AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Nå har jeg blitt forkjøla for tredje gang på en og en halv måned!! Jeg er så dritt lei, ble frisk for en uke siden og nå er jeg i gang igjen :o Har vært hos legen, og hun tok noen tester, men ikke fått noe svar, så regner med at alt er i orden. Kommer jo aldri ut av forkjølelsesøsteret her! Ingen andre jeg kjenner som er forkjøla så må jo komme av randome folk jeg møter.. ÅÅÅÅH! Har noen noen tips og komme med? Anonym poster: 23af3c43f6baebe842bc57b3e36d4746
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 - God håndhygiene. Vask hendene ofte. Alltid før du spiser eller tar deg i munn/øyne, og alltid når du kommer hjem (og selvsagt etter toalettbesøk..) - Sov og hvil nok. - Hold deg varm, og unngå trekk og å bli våt. - Spis sunt. Masse frukt/grønt. Unngå sukker - bakterier elsker sukker... - Tren, men ikke tren hardt om du er i ferd med å bli forkjølet. Anonym poster: 34282ad904a5712580d5af142ae74743
2shy Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 - Vask hendene godt flere ganger daglig, særlig etter dobesøk og før du lager mat/skal spise - Unngå sukker, hvete og ferdigmat/fritert mat. Spis mye grønnsaker daglig - Gå til legen og sjekk om du mangler d vitamin, det svekker immunforsvaret. - Mosjoner regelmessig. Du er avhengig av at lymfene dine jobber godt for å skille ut avfallsstoffer, dette styrker også immunforsvaret. - Drikk godt med rent vann, minst 2 liter daglig
Snusmumrikken. Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Drikke te med honning. Det hjelper kjempe godt. Det kan jeg love deg!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Kanskje du er gravid :-p Anonym poster: 8b5fef616c1fa586488f301ffd538115 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #6 Skrevet 23. november 2012 her var det mange gode råd.. Føler liksom jeg følger de sånn stort sett. Var hos legen og tok masse tester men ingen svar, så er vel ikke noe som ikke er som det skal heller. Og det var før jeg ble syk nå igjen.. Gravid tror jeg ikke, går på pilla og hadde mensen nå nettopp Anonym poster: 5c80fcfb17ede15d7139750dfc39604c
2shy Skrevet 23. november 2012 #7 Skrevet 23. november 2012 her var det mange gode råd.. Føler liksom jeg følger de sånn stort sett. Var hos legen og tok masse tester men ingen svar, så er vel ikke noe som ikke er som det skal heller. Og det var før jeg ble syk nå igjen.. Gravid tror jeg ikke, går på pilla og hadde mensen nå nettopp Anonym poster: 5c80fcfb17ede15d7139750dfc39604c Dobbeltsjekk at de sjekket d vitamin, det er nemlig veldig ofte at de unnlater dette (gudene vet hvorfor). Noe som bidrar å holde mitt immunforsvar i sjakk er daglig inntak med hvetegress året rundt. Har du gått på mye antibiotika? Isåfall burde du ta en skikkelig probiotika-kur for å gjennopprette bakteriefloraen i tarmen. Ødelagt bakterieflora etter antibiotika kan også føre til svekket immunforsvar over tid.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #8 Skrevet 23. november 2012 Sjekk om du har polypper i nesa? Anonym poster: 34e47b64b60ce8d2dc4c6dd62bad60fa
Gjest Elisabeth Skrevet 24. november 2012 #9 Skrevet 24. november 2012 Mulig at dette ikke stemmer for deg i det hele tatt, men hvordan er leiligheten/huset du bor i? Hadde ei venninne som til stadighet var forkjøla og syk. Hun bodde i et kollektiv i en ganske nedslitt bygård, hvor det var mye trekk, og ikke minst MUGG! Virket som hun fikk svekket immunforsvar av å bo der (hun bodde der i 4 år). Hun tenkte ikke noe over det da hun bodde der, men ble litt mistenksom da hun nærmest over natta ble kvitt forkjølelsen da hun flyttet inn i en ny leilighet. Etter at hun flyttet fra kollektivet har hun ikke vært "kronisk" forkjøla! Bare et tips
2shy Skrevet 24. november 2012 #10 Skrevet 24. november 2012 Enig med gjest over, dårlig inneklima kan selvsagt være en årsak! Er det fuktig på vinduene, dårlig lukt/luft, synlig mugg noen steder i leiligheten? Bor du i sokkel/kjellerleilighet er det mer utsatt.
