Gå til innhold

Hvor gjøre av søppel i sameie?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi leier kjellerleiligheten i et slags rekkehus i Oslo. "Rekkehuset" er ett av seks slike boliger i et sameie. Vi deler tre store søppelkasser, to for vanlig avfall og én for papp.

I helga ryddet vi kraftig i vår leilighet, og sitter nå igjen med mye søppel av ulike slag (papp, planker og vanlig avfall) Hva er skikken når det gjelder å kaste mye søppel i felles søppelkasser?

Problemet vårt er at på lørdag (da vi ryddet) var alle tre kassene helt fulle, og siden vi ikke visste når de ville bli tømt valgte vi å ikke kaste noe av vårt søppel.

I dag måres hørte jeg søppelbilen, og jeg tror kassene tømmes ukentlig. Problemet nå er at hvis vi fyller mye i dem i dag, så vil de jo bli overfyllte lenge før tirsdag! Så vi har fortsatt ikke kastet noe av søpla vår.

Vi har ikke bil, så å kjøre til en søppelfylling er ikke et alternativ.

What to do?

Edit: Det virker forresten ikke som at noen av de andre beboerne i sameiet bekymrer seg over dette. For vi ser til stadighet at de fyller søppelkassene med store esker (ikke sammenbrettet) og avfall etter oppussing.

Endret av ladyluna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det stod samleie...

Anonym poster: b397591f5d85be08a51265c310b71c6b

• Liker 2
Skrevet

oops... leste "samleie"! haha

Anonym poster: de44cc5381b2273962f229d6e54718d4

• Liker 1
Skrevet

Ta litt om gangen da? :)

Skrevet

Du kan jo ikke hive diverse avfall som det i søppeldunkene. Da må du kjøre det til et renovasjonsanlegg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde det stod samleie...

Anonym poster: b397591f5d85be08a51265c310b71c6b

oops... leste "samleie"! haha

Anonym poster: de44cc5381b2273962f229d6e54718d4

Jeg også!

Anonym poster: 3fe165c5214ed3c1a60182de75256399

• Liker 2
Skrevet

Ta litt om gangen og kvelden før tømming så får dere presse dunkene fulle.

Papp og glass tar du til en returstasjon og klær gir du til fretex.

Skrevet

Det er ikke snakk om nok søppel til at det er verd å bestille henting. Og det er heller ikke så mye rart avfall at jeg tenker det ikke kan i restavfall/papp-dunken. Så da satser jeg på å kaste litt og litt fordelt over de neste ukene.

Takk for svar :)

Skrevet

Det er ikke snakk om nok søppel til at det er verd å bestille henting. Og det er heller ikke så mye rart avfall at jeg tenker det ikke kan i restavfall/papp-dunken. Så da satser jeg på å kaste litt og litt fordelt over de neste ukene.

Takk for svar :)

Men det finnes faktisk regler på hva som kan kastes i søppeldunker og hva som ikke skal i søppeldunken. Så om du har noe som ikke er matavfall, plastikk eller papir skal det ikke i søppeldunken.

• Liker 2
Skrevet

Må vel være noen som kan kjøre for dere?

Anonym poster: 158dc5e5a22639f311b11aecb06087f7

Gjest Funky Punk
Skrevet

Finne noen som kan kjöre det for dere?

Ellers så kan man ta kontakt med firmaet som henter söppel hos dere og spörre om de kan komme innom på avtalt tidspunkt for ekstrahenting. Dette må man gjerne betale litt ekstra for

Gjest hedgepig
Skrevet

Hva med å bestikkelse søppelbilmannen? Litt penger i hånda og han hiver det i bilen?

Problemet da er at du må være der når bilen kommer, men da slipper du i allfall å kjøre det vekk selv.

Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er slik hos dere men her kan man kjøpe slike lapper i butikkene som man klistrer til søppelsekkene. Koster ca 40 pr lapp :) veldig kjekt om man har litt ekstra søppel som skal bort etter rydding :) ring deres lokale søppelfirma og hør hvor man kan kjøpe slike... MNA har hvertfall om du bor i trøndelagen ;)

Skrevet

Men det finnes faktisk regler på hva som kan kastes i søppeldunker og hva som ikke skal i søppeldunken. Så om du har noe som ikke er matavfall, plastikk eller papir skal det ikke i søppeldunken.

Det varierer fra kommune til kommune. Her i Bergen hvor jeg bor feks er det ikke tvungen sortering og alt kan gå i restavfall, bortsett fra papir. Når jeg tenker meg om er det jammen ikke sikkert at man må sortere papir heller. Men de siste stedene jeg har bodd har det vært papirdunker og restavfallsdunker. Plast og mat og annet dritt går i samme søpla. Nå tenker jeg altså på vanlig husholdninfsavfall, og ikke spesialavfall.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Her har vi en dunke for mat, en for rest, en for papp og en for plast :roll:

Som om alt blir så grundig sortert liksom :fnise:

Har jobbet i denne bransjen, og de eneste stedene som sorterer skikkelig er de stedene hvor mediene kommer til. Alle andre steder så blir bare alt samlet i en haug

Skrevet

Det varierer fra kommune til kommune. Her i Bergen hvor jeg bor feks er det ikke tvungen sortering og alt kan gå i restavfall, bortsett fra papir. Når jeg tenker meg om er det jammen ikke sikkert at man må sortere papir heller. Men de siste stedene jeg har bodd har det vært papirdunker og restavfallsdunker. Plast og mat og annet dritt går i samme søpla. Nå tenker jeg altså på vanlig husholdninfsavfall, og ikke spesialavfall.

Jeg bor også i Bergen og vi har et eget (brunt) bosspann til papir og papp.

I matbutikkene får man ruller med store plastsekker gratis,beregnet på plastavfall.

Disse sekkene blir hentet sammen med papiravfallet.

Så har vi miljøstasjoner overalt, med containere for papir/papp, plast og glass/metall + container for miljøavfall (malingrester, oljerester etc.)

Anonym poster: c2ee4e2a082dda9535ab24ab390b2daf

Skrevet

Jeg bor også i Bergen og vi har et eget (brunt) bosspann til papir og papp.

I matbutikkene får man ruller med store plastsekker gratis,beregnet på plastavfall.

Disse sekkene blir hentet sammen med papiravfallet.

Så har vi miljøstasjoner overalt, med containere for papir/papp, plast og glass/metall + container for miljøavfall (malingrester, oljerester etc.)

Anonym poster: c2ee4e2a082dda9535ab24ab390b2daf

Ja, selvsagt, men dette er frivillig. Jeg snakker om påbudt sortering. Det er det ikke. Det er ikke mange år siden man ikke trengte å sortere papir heller, og jeg er faktisk litt usikker på om dette er påbudt i det hele tatt nå. Vi har grønn dunk til restavfall og grønn dunk med blått lokk til papir. Brunt bruker å være til matavfall.

Kommunen jeg kommer fra er veldig nøyen, der får du advarsel med en gang søppeltømmerene merker du har gjort feil. Der er det papir, bio, rest, plast og hermetikk.

Skrevet

Beklager men leser hver gang ; " hvor gjøre av søppel i samleie " :P

Anonym poster: d431d419bd8c5652a8cb46efb57dd71a

Skrevet

Jeg bor som sagt i Oslo. Her har vi grønne poser for matavfall, blå poser for plast og så skal man bruke hvite poser/vrengte daglivareposer til restavfall. Disse tre typene poser/avfall skal i samme søppelkasse. Utenom dette har vi en egen kasse for papp.

Så nå lurer jeg på hva som menes med "restavfall", når du påstår at alt som ikke er matavfall, plast eller papir er ulovlig å kaste i søppelkassen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...