Gå til innhold

Utplassert via NAV.Noen som er eller har vært det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som er eller har vært utplassert via NAV her som går på dagpenger. Åssen blir man behandlet på jobb? blir det fortalt at man er der via NAV? eller blir det sagt at en er "vikar". Jeg sliter enormt med å få meg jobb her jeg bor, enda jeg både har utdannelse, erfaring og er motivert og engasjert i jobbsøkingen. Jeg føler liksom at jeg egentlig ikke er helt der at jeg må krype til korset og be om utplassering fra nav, for jeg syns rett og slett det er litt flaut,men der det egentlig det?

Anonym poster: ef16bd612887142d5830e15d2567b5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det varier veldig mye hvordan man blir behandlet.Det som er likt er at alle der får vite at man er der gjennom NAV. Må man bruke NAV, så er det bedre enn å bare sitte hjemme.

Den første plassen jeg var utplassert hos, der var sjefen slik at jeg måtte for all del være så effektiv så mulig fordi det var skattepengene deres jeg fikk å leve for. Jeg streber alltid etter å være så effektiv som mulig uansett. En annen ting var at sjefen hadde over hodet ikke snøring på hvor lite jeg faktisk fikk fra NAV (individstønad). Sjefen trodde også at jeg fikk timebetaling, men når man får individstønad er det kun betaling for oppmøte. Og det er vært lite betalt. I tillegg til dette var det mange andre negative ting med denne bedriften som var negative.

En annen bedrift jeg har vært hos var helt motsatt. Her var alt unntatt bedriftens økonomi på stell. Men her fikk jeg god kontakt med de ansatte.

Det å være i praksisplass kan skaffe deg verdifulle kontakter. Det kan også være det motsatte. Det viktigste er å huske på at ALT av kontrakter er på plass før dere starter. Dobbelsjekk dette med din saksbehandler tidlig i prosessen!

Anonym poster: b1a5e3c765a354b8b040f4677ca30843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det varier veldig mye hvordan man blir behandlet.Det som er likt er at alle der får vite at man er der gjennom NAV. Må man bruke NAV, så er det bedre enn å bare sitte hjemme.

Den første plassen jeg var utplassert hos, der var sjefen slik at jeg måtte for all del være så effektiv så mulig fordi det var skattepengene deres jeg fikk å leve for. Jeg streber alltid etter å være så effektiv som mulig uansett. En annen ting var at sjefen hadde over hodet ikke snøring på hvor lite jeg faktisk fikk fra NAV (individstønad). Sjefen trodde også at jeg fikk timebetaling, men når man får individstønad er det kun betaling for oppmøte. Og det er vært lite betalt. I tillegg til dette var det mange andre negative ting med denne bedriften som var negative.

En annen bedrift jeg har vært hos var helt motsatt. Her var alt unntatt bedriftens økonomi på stell. Men her fikk jeg god kontakt med de ansatte.

Det å være i praksisplass kan skaffe deg verdifulle kontakter. Det kan også være det motsatte. Det viktigste er å huske på at ALT av kontrakter er på plass før dere starter. Dobbelsjekk dette med din saksbehandler tidlig i prosessen!

Anonym poster: b1a5e3c765a354b8b040f4677ca30843

Da vil jeg si sjefen din var bra frekk. Slike sjefer bør nok ikke være for arrogante, for de vet veldig godt selv at de i praksis har gratis arbeidskraft i en periode, så de bør nok feie for egen dør før de beskylder folk for å snylte på skattepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som jobber 8-16 mandag- fredag. Individstønaden er vel på 310kr dagen eller noe.

GROV utnyttelse er ikke en gang fornavnet, og enda herser sjefen med ham der han jobber. Han er som deg utdannet, har hatt jobber før, men sliter kraftig med å få seg jobb der han bor nå, han skal flytte til våren, men trenger noe å gjøre frem til det.

Jeg har sagt det er ren utnyttelse, men men.

Anonym poster: 12bb007e07a56b034eabeca9cac9e809

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Er litt det jeg er redd for også at en blir utnyttet. Min svigermor var utplassert via Nav hun hadde en jobb da hvor hun egentlig skulle jobbe med unger,men ble satt til å rydde og vaske ol istedenfor.

Anonym poster: ef16bd612887142d5830e15d2567b5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Jeg har vært utplassert via NAV, i barnehage. Det var greit nok, men etter å ha vært der noen uker, sluttet de å sette inn vikar om noen var syke, fordi jeg var jo der. Som utplassert skal man gå på toppen av alle andre (med mindre man er ansatt med lønnssuplering fra nav, men det blir noe annet), bedriften skal ikke være avhengig av deg.



Anonymous poster hash: 0d742...a29
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utplassert i butikk. Det ble vanskelig med forholdet til kollegaene da de ikke likte at jeg jobbet der gratis. Kollegaene mistet arbeidstimer fordi sjefen ville spare penger og heller ga meg arbeidsoppgavene som han tidligere hadde betalt de andre for å få gjort.



Anonymous poster hash: 8e938...bfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet vikarbyråer, bekjente og andre og spørt om ekstrajobbing før jeg hadde hivd meg på arbeidspraksis. For all del, jeg kjenner også folk som har hatt det ganske bra i sin arbeidspraksis (bla. en kompis av meg som fikk en del relevant erfaring) så man skal ikke svartmale helt, men jeg tror også på den annen side at det vil være større sannsynlighet for å bli utnyttet i en slik ordning da det i alle tilfeller er en mulighet for grådige arbeisgivere til å spare penger på arbeidskraft som ikke krever høy/kompleks kompetanse.



Anonymous poster hash: fe5b9...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snyltefluen

Jeg har en kamerat som har vært utplassert via NAV før han endelig fikk seg jobb, og han er nå i gang med utdanning på si. Erfaringene har, for å si det pent, vært ymse. Enkelte steder har sjefen ivret etter å forlenge kontrakten, og pushet på for å utvide arbeidsdagen mest mulig, uten å ville si noe konkret om en eventuell mulighet for jobb/ekstrajobb etter hvert. Andre steder har vært enda verre, der sjefen har sett sitt snitt til å gradvis droppe ringevikarer etterhvert som kameraten min fikk lengre arbeidsdager.

Tredje plassen han var utplassert fikk han derimot fast arbeidskontrakt etter en måned fordi sjefen var superfornøyd med ham.

Endret av Snyltefluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som har vært utplassert via NAV før han endelig fikk seg jobb, og han er nå i gang med utdanning på si. Erfaringene har, for å si det pent, vært ymse. Enkelte steder har sjefen ivret etter å forlenge kontrakten, og pushet på for å utvide arbeidsdagen mest mulig, uten å ville si noe konkret om en eventuell mulighet for jobb/ekstrajobb etter hvert. Andre steder har vært enda verre, der sjefen har sett sitt snitt til å gradvis droppe ringevikarer etterhvert som kameraten min fikk lengre arbeidsdager.

Tredje plassen han var utplassert fikk han derimot fast arbeidskontrakt etter en måned fordi sjefen var superfornøyd med ham.

Ja, det er slikt man bør være bekymret for. Til folk som ønsker å gå i praksis, ta med lydopptakingsmuligheter slik at du kan ta opp samtaler som bekrefter at sjefen ønsker å utnytte deg, så har man noe å vise saksbehandler.

Anonymous poster hash: fe5b9...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...