bareblåbær Skrevet 27. november 2012 #11 Skrevet 27. november 2012 skikkelig kjerringråd, men rå hvitløk hver dag føler jeg hjelper med å holde meg frisk, og forskning viser at det KAN halvere antall forkjørelser.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #12 Skrevet 27. november 2012 Tusen takk for flere råd Jeg spurte legen min spesifikt om å sjekke d-vitamin men hun mente det bare var tull. Så sa jeg, men det er vel ikke det i Norge, er jo ikke mye sol her. Da svarte hun bare med at det var kun for de som hadde ekstremt lite sollys.. Så tror ikke jeg fikk sjekka meg for det :/ Bor i et hus (tredje etasje), ikke noe mugg eller noe her som jeg vet om. Bor med flere andre og de er friske og raske. Er forkjøla fortsatt, og driiiitlei. Anonym poster: 5c80fcfb17ede15d7139750dfc39604c
2shy Skrevet 27. november 2012 #13 Skrevet 27. november 2012 Tusen takk for flere råd Jeg spurte legen min spesifikt om å sjekke d-vitamin men hun mente det bare var tull. Så sa jeg, men det er vel ikke det i Norge, er jo ikke mye sol her. Da svarte hun bare med at det var kun for de som hadde ekstremt lite sollys.. Så tror ikke jeg fikk sjekka meg for det :/ Bor i et hus (tredje etasje), ikke noe mugg eller noe her som jeg vet om. Bor med flere andre og de er friske og raske. Er forkjøla fortsatt, og driiiitlei. Anonym poster: 5c80fcfb17ede15d7139750dfc39604c Tuller du? Da bytter du lege, en lege som ikke ser viktigheten av å sjekke d vitamin, særlig hos en med dårlig immunforsvar, bør klages på. Krev å få det testet, hun har ikke lov til å ikke nekte det. Det kan like gjerne være mugg i 3 etg som i kjeller. Har du dårligere immunforsvar eller overfølsomhet/allergi vil du reagere selv om ikke andre reagerer. Få først og fremst d vitaminet sjekket, finn deg en mer seriøs lege
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 Nei jeg tuller ikke, ble ganske paff! Så har fått bytta lege, heldigvis Skal en tur til legen i mårra(om jeg får time) Det er egentlig for noe annet, men kan vel kanskje ta opp det da. Spørre om jeg ble sjekka for d- vitamin og fortelle at jeg har vært mye forkjøla i en lengre periode. Nå ble jeg litt nysgjerrig på om det er noe mugg her, må ta meg en runde Anonym poster: 5c80fcfb17ede15d7139750dfc39604c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #15 Skrevet 28. november 2012 http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/forkjoelelse.php Jeg er også mye forkjølet og legen finner ingen grunn, blodprøver er fine. Det har vært sånn i nesten 2 år og jeg flyttet for ca 6 mnd siden uten at det ble bedre. Så jeg lurer på om jeg bare er for sløv med hygienen. Jeg er nøye med å vaske hendene før jeg lager mat og før jeg spiser, og etter jeg har vært på do eller rørt skitne ting. Vasker også hendene med en gang jeg kommer hjem når jeg har vært ute og tatt på ting, som dører, bilrattet, bussen osv. Men jeg har en uvane at jeg klør meg mye i øynene hver eneste kveld når jeg er trøtt, man kan bli smittet igjennom øynene slik som munnen. I tillegg så kan det jo hende at jeg faktisk i blant glemmer å vaske hendene når jeg burde. Jeg har søvnproblemer så det kan ha noe å si. Jeg har en polypp i en bihule, kan det ha noe å si? Beklager at jeg blander meg inn i din tråd, men det er jo samme tema Anonym poster: 770cf9e872523c959d5f2f9118a733f1
Nautika Skrevet 28. november 2012 #16 Skrevet 28. november 2012 Det kan ikke være rhinitt av en eller annen type da? Jeg har ihvertfall vasomotorisk rhinitt, har nettopp blitt operert for det. Du kan jo spørre legen om en henvisning til øre-nese-hals?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #17 Skrevet 28. november 2012 Hm.. Jeg nyser ikke så mye. Har mye snørr men samtidig veldig vondt i halsen og vondt i hodet. Kan det være det da? Anonym poster: 5c80fcfb17ede15d7139750dfc39604c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #18 Skrevet 28. november 2012 http://www.nettdokto...orkjoelelse.php Jeg er også mye forkjølet og legen finner ingen grunn, blodprøver er fine. Det har vært sånn i nesten 2 år og jeg flyttet for ca 6 mnd siden uten at det ble bedre. Så jeg lurer på om jeg bare er for sløv med hygienen. Jeg er nøye med å vaske hendene før jeg lager mat og før jeg spiser, og etter jeg har vært på do eller rørt skitne ting. Vasker også hendene med en gang jeg kommer hjem når jeg har vært ute og tatt på ting, som dører, bilrattet, bussen osv. Men jeg har en uvane at jeg klør meg mye i øynene hver eneste kveld når jeg er trøtt, man kan bli smittet igjennom øynene slik som munnen. I tillegg så kan det jo hende at jeg faktisk i blant glemmer å vaske hendene når jeg burde. Jeg har søvnproblemer så det kan ha noe å si. Jeg har en polypp i en bihule, kan det ha noe å si? Beklager at jeg blander meg inn i din tråd, men det er jo samme tema Anonym poster: 770cf9e872523c959d5f2f9118a733f1 Du legger med en link som jeg syns svarer på spørsmålet ditt egentlig "Man smittes ved at man etter å ha fått forkjølelsesvirus på hånden, fører det opp til nesen eller øynene". Så det kan vel komme av det.. Anonym poster: 5c80fcfb17ede15d7139750dfc39604c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #19 Skrevet 28. november 2012 Dobbeltsjekk at de sjekket d vitamin, det er nemlig veldig ofte at de unnlater dette (gudene vet hvorfor). Noe som bidrar å holde mitt immunforsvar i sjakk er daglig inntak med hvetegress året rundt. Har du gått på mye antibiotika? Isåfall burde du ta en skikkelig probiotika-kur for å gjennopprette bakteriefloraen i tarmen. Ødelagt bakterieflora etter antibiotika kan også føre til svekket immunforsvar over tid. Jeg er ikke TS, men jeg lurer på hvor man får kjøpt en sånn skikkelig probiotika-kur? Anonym poster: 0351e9bb63dd46b6cbcff3272b2c9f76
Nautika Skrevet 28. november 2012 #20 Skrevet 28. november 2012 Hm.. Jeg nyser ikke så mye. Har mye snørr men samtidig veldig vondt i halsen og vondt i hodet. Kan det være det da? Anonym poster: 5c80fcfb17ede15d7139750dfc39604c Du kan ihvertfall få vondt i hodet av å ha tett nese/bihuler, men vondt i halsen vet jeg ikke om er vanlig..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå