Antlers Skrevet 21. november 2012 #21 Skrevet 21. november 2012 Hva tenker du selv når du er på besøk hos andre, da? Bryr du deg om andres slitte dørstokker, eller irriteres du over at de har malt veggene brune når du foretrekker grønt? Hva tenker du om et par som har en sofa som ikke har vært moderne siden 90-tallet, men et ellers rent og pent hus? Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg bryr meg egentlig fint lite om andres interiør. Klart jeg kan synes en sofa er fin eller stygg, men det er liksom ikke dét jeg tenker på når jeg er på besøk hos venner. Om en venninne skal kjøpe nye gardiner kan jeg godt bidra med min subjektive mening om hva som er fint, og informasjon om hva som er praktisk - dersom hun først har valgt å diskutere det med meg, men det er jo heldigvis ikke min smak som skal regjere i hennes hus, like lite som hennes smak skal regjere i mitt. Det er riktignok noen ting jeg reagerer på, men da skal det være ganske ekstremt. Dårlig lukt gir meg vondt i hodet, så det plager meg. Det er ikke noe koselig å være på besøk i et skittent hus. Om sokkene blir svarte etter jeg har gått fra gangen til stuen, eller om jeg henger fast i gulvet hver gang jeg er på besøk, synes jeg rett og slett det er ekkelt. Litt normalt rot og søl her og der gjør derimot ingenting. Forfall er heller ikke særlig koselig. Greit om ytterveggene kunne trengt et strøk maling, men om det ser ut som om huset ikke har blitt malt siden før krigen - at malingen bare henger i flak - det synes jeg er ganske utrivelig. Mugg og råte i vinduskarmene eller vannlekkasje i taket gjør at jeg ikke kommer til å trives noe særlig i huset ditt, men slitte dørstokker kunne ikke brydd meg mindre. Gjør det beste ut av det du har, og fokuser på at det først og fremst er du og familien din som skal trives med det. Drit i om andre synes det er blodharry, dersom du selv synes det er avslappende med et elghode over peisen. Noen ganger er det ikke så mye som skal til. Slitte dørkarmer tar ikke lang tid å gjøre noe med, men fiks de bare om de plager deg - ikke fordi du er redd for at de skal plage andre. Et nytt strøk med maling på listverk og karmer kan virkelig lyse opp hele rommet, dersom den gamle malingen har blitt litt gul. Det kan godt hende fargen på veggen egentlig er helt grei - den ser bare så blass og stygg ut ved siden av de misfargede listene. En kjedelig sofa kan få nytt liv med puter og pledd i passende farger, og du må gjerne velge etter hva som er moderne, men det viktigste er jo at det faktisk passer det du allerede har i huset (altså at du føler det passer inn). Ikke mal veggene i cafe latte om det er gult som gjør deg glad. Interiørmote kan være gøy og utfordrende, men det skal ikke være et fengsel. Når vi velger klær, prøver vi jo å finne noe som passer til vår egen fasong og farger. Hvorfor ikke gjøre det samme med huset? Finn ting som faktisk passer inn, istedenfor å tvinge huset til å være noe det ikke er. I den grad jeg bryr meg, blir jeg langt mer imponert av et hus som gjenspeiler de som bor der, enn et hus hvor alt er "siste nytt". Det er alltid hyggelig å ha det pent rundt seg, men det er minst like viktig med komfort og praktiske løsninger. Hva er vitsen med en hvit sofa, dersom man konstant går rundt og er redd for å skitne den til, liksom? Senk skuldrene ti hakk, jaudagauda. Det er faktisk hjemmet ditt det er snakk om - ikke en interiørkatalog som skal få andre til å kjøpe lignende varer 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 21. november 2012 #22 Skrevet 21. november 2012 jeg har helt nytt hus, ikke fornøyd jeg heller. Så man higer nok alltid etter noe man ikke har.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #23 Skrevet 21. november 2012 Dere er heldige, jeg må leie pga har ikke rå til å kjøpe noe. Så ikke klag og puss opp hvis dere ikke er fornøyde! Anonym poster: e03092d8a1cfe4e774ec9999a4572b20
momo Skrevet 21. november 2012 #24 Skrevet 21. november 2012 Jeg har det langt fra nytt og moderne. Mye som burde vært gjort her. Men sånn er det bare, og fornøyd jeg. Ungene og jeg trives jo her. Og med min økonomi og latskap så vil det ta mange år og få gjort noe og.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #25 Skrevet 21. november 2012 Kjenner at jeg faktiskt blir veldig oppmuntret av de "enkle" svarene. Det er jo det vi trenger - litt korreksjon når vi kjører oss fast i grøfta. Men ingen av dere som føler littegrann på at dere skulle hatt det mer fresht altså? Bare bittelitt? Å joda. Jeg drømmer. Badet mitt er mer enn modent for renovering. Ingen fliser og ingen varmekabler. Jeg drømmer om ny sofa for det har jeg aldri hatt. Jeg drømmer ..... Nå forholder jeg meg til realitetene og vet at dette får bare være. Eneste måten å få et nytt bad på er å selge og kjøpe noe som har et ok bad. Samtidig så vet jeg at jeg ikke har økonomi til å kjøpe meg noe nytt så jeg blir her. Jeg mistrives ikke av den grunn. Jeg finner løsninger og alternativer. Jeg har ting rundt meg som jeg trives med og jeg evner å trives i mitt eget hjem. Det ER meg selv om det ikke er helt up to date. Anonym poster: 6e4da2f0aa7d13772e1fb3acfc4ffda4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #26 Skrevet 21. november 2012 Synes det viktigste er at det ser rent og pent ut jeg, ikke nødvendigvis tidsmessig oppdatert og nyoppusset. Vi bor selv i et litt eldre hus, og har pusset opp litt her og der, malt litt osv., det er fortsatt mye som står igjen for at det skal bli slik vi vil ha det, men det duger. Vi flyttet inn for et halvt år siden og jeg tenker at det er viktig å "bo" seg litt til og. Hagen vår ser egentlig ikke ut, så er kanskje mest flau over den, hehe, men det er neste års prosjekt. Og så lenge det er rent og ryddig inne så er jeg ikke flau over å vise frem huset vårt til noen. Dette er vårt første hus og vi er 27 år gamle så folk i vår omgangskrets skjønner at det ikke bare er å fleske til med det nyeste og beste med en gang, man må ta det litt over tid. Anonym poster: 4758232f9250f69283c3020efae640e2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #27 Skrevet 21. november 2012 Jeg skal være ærlig og si at for tiden så følger jeg med på et par interiørbloggere, som jeg synes har kjempegode tips som de formidler videre, og tviler på at jeg er den eneste som synes det. Jeg har kjøpt ny leilighet for 3 år siden, og selv om den var ny, er jo det fortsatt for jeg elsker å ordne den, elsker å ha det ryddig, så uansett hva jeg kjøpte ble jeg liksom ikke tilfreds, og følte meg alltid mindre happy. For et par mnd. siden kjøpte jeg nye møbler, solgte mine som jeg hadde, nye tepper, og spisebord med stoler, og det beste var at jeg kjøpte alt på tilbud, og hadde fortsatt mye av pengene igjen, for de møblene som jeg solgte. Så sparte jeg dem. Plutselig begynte jeg å følge med på interiørbloggene, og fikk lyst på ny sofa, nytt stuebord og bl.a. Teit? Ja!! Men det er så lett å bli påvirket, for pokker!! Jeg skal ærlig innrømme at jeg kjøpt et par ting, for å freshe opp litt og jeg kan si at jeg trives bedre nå. Ikke ny sofa altså, hehe....Men småting som kan ha så mye innspill. Med de par nye tingene som jeg har kjøpt, f.eks. kurv til å ha i håndklene på badet, stige til å ha håndklene på, ny lampe. Og that`s it, det var noen små ting som for meg gjorde stoor forskjell, og JEG liker det bedre nå. Driter i hva andre synes om det når de kommer på besøk, JEG bare elsker det og trives. Så det jeg egentlig ville fram til, var at noen ganger så kan små ting ha så mye å si. Hvis du kan styr unna interiørbloggerne, og gi F i hvordan andre har det i sitt hjem. Det finnes så mye verdigere ting i livet enn nytt gulv, nytt hus, eller nytt bad. Man lever kun en gang! :-) Ha ei fin kveld og håper at det vil få det bedre oppe i hodet nå. :-) Anonym poster: b744c096e8ccc932e346c5f18e3184b4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #28 Skrevet 21. november 2012 Oh, jeg skulle gjerne hatt et hjem som ser ut som i interiørblader, det ser bare så utrolig koselig ut. Men med min giv når det kommer til husarbeide så kan ikke de to tingene kombineres. Jeg flyttet inn i hus for 1 år siden så alt inne er nyoppusset, og parketten (fra 1950) slipt og lakkert. Ellers er alt ganske plaint, ikke noe krimskrams. Et hjem som er mer praktisk enn fint Anonym poster: 82ba239839b9776ac5dd829a006f72c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå