Gå til innhold

Referanser


flickan

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er midt i en jobbsøkerprosess på den arbeidsplassen hun i dag er ansatt i engasjement. Hun har jobbet på den arbeidsplassen i engasjement/vikariater i 60-100% stilling de siste 4 årene (- noen mnd i forbindelse med foreldrepermisjon), og ytterligere 2 år som sesongarbeider. Dvs hun har en fartstid der på ca 6 år i større eller mindre grad.

Nå er det endelig utlyst en fast stilling som hun selvsagt har søkt på. Det kom inn ca 40 søknader og 10 ble kalt inn til 1. intervjurunde. 2 til 2. intervjurunde. I tillegg måtte de to i 2. intervjurunde ta en såkalt personlighetstest og samtale med en ekstern konsulent som var ekspert på slike tester.

Nå er de helt i innspurten og min venninne har fått beskjed om at de referansene hun har oppgitt ikke kan brukes fordi de er for nære bedriften. Siden det er der hun har jobbet de siste årene har hun bedt kollegaer og tidligere avd.leder om å være referanser. Nå er hun altså bedt om å finne noen nye.

Er det bare meg, eller er dette en helt på trynet unødvendig omstendig prosess for å ansette noen som man kjenner godt gjennom bedriften fra før? Nå har riktignok daglig leder "bare" jobbet med min venninne i litt over ett år, og avdelingslederen bare i noen få uker, men det burde da ikke være problematisk å bruke personer i bedriften der som referanser? Det virker som det er mye rart med ledelsen der, og dette bare føyer seg i rekken over dårlig personalhåndtering synes jeg. Min venninne vet ikke helt hva som er vanlig, og vet derfor ikke om det er noe man kan/bør reagere på, og nå som hun endelig har mulighet til å få fast jobb tør hun forståelig nok ikke å si noe nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde at å ha referanser fra stedet du jobber på som også søker nye ansatte ville vært det beste man kunne fått.

Syns det var en utrulig merkelig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og av den oppfattelse at referanser fra egne ansatte var det beste. Hvis det ikke er godt nok så får hun be sjefen foreslå hvem hun skal oppgi som referanse.

Hvis ingen hun har jobbet med de siste 6 årene kan brukes kan sansynligvis ikke nære venner og bekjente heller brukes. Da er det ikke gitt at en har flere alternativer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har funnet nye referanser, så det er ikke det. Faktisk er jeg oppgitt referanse, som venninne, da de sa det var greit. Jeg skjønner ikke hvilken verdi det har. Jeg har for det første aldri jobbet med min venninne, og har selvsagt bare lovord å si om henne på personlig plan.

Det var bare jeg som lurte på om dette var vanlig, for jeg synes hele ledelsen der virker usannsynlig dårlig på personalpolitikk, og virkelig leter etter problemer der de ikke finnes.

Edit: men det skal jeg selvsagt holde kjeft om hvis de ringer da :fnise:

Endret av flickan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...