Gå til innhold

Åssen bøye øl?


Gjest Drue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Allergikeren

Her(Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane) er det "ei øl" og "flere øl" som blir mest brukt, i alle fall som jeg har hørt. Og jeg tror jeg bruker "ølla" og "ølet" om hverandre, men mest "ølla". "Ølla er ikke dekket over" sa jeg ofte der jeg jobbet før, når jeg mente at reolene med øl i butikken ikke var tildekket etter at ølsalget stengte. Men jeg bruker det like gjerne om en "enhet": "Hvor står ølla di hen da?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her(Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane) er det "ei øl" og "flere øl" som blir mest brukt, i alle fall som jeg har hørt. Og jeg tror jeg bruker "ølla" og "ølet" om hverandre, men mest "ølla". "Ølla er ikke dekket over" sa jeg ofte der jeg jobbet før, når jeg mente at reolene med øl i butikken ikke var tildekket etter at ølsalget stengte. Men jeg bruker det like gjerne om en "enhet": "Hvor står ølla di hen da?"

Har dei byrja med bokmål der også? For det fyrste har det vel vore ølmonopol der oppe inntil nyleg, så folk flest pratar minst mogeleg om denslags styggedom.

Ølla eller øllet seier det i kvart fall ikkje. Ikkje ein gong i Ålebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Har dei byrja med bokmål der også? For det fyrste har det vel vore ølmonopol der oppe inntil nyleg, så folk flest pratar minst mogeleg om denslags styggedom.

Ølla eller øllet seier det i kvart fall ikkje. Ikkje ein gong i Ålebyen.

Kanskje det er øla/ølet då. Eg var litt usikker på om det vart ein eller to l-ar. Det er uansett -a-ending eg er mest vand med å høyre i Ålebyen, og eg sjølv trur eg brukar -a- og -e-ending om kvarandre. "Kan du ta øla mi på bordet til meg?" "Øla står i kjøleskåpet" "Kvifor tømer du ut ølet?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølen og ølet har jo forskjellige betydninger. Jeg klarer ikke helt å se i hvilken sammenheng man skal bruke "ølet" i entall. "Ølet" er for meg "alt det ølet", altså bestemt flertall. "Ølen" er i mine øyne "den ølen", altså den flaska med øl, dvs. bestemtform entall.

Tror nok du blander sammen entall/flertall, vs. tellelig/ikke tellelig her. For når det gjelder 'øl' i intetkjønn, er det for det meste et ikke-tellelig mengdessubstantiv det dreier seg om. Dermed: 'Ølen' = det aktuelle glasset/flasken (=tellelig), mens 'ølet' er gjerne en betegnelse på en ubestemt mengde (=ikke-tellelig), og derav ditt eksempel med 'alt det ølet'. Det siste kan dog også brukes om øltype, som jo er tellelig, som f.eks. i 'dette er et godt øl'.

Om folk sier en eller ei øl er vel avhengig av hvilket kjønn de bruker på ordet flaske?

En flaske øl = en øl

Ei flaske øl = ei øl

Nei, for 'et glass øl' er også ei/en øl (avhengig av dialekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, for 'et glass øl' er også ei/en øl (avhengig av dialekt).

Det har du nok helt rett i.

Som avholdsmenneske er jeg heller ikke den med størst kompetanse på området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du blander sammen entall/flertall, vs. tellelig/ikke tellelig her. For når det gjelder 'øl' i intetkjønn, er det for det meste et ikke-tellelig mengdessubstantiv det dreier seg om. Dermed: 'Ølen' = det aktuelle glasset/flasken (=tellelig), mens 'ølet' er gjerne en betegnelse på en ubestemt mengde (=ikke-tellelig), og derav ditt eksempel med 'alt det ølet'. Det siste kan dog også brukes om øltype, som jo er tellelig, som f.eks. i 'dette er et godt øl'.

Seff! Skjønner ikke hva jeg tenkte da jeg skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest ordet "øl" så mange ganger at det har mistet betydning... gaffelgaffelgaffelgaffelgaffel...:P

Anonym poster: e9040dfb7bef7aab0aec98836fed03bf

Men det har nok likevel beholdt sin virkning!

Jeg liker denne tråden, uansett hva som er korrekt norsk. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...