Gå til innhold

Hyppig vannlatning om natten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i lengre tid slitt voldsomt med hyppig vannlatning fra jeg legger meg til jeg står opp. Ofte kjenner jeg et press mot urinrøret (?) og det kommer ofte bare en dråpe eller to ut som jeg må presse ut. Legger meg, så er det på´n igjen. Må gjerne tisse sånn 6-10 ganger før jeg omsider sovner. Så våkner jeg etter et par timer og må på do igjen.

Sovner igjen, og våkner igjen etter et par timer, og da er det ofte doflying i 4-5 timer. På dagen er det OK, med mindre jeg er veldig sliten, det virker som om jo mer sliten og trøtt jeg er og mer hvile jeg trenger, jo mer må jeg på do og mindre får jeg hvilt.

Jeg er helt utslitt av det her, det begynner å gå på helsa løs. En ting er å ligge i ro søvnløs, men å måtte stå opp 20 ganger i løpet av natta i tillegg er enda verre. Symptomene kan minne om UVI. Jeg har blitt utredet av lege/urolog/gynekolog. Cystoskopi er ikke tatt. Problemet har pågått ca 1 år og bare blitt verre. Allmenntilstanden ellers er bra.

Sovemedisiner er ikke aktuellt, da tisser jeg på meg eller våkner likevel og får i tillegg en ekstra hangover i tillegg til å være utmattet. Jeg har prøvd akupunktur og soneterapi uten hell.

Er det noen som har tips/egne erfaringer å komme med?

Anonym poster: b115384fadfce130e0e6ae36cafa3f40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det på samme måte, men tror det er litt psykisk med meg da.

Anonym poster: bddee764ff4c9741d2df83756ee58910

Skrevet

Har det på samme måte, men tror det er litt psykisk med meg da.

Anonym poster: bddee764ff4c9741d2df83756ee58910

Har du ikke blitt utredet av lege? Hvor lenge har du hatt det sånn og hvordan fungerer du?

Jeg har hatt ME i flere år, ble frisk, også begynte problemet med vannlatingen ca 1 år senere. Leser at ME og hyppig vannlatning kan gå hånd i hånd, så jeg frykter vel at sykdommen er på vei tilbake. Hadde dog aldri det problemet tidligere, ikke en gang i mine verste perioder.

Skrevet

Har du ikke blitt anbefalt medikamentell behandling mot Irritabel blære?

Anonym poster: 126c13daab891580d62bafdf9304e4e8

Skrevet

Har du ikke blitt anbefalt medikamentell behandling mot Irritabel blære?

Nei, fordi bivirkningene kan gjøre vondt verre i forhold til ME. Sovemedisin heller ikke aktuellt, særlig fordi dette ikke er et forbigående problem og fordi jeg vet av erfaring at det er et mareritt å slutte på.

Skrevet

Hmm... Men hvorfor prøver du ikke? Nå finnes det så mange man kan prøve. De vanligste bivirkningene er hodepine og diaré, men det er det jo med alt. Hvis medisiner kan hjelpe så du slipper bleie må det da være verdt det?

Skrevet

Hmm... Men hvorfor prøver du ikke? Nå finnes det så mange man kan prøve. De vanligste bivirkningene er hodepine og diaré, men det er det jo med alt. Hvis medisiner kan hjelpe så du slipper bleie må det da være verdt det?

Jeg er overfølsom for medisiner pga ME, så derfor unngås det. Jeg trenger ikke bleie, jeg tisser da ikke på meg.

Skrevet

Du er da ikke overfølsom overfor alle medisiner pga ME. Det er noen medisingrupper som ME pasienter kan reagere på. Hvis problemet skaper mye uro og angst forverrer nok det MEen mer enn de medisinene man i dag bruker for pasienter med irritabel blære. Det virker veldig merkelig at du ikke er interresert i å forsøke medikamentell behandling.

Skrevet (endret)

.

Endret av ninuska_
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Du burde kanskje til en urologisk undersøkelse. Jeg var til det fordi jeg ikke fikk til å isse. Da får du et kateter i urinrørsåpningen og et i endetarmen og så skal du forsøke å gå på toalettet. Ikke noen festlig øvelse... Jeg hadde trang til å tisse hele tiden, men når jeg gikk på toaletet kom det bare noen dråper. I dag vet vi at det skyldes urinreensjon, total vannlatningsstopp, som bivirkning av medisiner. Jeg har brukt permanent urinkateter i 3 år, og det er deilig å slippe den streningen på toalettet hele tiden. Jeg våkner aldri på naten av at jeg må på do siden blæren alltid er tom.

Lykke til!

Skrevet

Du er da ikke overfølsom overfor alle medisiner pga ME. Det er noen medisingrupper som ME pasienter kan reagere på. Hvis problemet skaper mye uro og angst forverrer nok det MEen mer enn de medisinene man i dag bruker for pasienter med irritabel blære. Det virker veldig merkelig at du ikke er interresert i å forsøke medikamentell behandling.

Dette er et samråd med LEGE, ikke noe jeg har bestemt meg for! Tråden her er ment for å høre med andre sine erfaringer med samme problem.

Skrevet

Jeg har hatt lignende symptomer som deg i ett års tid nå, som kommer i lange perioder, gjerne på dagen også. Har du prøvd å legge deg med varmeflaske? For min del hjelper det veldig på søvnen. Det føles lindrende å ha noe varmt på over blæra/mot underlivet. Det reduserer symptomene og da får jeg sove :)

Takk for tipset, det skal jeg r´prøve ut! :)

Du burde kanskje til en urologisk undersøkelse. Jeg var til det fordi jeg ikke fikk til å isse. Da får du et kateter i urinrørsåpningen og et i endetarmen og så skal du forsøke å gå på toalettet. Ikke noen festlig øvelse... Jeg hadde trang til å tisse hele tiden, men når jeg gikk på toaletet kom det bare noen dråper. I dag vet vi at det skyldes urinreensjon, total vannlatningsstopp, som bivirkning av medisiner. Jeg har brukt permanent urinkateter i 3 år, og det er deilig å slippe den streningen på toalettet hele tiden. Jeg våkner aldri på naten av at jeg må på do siden blæren alltid er tom.

Lykke til!

Har som sagt vært hos urolog og tatt mye tester, men jeg har ikke tatt cystoskopi. Er det den undersøkelsen du tok heter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...