor mye det er greit at foreldrene bestemmer. Jeg føler at moren min er alt for streng. *Jeg må være hjemme før ti (helst før ni), samme om det er helg eller hverdag. *Jeg får ikke lov til å være hjemme alene 1 døgn engang, selv ikke om søsteren min på 14 også er hjemme eller jeg har besøk av en venninne. *Jeg får ikke lov til å dra på språkreise i ett par uker (er ordentlig opplegg, sammarbeid mellom skolen og en skole i England), selv om faren min betaler alt. *Jeg får ikke lov til å sove hos gutter. *Om jeg skal dra på fest, må hun vite om det og hun må hente meg (tidlig). Problemet er bare at hun aldri lar meg gjøre det, for hun sier hun trenger søvn akkurat da. Dette skjer hver gang. *Hun truer med å kaste meg ut om jeg ikke følger reglene hennes og oppfører meg ordentlig. *Om hun synes jeg har vært frekk eller ikke gjort noe jeg skulle, sier hun at jeg ikke får lov til diverse ting, f.eks. en tur jeg har gledet meg lenge til. Hun har også truet med at jeg ikke får drive med idretten jeg elsker. *Hvis jeg skal sove hos noen, må hun ha snakket med/møtt foreldrene. Det hender også at hun tar kontakt med foreldrene, for å sjekke at de er hjemme. Jeg har aldri sneket meg ut, ikke dratt på fest, røyker/snuser/drikker ikke og har egentlig ikke gitt henne en grunn til å ikke stole på meg. Jeg gjør det greit på skolen og synes selv at jeg oppfører meg ganske bra. Eneste er vell at jeg ikke gjør så mye hjemme. Likevel klikker hun for småting, og alt jeg sier og gjør er feil. Hva bør jeg gjøre?
Nerdemamma Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Dette høres nøyaktig ut som mine foreldre. Og jeg syntes ikke en eneste en av reglene hennes er utenom det vanlige og skal ha de samme reglene for mine barn. Kanskje ikke å være inne til klokken ni nødvendigvis, men ti er ikke urimelig. I sommerferien kan dette strekkes til klokken elleve. Husk også at det har vært flere og flere bortføringer, voldtekter osv. i det siste. Jeg skjønner godt at hun er såpass glad i deg at dette er noe hun ikke vil risikere Jeg syntes du skal være glad du har ei mor som bryr seg såpass om deg, men også sette deg ned og ha en ordentlig samtale med henne om de av reglene som plager deg mest. Men husk at hun er din mor, det er hennes jobb å passe på deg, og du er faktisk fortsatt veldig ung. 2
Gjest Anonym Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Takk for svar! Skjønner det med at det har vært mye bortføringer og voldtekter i det siste, men nå mener jeg heller ikke å være ute på den måten. Hadde skjønt om jeg ikke fikk lov til å henge ute i f.eks. by`n på den tiden, men når jeg er hos venner synes jeg det blir litt vell tidlig. Spesielt da hvis jeg blir kjørt hjem.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Veldig mange av de tingene der skulle flere foreldre vært like nøye med! Altfor mange er for slappe med tenåringene og gir etter for lett. Så lenge du bor under hennes tak så bestemmer hun. Å ha barn er et enormt ansvar. Hun vil bare passe på deg og være sikker på at du ikke havner helt utpå eller at noe skal skje med deg. Anonym poster: 21d68f9f069eb1ebf8ba2b4747d8fc44 8
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Er ganske likt til de regnene vi har til våre gutter. Ute tiden kunne diskuteres noe her. Kommer litt an på hvor de er og om det er helg eller ukedag. Og om spørsmålet kommer FØR avtalt tid. Er de alt for sent ute, er det NEI uansett. Nå er en av de blidt 19, så han har en del andre regler så lenge han bor hjemme. Blir mer "si fra hvor du er og når du kommer hjem" ellers bestemmer han selv tidene. Å ha huset for seg selv en eller flere netter kommer ikke på tale, selv ikke for 19åringen. Men det er mye på grunn av at vi kjenner ungene og vennegjengen godt. Ender så fort med at en liten sammenkomst, blir til noe langt annet. (Har sett og erfart mange slike episoder bare i nærmeste nabolag) Nei det får de vente med til de har leilighet /hus/ ting de selv betaler for. Da har de en helt annen tankegang en med noe de ikke har kostet på selv.
