Gjest SmurfeLurfen Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Ja, lurer på om det er vanlig å teste seg for HIV? aldri gjort det selv og de jeg har hatt sex med er folk jeg kjenner og ikke helt tilfeldige. Men fins jo smittede personer i alle byene i landet ca og hvis resten av befolkningen ikke tester seg så plutselig kan mange ha det... Men kan man teste uten å ha en spesiell grunn (sex i utlandet, prostituert osv)?
Perrin Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 (endret) Hvorfor tester du deg ikke? er bare ta en blodprøve og har du hatt ubeskyttet sex skader det jo ikke. Olafiaklinkken er det gratis, og fastlegen din vil ikke ta store kostnaden heller. Bare tull ikke teste seg selv om du ikke ser deg selv selv i risikogruppen, og ja du trenger ingen spesiell grunn Endret 20. november 2012 av Perrin
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Om man vil bli blodgiver så sjekker de dette. De sjekker det vel også automatisk om man blir gravid? Anonym poster: 433ca4a0a26fb1b17b1cd5b7b641ddb0
SoftKitty Skrevet 20. november 2012 #4 Skrevet 20. november 2012 Hvorfor tester du deg ikke? er bare ta en blodprøve og har du hatt ubeskyttet sex skader det jo ikke. Olafiaklinkken er det gratis, og fastlegen din vil ikke ta store kostnaden heller. På Olafiaklinikken er det vel bare gratis dersom du tror du kan ha blitt utsatt for smittefare? Jeg skal ikke si at jeg har rett her, men jeg har hørt at det ikke er anbefalt å teste seg for HIV sånn uten grunn fordi det alltid er en fare for falsk positiv test, noe som kan være veldig stressende (da må man ta en ny test for å bekrefte at man er smittet og det er jo såklart belastende å gå rundt og tro man har HIV om man ikke har det)
Thorn Skrevet 20. november 2012 #5 Skrevet 20. november 2012 Ja, du kan teste deg for HIV uten grunn. Jeg var hos fastlegen for et par måneders tid siden for å teste meg for klamydia, og da spurte han meg om jeg ville teste meg for HIV også. Også slengte han på test for hepatitt og gonere også i samme slengen, sånn for sikkerhets skyld. Det er forresten gratis å teste seg for kjønnssykdommer hos fastlegen også!
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #6 Skrevet 20. november 2012 Hvis du har HIV, så vil det si at kroppen din er utsatt for en virus-infeksjon. Når kroppen får det reagerer den akkurat slik den reagerer når du får influensa virus. 4-6 uker etter hiv smitte vil du bli veldig syk, så med mindre du har blitt veldig syk etter å ha hatt sex med noen ser jeg ingen grunn til å teste for HIV. Anonym poster: ae9c19b8816c06991e4646c3ff260240
Thorn Skrevet 20. november 2012 #7 Skrevet 20. november 2012 Hvis du har HIV, så vil det si at kroppen din er utsatt for en virus-infeksjon. Når kroppen får det reagerer den akkurat slik den reagerer når du får influensa virus. 4-6 uker etter hiv smitte vil du bli veldig syk, så med mindre du har blitt veldig syk etter å ha hatt sex med noen ser jeg ingen grunn til å teste for HIV. Anonym poster: ae9c19b8816c06991e4646c3ff260240 I følge NHI ligner symptomene på en vanlig forkjølelse, jeg ville ihvertfall blitt superstressa om jeg skulle tenkt "hiv!" hver gang jeg blir forkjøla... I følge helsenorge.no er det kun 50-70 prosent som får tidlige symptomer i det hele tatt. Dette er bare rask googling, da, og det kan godt hende at jeg har oversett noe vesentlig. Men jeg regner med at når legen min oppfordret meg til å teste meg, er ikke det en totalt bortkastet ting å gjøre.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 20. november 2012 #8 Skrevet 20. november 2012 Ser det er både òg her hva folk gjør. Derfor jeg ikke har sett det som veldig nødvendig og var liksom ikke snakk om det da man hadde undervisning på videregående. Bare alle andre seksuelt overførbare sykdommer. Men skader jo ikke så hvorfor ikke
Gjest Lille-pus Skrevet 20. november 2012 #9 Skrevet 20. november 2012 Hva folk burde gjøre og hva de faktisk gjør er gjerne to forskjellige ting. Og helt riktig; det skader ikke.
Bernardette Skrevet 20. november 2012 #10 Skrevet 20. november 2012 Ikke alle får symptomer, nei. Og om du har det, er det lurt å vite om det så snart som mulig mtp. fremtidig medisinering o.l.
