Gå til innhold

Hva "kan" 4åringen din?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søstren min har en jente på 4,5 år som jeg er litt usikker på... Vi leker og har det fint og alt, men plutselig kan hun bli sur og slå de rundt seg, da reagerer knapt søstra mi, men jeg reagerer og forklarer fint at slik gjør vi ikke, da slutter hun, men gråter og er rasende over å bli tilsnakket, kaller meg dum og stygg, og slike ting.

Når vi skal spise, så klatrer hun opp og ned av stolen, springer rundt bordet, ruller rundt på gulvet, og løper hele til og fra tallerkenen og spiser en munnfull mellom rundene. Igjen sier ikke søsteren min noe som helst, og jeg reagerer og sier "***** du, nå må du sitte fint og spise, sant?", det synker ikke inn før etter en stund, men vet ikke hva jeg skal si og gjøre.... Vi var i en begravelse i går, og det var rett og slett flaut, ungen begynte å bli sur fordi hun ikke fikk leke og styre på, og endte opp med mega raserianfall. Søsteren min måtte stikke ut og bestikke jenta til å være stille med å si "hvis du er rolig nå, får du godteri hjemme".

Søsteren min og jenta bor her noen dager. Altså, ungen er en unge, og veldig grei, men når det slår seg vrangt, da... Og det er jo av mangel på oppdragelse, tydeligvis?

Ingen sykdommer, ingen diagnoser som de vet om.. vet ikke.. Hva er normalt?

Anonym poster: fd2beae9ffbc09d2155f96a4c1aad84d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyrest ut som kombinasjon av slapp forelder og trassalder. Heilt normalt m.a.o...

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som en mor som ikke orker å ta kampen, og som lar ting skure og gå. Min datter er akkurat fylt 4 og sitter pent ved bordet til alle er ferdig med å spise, hun trenger ikke spise opp selv, Hun er med på å rydde rommet sitt og sine egne leker i stuen. Hun kan prøve seg å trasse når hun skal pusse tenner, men da får hun 4 min i timeout, og det hater hun, så det holder med å si at hun får timeout hvis hun ikke skjerper seg. Det er ytterst sjeldent hun ikke lyer, og hun prøver seg innimellom, men det går lett å stoppe henne, eller å bare ignorere henne.

• Liker 4
Skrevet

At moren ikke gidder å sette grenser kommer bare til å slå tilbake på henne selv. Og det er heller ikke bra for ungen hennes.

• Liker 2
Skrevet

Det der høres akkurat ut som min toåring i trassalderen... Jeg har aldri hatt en fireåring, men håper virkelig jeg har klart å plukke vekk den oppførselen i løpet av de to neste årene!

Skrevet

Det er ikke bra at mora har gitt opp å kjefte allerede, det blir mest sannsynlig bare verre fremover og jenta vil neppe bli lett å ha med å gjøre for andre og, som feks på skolen. Men vi får håpe at jenta er smartere enn de fleste på hennes alder så hun kan lære seg selv hvordan hun skal oppføre seg :( Veldig synd at mora har gitt opp :(

Anonym poster: 3e3eb5feba2bc55cad67bf61d64b72b6

Skrevet

Søstren min har en jente på 4,5 år som jeg er litt usikker på... Vi leker og har det fint og alt, men plutselig kan hun bli sur og slå de rundt seg, da reagerer knapt søstra mi, men jeg reagerer og forklarer fint at slik gjør vi ikke, da slutter hun, men gråter og er rasende over å bli tilsnakket, kaller meg dum og stygg, og slike ting.

Når vi skal spise, så klatrer hun opp og ned av stolen, springer rundt bordet, ruller rundt på gulvet, og løper hele til og fra tallerkenen og spiser en munnfull mellom rundene. Igjen sier ikke søsteren min noe som helst, og jeg reagerer og sier "***** du, nå må du sitte fint og spise, sant?", det synker ikke inn før etter en stund, men vet ikke hva jeg skal si og gjøre.... Vi var i en begravelse i går, og det var rett og slett flaut, ungen begynte å bli sur fordi hun ikke fikk leke og styre på, og endte opp med mega raserianfall. Søsteren min måtte stikke ut og bestikke jenta til å være stille med å si "hvis du er rolig nå, får du godteri hjemme".

Søsteren min og jenta bor her noen dager. Altså, ungen er en unge, og veldig grei, men når det slår seg vrangt, da... Og det er jo av mangel på oppdragelse, tydeligvis?

Ingen sykdommer, ingen diagnoser som de vet om.. vet ikke.. Hva er normalt?

Anonym poster: fd2beae9ffbc09d2155f96a4c1aad84d

Det er tydelig at hun ikke blir satt grenser for og ikke har blitt satt grenser for over tid. Det vil potensielt føre til store problemer for din søster og datteren. Kan du ta det opp med henne?

Ser noen har skrevet at "hun har gitt opp å kjefte". Det er feil, man skal ikke kjefte på barn. Man skal forklare dem og hjelpe dem til å forstå hva som er rett og galt. Veilede dem. Blir hun veldig vrang og ikke hører på forklaringer kan man rett og slett ta fra henne et privilegium, som å se tv, få lørdagsgodt osv.. Noe hun liker, men som ikke er i for fjern fremtid. Er jo noe du kan ta opp med din søster =) Lykke til!

Anonym poster: f576d54ff913b667ec0e6c20ce71b2ed

• Liker 1
Skrevet

Uoppdragen unge. Uten tvil.

Søstera di trenger et spark bak, dess eldre ungen blir dess vanskeligere blir det å rette opp feil i oppdragelsen.

Når de er så store klarer de å sitte fint ved bordet, si "takk for maten" og være rolige. Å slå andre er noe man blir avlært senest i 2-3 års alderen, helst før.

Tror du bør ta en prat med søsteren din, evnt vis henne denne tråden ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...