maritasss Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Jeg skal nå snart inn å få tatt en operasjon av foten min. Hallux valgus heter det å er skjevhet i stortåleddet.. Lurer derfor på om det er noen her inne som har erfaringer rundt denne typen operasjon? Om dere vet noe som helst så bare kom med det Har jo googlet litt men vil høre andres erfaringer her inne
Greengrass Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Hei! Jeg ble operert for en uke siden, og foreløpig har alt gått helt fint. Jeg var forberedt på masse smerter, men det har jeg ikke hatt. Fikk resept på paralgin forte og voltaren, som jeg brukte de første dagene. Skulle vel strengt tatt fortsatt med voltaren, tror det er en kur som skal tas ferdig, men ble så dårlig i magen at jeg droppet dem. 6-7 uker på krykker må jeg påregne, og det er akkurat den biten som er verst, føler meg helt hjelpeløs med krykker -og må ha endel hjelp Dessuten er jeg avhengig av sjåfør som kjører meg når jeg må gjøre ærender. Tenker kjæresten min og mamma blir lei etterhvert.. Sånn ellers har jeg jo ikke så lang erfaring, tipper det er flere her som er vel restituert etter operasjon, og som har innspill til deg. Kommer til å følge med tråden jeg også. Lykke til med operasjon!
maritasss Skrevet 21. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2012 Takk for svar jeg er veldig nysgjerrig hva som skjer rundt operasjon, fikk du narkose ? må man vente i 6 uker for å belaste foten helt? fint du ikke har merket noen smerter da! merket du ingenting ? jeg også gruer meg til de ukene med de krykkene, kommer til å føle meg hjelpesløs selv samboeren har ikke bil heller hehe. menmen.. det skal bli utoooolig deilig å få tatt den helsikes kulen der å
SmallTalk Skrevet 21. november 2012 #4 Skrevet 21. november 2012 Takk for svar jeg er veldig nysgjerrig hva som skjer rundt operasjon, fikk du narkose ? må man vente i 6 uker for å belaste foten helt? fint du ikke har merket noen smerter da! merket du ingenting ? jeg også gruer meg til de ukene med de krykkene, kommer til å føle meg hjelpesløs selv samboeren har ikke bil heller hehe. menmen.. det skal bli utoooolig deilig å få tatt den helsikes kulen der å Jeg har operert begge føttene, og var i narkose begge gangene. Dette er egentlig ikke noe å tenke på, og narkose er ikke noe å eventuelt grue seg til. Det eneste som kan være plagsomt med narkosen er dersom man får hangover etterpå og føler seg fyllesyk. Jeg har ihvertfall en tendens til dette. I tillegg til narkosen så hadde jeg ankelblokkade begge gangene (de bedøver absolutt hele foten fra ankelen og ut i tærne), og de eneste gangene jeg egentlig har hatt vondt var når disse gikk ut. Jeg er nemlig dårlig til å spise smertestillende og tar dem sjelden før jeg faktisk har vondt. Får du Voltaren/Diclofenac/Annet NSAID så SKAL disse tas sammen med mat, hvis ikke så er risikoen for at du blir dårlig i magen og kvalm stor. Ellers så er det mest irriterende med operasjonen det å måtte gå på krykker i såpass mange uker. Etter hvert som foten gror så blir det jo til at man kan begynne å støtte seg litt mer til foten, men du kan nok beregne at du blir litt handicapet noen uker.
Greengrass Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Jeg fikk også narkose, men var forespeilet operasjon i våken tilstand. I og med at jeg tåler narkose godt,og ellers var frisk, valgte anestesilegen å gi meg narkose. (Noe jeg ble veldig glad for, hadde nemlig gruet meg til sage/banke-lydene..) Tok voltaren i forbindelse med mat, men ble veldig dårlig i magen uansett. Foten min ble veldig hoven og blå i går, så etter å ha ringt sykehuset skal jeg nå straks til lege slik at de får se på den. Har ikke vært plaget med smerter i det hele tatt, men nå i natt banket det fryktelig der inne. Noe sykehuset fant litt merkelig, så ba meg oppsøke lege just in case. Krysser fingrene for at alt er bra. Ang belastning: Jeg fikk gips på forfot og et "gipsbånd" rundt hælen (dvs hælen fri) og beskjed om at hælen kunne belastes umiddelbart. Har stort sett hoppet på krykkene likevel, for det er en skikkelig klump med gips under foten, så får en rar bøy i kneet hvis jeg skal bruke hælen. Men kjekt å kunne støtte seg litt uansett. Smalltalk: Ble føttene dine bra etter operasjon, tok det lang tid før bevegelighet etc var normalisert?
SmallTalk Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 Smalltalk: Ble føttene dine bra etter operasjon, tok det lang tid før bevegelighet etc var normalisert? De ble ihvertfall bedre enn det de var, men det tok et par år før hver fot var tilbake i hundre prosent rehalibilitert tilstand.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå