Gå til innhold

Innleggelse på DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer litt på rundt dette med innleggelser og håper noen kan gi meg svar.

Jeg sliter veldig psykisk, har slitt med dette i flere år og blir bare dårligere og dårligere. I de dypeste depresjonene så tenker jeg mye på selvmord. Selv om jeg ikke tror jeg kommer til å ta livet av meg selv, så er jeg likevel redd for at jeg skal gå ut av meg selv og bare handle i desperasjon uten å tenke på det. Men noen akutt selvmordsfare vil jeg ikke si at det er.

I de dårlige periodene ligger jeg for det meste rett ut, jeg klarer ikke å ta ordentlig vare på meg selv, jeg dusjer ikke på flere dager, gjør ikke rent hjemme etc. Jeg klarer ikke å utføre viktige, daglige gjøremål som å betale regninger, levere søknader på nav, møte opp på timer jeg har. I tilegg isolerer jeg meg også en del i de tyngste periodene.

Jeg føler jeg at jeg har kommet til det punktet at jeg kunne tenke meg å legge meg inn et sted i håp om at et lite avbrekk fra hverdagen samt tett oppfølging kanskje kan hjelpe meg et steg videre.

Legen derimot mener ikke dette er nødvendig, legen som jeg forresten just har fått og som med det ikke kjenner meg. Og han mener at mine nye medisiner og behandlings tilbudet jeg får nå er det som skal til. Videre mener han at jeg burde komme i aktivitet å gjøre noe. Selvsagt er dette mest ideelt. Men jeg klarer det ikke. Jeg har prøvd og prøvd opp til flere ganger men klarer ikke. Jeg sluttet å gå til psykolog fordi jeg ikke klarte å møte opp. Fikk derfor et tilbud i kommunen jeg bor i at en psykiatrisk sykepleier skal komme hjem til meg. Men jeg klarer ikke alltid å "møte" opp til de timene heller. Noe som derfor gjør at jeg ikke får ordentlig behandling. Noe jeg kan få hvis jeg er innlagt. For da er det vel tilgjengelige behandlere store deler av dagene?

Jeg er desperat, men legen vil ikke gi meg informasjon og både han og nav vil presse meg ut i ting jeg ikke er klar for.

Jeg lurer derfor på om jeg i det hele tatt har krav på innleggelse, hva er kriterier for å kunne legge seg inn? Og hva kan jeg forvente av en evt. innleggelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid en lege på vakt på et DPS, men det betyr ikke at man får snakke med en behandler når som helst. Det vanlige på planlagte innleggelser er å ha samtaler med f.eks. en psykiater eller en psykolog 1-2 ganger i uken. Man har derimot tilgjengelig miljøpersonale hele dagen.

Dersom det er fare for liv og helse har du rett på en akutt innleggelse (øh-innleggelse). Dette kan du få dersom du f.eks. er så suicidal at du ikke lengre har kontroll. Du får ikke velge sykehus selv. Slike innleggelser varer vanligvis få dager, til den akutte faren er over - det er altså ikke noe særlig hjelp dersom man har et langvarig problem, men mer for å forhindre kriser.

Du kan ikke selv be om en innleggelse, det må skje via f.eks. en lege, psykolog eller sykepleier. Deretter må søknaden din behandles av en lege der du søker deg innlagt, og du vil få beskjed om du får rett til prioritert helsehjelp. Du kan ikke selv kreve en innleggelse dersom ingen er enig med deg og villig til å skrive en henvisning.

Du bør snakke med noen i helsevesenet om din situasjon. Dersom du føler at legen ikke forstår deg, anbefaler jeg at du snakker med sykepleieren i kommunen, så kan han/hun gi deg mer informasjon og kanskje snakke med legen din. Det er dumt om ting går så langt at du må legges inn akutt, for det er noe både helsepersonell og pasienter generelt ønsker å unngå.

Jeg skjønner at det er vanskelig å skulle kjempe for å få den hjelpen man trenger når man er kjempedårlig og ingen tar en på alvor. Jeg står midt opp i det selv akkurat nå, og selv om noen instanser samarbeider så stopper det alltid opp et sted. Veldig frustrerende! Dersom du er veldig i tvil om hvordan du skal gå frem, kan det kanskje være aktuelt å ta kontakt med pasient- og brukerombudet (www.pasientombudet.no) for litt veiledning? Jeg har selv fått god hjelp der med min sak. Lykke til, og spør gjerne om du lurer på flere ting!

Anonym poster: fc755d6345eaea0350554d4845441a0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...