frøkna Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 Jeg syns moren din er streng. Da jeg var 16 fikk jeg lov til alt som du skriver du ikke har lov til.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #7 Skrevet 22. november 2012 Hallo folkens. Inntid klokken ni selv om det er helg, og trusler om å bli kastet ut er ikke vanlig (håper jeg da). Skjønner alt det med overnatting og være hjemme alene, der er det viktig å passe på. Anonym poster: f09bc59a53888a61afc7b3be911911a3 3
SubHuman Skrevet 22. november 2012 #8 Skrevet 22. november 2012 (endret) Foreldrene dine er altfor strenge, de nekter deg jo å gjøre hva som gjør deg lykkelig. Og de har ikke (!) lov til å true med å kaste deg ut! Endret 22. november 2012 av SubHuman
Bowyang Skrevet 22. november 2012 #9 Skrevet 22. november 2012 Å true med å kaste deg ut synes jeg høres litt uvanlig ut. Innetid på 10 mener jeg også er litt i det strengeste laget. 1
SubHuman Skrevet 22. november 2012 #10 Skrevet 22. november 2012 Veldig mange av de tingene der skulle flere foreldre vært like nøye med! Altfor mange er for slappe med tenåringene og gir etter for lett. Så lenge du bor under hennes tak så bestemmer hun. Å ha barn er et enormt ansvar. Hun vil bare passe på deg og være sikker på at du ikke havner helt utpå eller at noe skal skje med deg. Anonym poster: 21d68f9f069eb1ebf8ba2b4747d8fc44 Man havner ikke utenfor ved å være på fester eller å være ute til klokken tolv om helgene eller å være hjemme i ett døgn. Kommer bare til å bli overbeskyttet å skjermet fra virkeligheten, hva tror du skjer når hun slipper ut av forelderenes "klør" og er fri? Jo det skal jeg si deg: 1
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #11 Skrevet 22. november 2012 Man havner ikke utenfor ved å være på fester eller å være ute til klokken tolv om helgene eller å være hjemme i ett døgn. Kommer bare til å bli overbeskyttet å skjermet fra virkeligheten, hva tror du skjer når hun slipper ut av forelderenes "klør" og er fri? Jo det skal jeg si deg: Tull, tull tull og atter tull. Det du beskriver der med bilder skjedde med meg når jeg var 15 år og hadde foreldre som ikke orket å ha regler!!! Kan vel si at jeg lærte av deres feil og har strenge regler for mine tennåringer, de har det likens som deg TS. Gid hadde jeg hatt en mor som brydde seg så mye som din, du ser det ikke idag men om 20 år takker du henne.
Harlequin Skrevet 22. november 2012 #12 Skrevet 22. november 2012 Med tanke på hvilke regler jeg hadde når jeg var 16 (jeg var også en snill jente som deg, hadde lite å skjule og fulgte de reglene som ble sagt) synes jeg moren din kanskje er litt vel streng. Hva får dine jevnaldrende venninner lov til? Det er vel og bra med grenser, men du burde også få litt spillerom, hvor du kan vise at du er til å stole på. Det er jo verdt et forsøk å ta en liten prat med henne, forklare situasjonen og si du føler deg voksen og ansvarlig nok til å utvide grensene litt? Forutsetningen er jo da selvsagt at du følger de nye reglene, men det hørtes ikke ut som om det eventuelt kom til å bli noe problem. Lykke til
Binta Ba Skrevet 22. november 2012 #13 Skrevet 22. november 2012 Hallo folkens. Inntid klokken ni selv om det er helg, og trusler om å bli kastet ut er ikke vanlig (håper jeg da). Skjønner alt det med overnatting og være hjemme alene, der er det viktig å passe på. Anonym poster: f09bc59a53888a61afc7b3be911911a3 Her er jeg enig, så fremt ungen i huset har vist seg "verdig" tilliten til å være lenge ute. Da jeg var 16 hadde jeg innetid 23 i ukedager, ikke ett sekund senere. Kom jeg for sent, uten gyldig grunn og varsel, fikk jeg samme innetid i helga. Overhold jeg husplikter o.l. fikk jeg være ute til 03:00, så lenge hun visste hvor jeg var. Flyttet vi på oss, sendte jeg sms og sa ifra. Hun kom gjerne og hentet meg også, om det trengtes. Sånn ellers synes jeg ikke reglene er ille.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #14 Skrevet 22. november 2012 Her er jeg enig, så fremt ungen i huset har vist seg "verdig" tilliten til å være lenge ute. Da jeg var 16 hadde jeg innetid 23 i ukedager, ikke ett sekund senere. Kom jeg for sent, uten gyldig grunn og varsel, fikk jeg samme innetid i helga. Overhold jeg husplikter o.l. fikk jeg være ute til 03:00, så lenge hun visste hvor jeg var. Flyttet vi på oss, sendte jeg sms og sa ifra. Hun kom gjerne og hentet meg også, om det trengtes. Sånn ellers synes jeg ikke reglene er ille. Ute til kl 3 som 16 åring??? Oh my god sier bare jeg!!!!!!!!!! og 23 i virkedager når det er skole??
Gjest ms_kwang Skrevet 22. november 2012 #15 Skrevet 22. november 2012 da jeg var opp til 13 år, fikk jeg lov til å gjøre det jeg ville...MEN så var dette også på en plass med veldig lite innbyggere (og man måtte ta ferga over om man skulle inn til byen og siste ferga tilbake til øya var omtrent 10 på kvelden xD)Så flyttet vil til en by, så der var innetiden min 10 (by på knappe 2500 innbyggere,MEN veldig mange dårlige miljøer der+det florerte med brennvin og narkotika der =/ ) Bodde i oslo for 2 år siden, og jeg (selvom jeg da var 22) NEKTET jeg plent å gå ut fra døra etter mørket hadde senket seg xD Nei jeg tror ikke foreldrene dine er strenge i det hele tatt, de skal jo ta vare på deg fram til du er 18. da får du bestemme selv, men de er jo fortsatt foreldrene dine uansett hvor gammel du er og de vil jo bare det beste for deg og ønsker ikke at du skal handle i bråk på noen måte (det får du heller gjøre når du evt. er 18:))
Binta Ba Skrevet 22. november 2012 #16 Skrevet 22. november 2012 Ute til kl 3 som 16 åring??? Oh my god sier bare jeg!!!!!!!!!! og 23 i virkedager når det er skole?? Ja..Jeg var sjeldent ute så lenge i ukedagene, med mindre jeg var hos naboen, vegg i vegg. Som oftest var jeg hjemme rundt halv ti. Og ja, 03:00. Alle rundt meg kunne være ute så lenge de ville, jeg var den som hadde "strengest" mor. De visste nøyaktig hvilket hus vi var i, de kjente vennene våre, og ga oss den tilliten. Og det satte vi pris på, og løy dermed om ca ingenting.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #17 Skrevet 22. november 2012 Foreldrene dine er altfor strenge, de nekter deg jo å gjøre hva som gjør deg lykkelig. Og de har ikke (!) lov til å true med å kaste deg ut! Spiller det noen rolle da? Jeg ble truet med å bli kastet ut fordi jeg ikke arbeidet da jeg var 16/17 og hadde en dyp depresjon og hadde sluttet på skolen. Og de ville ikke se meg mer. Osv. De truer og gjør akkurat hva de vil selvom det ikke er lov.. Anonym poster: 5a86073b9be13cc4a51e7f83ae01a53e
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 Ja..Jeg var sjeldent ute så lenge i ukedagene, med mindre jeg var hos naboen, vegg i vegg. Som oftest var jeg hjemme rundt halv ti. Og ja, 03:00. Alle rundt meg kunne være ute så lenge de ville, jeg var den som hadde "strengest" mor. De visste nøyaktig hvilket hus vi var i, de kjente vennene våre, og ga oss den tilliten. Og det satte vi pris på, og løy dermed om ca ingenting. Her jeg bor kjører politet hjem 15-16 åringer allerede når kl er 23!! og slik må no det vere, det som skjer etter kl 22 på en Lørdag er ingenting for ett barn på 15-16 år spør du meg..
SubHuman Skrevet 22. november 2012 #19 Skrevet 22. november 2012 Spiller det noen rolle da? Jeg ble truet med å bli kastet ut fordi jeg ikke arbeidet da jeg var 16/17 og hadde en dyp depresjon og hadde sluttet på skolen. Og de ville ikke se meg mer. Osv. De truer og gjør akkurat hva de vil selvom det ikke er lov.. Anonym poster: 5a86073b9be13cc4a51e7f83ae01a53e Ja du kan gå til barnevernet eller en annen etat.
Binta Ba Skrevet 22. november 2012 #20 Skrevet 22. november 2012 Her jeg bor kjører politet hjem 15-16 åringer allerede når kl er 23!! og slik må no det vere, det som skjer etter kl 22 på en Lørdag er ingenting for ett barn på 15-16 år spør du meg.. Jeg synes ikke ungdommer på 15-16år kan beregnes som barn, beklager. Det at jeg hadde innetid til 03:00 i helger betyr jo ikke heller at jeg var ute på vift hver helg til det tidspunktet. Noen ganger gikk jeg ikke ut i det hele tatt, noen ganger var jeg på filmbesøk, kino, andre ganger fest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå