Gå til innhold

Kundalini yoga farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser om dette nå, og at en del folk mener at bipolare tendenser i virkeligheten dreier seg om en kundalini oppvåkning. Er det noen som har erfaring med yoga og meditasjon som kan forklare litt rundt denne på oppvåkningen?

Er det farlig? Er det energi eller er det oppspinn?

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes bare helt merkelig ut. Å drive med Yoga/meditasjon handler om avspenning og komme i kontakt med seg selv. Det er beroligende og energigivende. Kundalini menes med "vitalkraften" i oss, og man skal bli mindre styrt av sine (negative) følelser. Farlig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes bare helt merkelig ut. Å drive med Yoga/meditasjon handler om avspenning og komme i kontakt med seg selv. Det er beroligende og energigivende. Kundalini menes med "vitalkraften" i oss, og man skal bli mindre styrt av sine (negative) følelser. Farlig er det ikke.

Jeg er veldig søkende, og ser etter å komme dypere inn i meditasjonen og etterhvert finne fred med stor F. Men pågrunn av mye psykisk press de siste årene + traumer er jeg redd for å få en psykisk knekk hvis jeg involverer meg med noe som kan slippe løs en sterk energi i meg. Jeg og syns det høres merkelig ut, men nettet er fullt av artikler om dette og videoer på youtube...

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig søkende, og ser etter å komme dypere inn i meditasjonen og etterhvert finne fred med stor F. Men pågrunn av mye psykisk press de siste årene + traumer er jeg redd for å få en psykisk knekk hvis jeg involverer meg med noe som kan slippe løs en sterk energi i meg. Jeg og syns det høres merkelig ut, men nettet er fullt av artikler om dette og videoer på youtube...

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Yoga/meditasjon kan virke forløsende slik at man kan få emosjonelle reaksjoner, men dette er jo på en måte nødvendig for å komme i balanse. Akkurat som terapi kan trigge enorme reaksjoner for en som bærer på mye uforløst. Man kan føle at det rabler for en når det står på fordi det kan være tøfft når følelsene buldrer over, men man blir da ikke bipolar av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Some of the reported symptoms of a "Kundalini Awakening" bullet1.gif

Mental confusion, difficulty concentrating, memory problems

bullet1.gif

Severe emotional mood swings -anxiety, depression, rage, fear and dread

bullet1.gif

Sleep disturbances

bullet1.gif

Gastrointestinal problems, irritable bowel syndrome

bullet1.gif

Itching, burning, cramping, twitching of skin and body

bullet1.gif

Electrical rushes and feelings of energy moving throughout the body

bullet1.gif

Ego problems, grandiose and paranoid states

bullet1.gif

Psychic, trance states and out-of-body experiences

bullet1.gif

Sexual and hormonal difficulties

bullet1.gif

Uncontrollable vocalizations, chanting and body contortions

bullet1.gif

Ringing, rushing, and hissing sounds in ears

bullet1.gif

Paranormal activity - levitations, possession states, and spiritual assault

bullet1.gif

Inability to function effectively enough to work or care for children

bullet1.gif

Symptoms can last for years

bullet1.gif

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest at det kan være farlig å vekke kundalinikraften og at man helst ikke skal gjøre det alene. Mulig det stemmer for dem som sliter veldig psykisk. Har ikke prøvd en slik meditasjon/yoga, men kunne tenkt meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også lest at det kan være farlig å vekke kundalinikraften og at man helst ikke skal gjøre det alene. Mulig det stemmer for dem som sliter veldig psykisk. Har ikke prøvd en slik meditasjon/yoga, men kunne tenkt meg det.

De sier det at man skal helst gjøre det i samsvar med en som kan guide en igjennom det, altså en lærer. Mange som har hatt bipolare episoder beskriver de samme symptomene, kraften og energien som går igjennom kroppen gjennom ryggraden. Det handler jo om å se forbi tid, død, og alle "grenser" vi har på sinnet vårt. Tror det kan være for mye for noen...Jeg vet ikke selv hvordan jeg hadde taklet å åpne opp sinnet mitt for uendeligheten, men det virker ganske kult med tanke på at man får oppleve noe ganske mektig.

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la være å prøve kundalini og finn heller en annen yoga/meditasjonstype?

men er det ikke egentlig sånn at man kan vekke kundalini kraften med vanlig yoga også?

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke egentlig sånn at man kan vekke kundalini kraften med vanlig yoga også?

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Yoga er om noe, svært forebyggende på sykdom, både fysisk og psykisk. Jeg har trent mye Yoga (med mye emosjonell baggasje) uten at det har påvirket meg på noen annen måte enn svært positivt.

Hvis du er redd for at Yoga skal få det til å rable for deg, så tror jeg du får teste ut tai-chi eller qi gong istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er om noe, svært forebyggende på sykdom, både fysisk og psykisk. Jeg har trent mye Yoga (med mye emosjonell baggasje) uten at det har påvirket meg på noen annen måte enn svært positivt.

Hvis du er redd for at Yoga skal få det til å rable for deg, så tror jeg du får teste ut tai-chi eller qi gong istedet.

Jeg liker yoga veldig godt, har gjort det på egenhånd hjemme i stuen (youtube videoer). Qi gong kan visstnok også utløse kundalini kraften, så tror egentlig denne oppvåkningen er noe som går på kryss av de forskjellige disiplinene.

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker yoga veldig godt, har gjort det på egenhånd hjemme i stuen (youtube videoer). Qi gong kan visstnok også utløse kundalini kraften, så tror egentlig denne oppvåkningen er noe som går på kryss av de forskjellige disiplinene.

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Jeg kjenner ingen som har fått vekket opp noe kundalini kraft av å drive med slike ting. Jeg har selv drevet mye med det og kommet langt i min åndelige utvikling, men jeg er virkelig ikke redd for at noen kundalini kraft skal komme og "ta" meg. Gjør det med en lærer hvis du er så engstelig, så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundalini oppvåkning er vel mer en meditasjon enn en yoga?

Jeg tror de som sitter veldig mye i dyp meditasjon har større sjans for å vekke den kraften enn de som bare driver med yoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ingen som har fått vekket opp noe kundalini kraft av å drive med slike ting. Jeg har selv drevet mye med det og kommet langt i min åndelige utvikling, men jeg er virkelig ikke redd for at noen kundalini kraft skal komme og "ta" meg. Gjør det med en lærer hvis du er så engstelig, så går det bra.

Jeg er ikke engstelig for meditasjon eller yoga i seg selv, var mest av nysgjerrighet rundt disse uttalelsene fra flere nettsteder. Jeg kunne tenkt meg å jobbe videre med min åndelighet, er klar over at man gjerne må få ut grums først...

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundalini oppvåkning er vel mer en meditasjon enn en yoga?

Jeg tror de som sitter veldig mye i dyp meditasjon har større sjans for å vekke den kraften enn de som bare driver med yoga.

Enig. Og jeg vil nok uansett tro at det er ytterst vanskelig å vekke den kraften, det er nok få forunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke engstelig for meditasjon eller yoga i seg selv, var mest av nysgjerrighet rundt disse uttalelsene fra flere nettsteder. Jeg kunne tenkt meg å jobbe videre med min åndelighet, er klar over at man gjerne må få ut grums først...

Anonym poster: c2804ea513868cee2af4eeee44fae788

Millioner av mennesker utøver en eller annen form for yoga eller meditasjon på regelmessig basis. Det er like lite farlig som å gå på en aerobic time, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...