Gjest hogwash Skrevet 20. november 2012 #11 Skrevet 20. november 2012 Om det er vanlig eller ikke har jeg ikke sett noen statistikk på, uansett er det gratis, enkelt og raskt. Vanskelig å finne noen grunner for ikke å gjøre det. (Å ikke ha sex er selvfølgelig en ganske god grunn)
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #12 Skrevet 20. november 2012 Vanskelig å finne noen grunner for ikke å gjøre det. Det er jo en slags dødsdom, det er kanskje noen som ikke vil vite at de har en dødelig sykdom, men som heller vil leve i lykkelig uvitenhet, og det er ganske farlig tenking som det er vanskelig å se opp for. Anonym poster: ae9c19b8816c06991e4646c3ff260240
pinar Skrevet 20. november 2012 #13 Skrevet 20. november 2012 Om det er vanlig eller ikke har jeg ikke sett noen statistikk på, uansett er det gratis, enkelt og raskt. Vanskelig å finne noen grunner for ikke å gjøre det. (Å ikke ha sex er selvfølgelig en ganske god grunn) Om man skulle vært smittet så er det ganske greit å finne ut av det selv om man ikke har et sexliv. Derimot kan det selvsagt være en psykisk belastning å vente på prøvesvar, eller eventuelt få svaret man ikke vil ha. Så lenge man har hatt ubeskyttet sex er det i seg selv en god grunn for å testes.
kristian82 Skrevet 20. november 2012 #14 Skrevet 20. november 2012 Ja, lurer på om det er vanlig å teste seg for HIV? aldri gjort det selv og de jeg har hatt sex med er folk jeg kjenner og ikke helt tilfeldige. Men fins jo smittede personer i alle byene i landet ca og hvis resten av befolkningen ikke tester seg så plutselig kan mange ha det... Men kan man teste uten å ha en spesiell grunn (sex i utlandet, prostituert osv)? Vil si det er vanlig blant de jeg kjenner som tenker på helse/sikker sex. De som ikke er så nøye på det området er det ikke vanlig blant. Har man hatt sex med en såkalt risikoperson f.eks. prostituert osv. så øker jo sjansen for hiv, men du er på ingen måte trygg bare for at du har sex med norske vanlige gutter du kjenner. Hvem har de hatt sex med tidligere? Å hvem har deres partnere igjen hatt sex med? Det holder at en tidligere exkjæreste av typen din har hatt et forhold/ONS med feil kar. Ukentlig er det jo vanlig hetrofile folk som får hiv diagnosen ( de blir alle like suprised) siden de bare har hatt "vanlige" norske partnere. Det er bare å si at du skal ha en hiv test. Spør legen hvorfor trenger du ikke svare, men det holder i alle fall med å si at du har hatt ubeskyttet sex. Bytt lege om han er en av de idiotene som (hivnorge/helsemyndighetene advarer mot) som sier " har du ikke vært med en afrikaner så trenger du ikke teste deg for det". Samme leger som lirer av seg sånt hadde ikke sagt annet enn "oi, du har hatt uflaks, men hiv medisiner er bra blabla bla next case" om du faktisk testet positivt.
kristian82 Skrevet 20. november 2012 #15 Skrevet 20. november 2012 Hvis du har HIV, så vil det si at kroppen din er utsatt for en virus-infeksjon. Når kroppen får det reagerer den akkurat slik den reagerer når du får influensa virus. 4-6 uker etter hiv smitte vil du bli veldig syk, så med mindre du har blitt veldig syk etter å ha hatt sex med noen ser jeg ingen grunn til å teste for HIV. Anonym poster: ae9c19b8816c06991e4646c3ff260240 Prakteksempel på uvitenheten som fører til at hiv fortsatt spres. Majoriteten får null symptomer - symptomene kommer gjerne først flere år etter man har blitt smittet.
Gjest brutal mann Skrevet 20. november 2012 #16 Skrevet 20. november 2012 Aner ikke om det er vanlig. Men med tanke på hva slags kvinnfolk jeg har klart å rote meg borti over årenes løp så testet jeg meg. Gikk fint det!
Gjest Lille-pus Skrevet 21. november 2012 #17 Skrevet 21. november 2012 (endret) Testetførste gang for HIV i slutten av de glade -80 årene, dengang diagnosen var ensbetydende med døden. Testet så i forbindelse med en operasjon (sent på 80-tallet), - den gangen sykehuset testet alle de skulle skjære litt i (av samme årsak som over). Testet 1 gang siden - alle greie. Jøss... så mye de har stukket i meg for å få tak i arterieblod da ! Endret 21. november 2012 av Lille-pus
micromaya Skrevet 21. november 2012 #18 Skrevet 21. november 2012 Jeg er også blant dem som vokste opp med skremselspropagandaen på 80/90-tallet, vi har nok fått hiv-frykten godt plantet inn i oss. Virker ikke som det er noe særlig fokus på det nå lenger? Jeg har testet meg når jeg har vært gravid. Da jeg traff samboeren min etter en "morsom" tid som singel, testet jeg både for SOS og hiv. Føltes som en selvfølge, men også jeg måtte argumentere mot legen fordi jeg "ikke hadde befunnet meg i faresonen".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå