Gå til innhold

InteriørDesigner og AAP *


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For tiden er jeg på AAP, har snart vært det i et år nå.

Vil ikke gå inn så mye på det hvorfor og forklare meg.

Jeg kan dessverre ikke gå tilbake til gamle jobben min pga. ødelagt nakke.

Jeg har i flere mnd. tenkt på hva jeg kan bli, for det eneste jeg har drømt og likt og jobbe med, kan jeg glemme nå.

Så litt å litt har jeg fått innterese for interiør, har ordnet litt hjemme og når jeg driver med det, er det en glede over meg, som jeg ikke har hatt på lenge.

Så det jeg lurer på, hva må til for å bli InteriørDesigner? Er det nok bare å bli det, eller må man på en måte ha vært født med den evnen? Kan NAV hjelpe meg med skolegang?

Noen som har vært i samme sko som meg, som kan annbefalle meg hvordan gå fram.?

Takker for svar! :-)

Anonym poster: 32788c238bd391fd27f3dce2dc6b6d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du må velge mellom å bli interiørdesigner og å gå tilbake til arbeidslivet. Seriøst.

Interiørdesign, belysningskonsulent, coach... Det er en hobby. Du får aldri jobb med mindre du er grisedyktig og har griseflaks. Hvorfor velger du deg ikke et yrke som gir deg en sikker inntekt, så kan du sysle med interiør på fritiden?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor folk er så stygge her på KG? Hvorfor kan ikke du være litt snillere i svaret?

Istedenfor å si at jeg skal gå ut i arbeidslivet, jobbe med noe jeg ikke vil og ikke trives med?

Nei takk du, du kan jobbe på kiwi du men ikke jeg.

Anonym poster: 32788c238bd391fd27f3dce2dc6b6d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det overhodet ikke for å være slem! Jeg forteller deg bare at det er et uklokt valg om du skulle være så heldig å få innvilget utdanningstiltak. Tviler også på at NAV vil innvilge en utdanning der du er bankers til å stå uten jobb etterpå.

Det må da være flere valg i livet enn Kiwi og interiørdesign?? Alternativet er jo å gå på ett eller flere arbeidsavklaringskurs eller bli utplassert i bedrifter du kunne tenkt deg å jobbe i. Da får du prøve forskjellige yrker og kan kanskje se at du har flere interesser.

Om jeg hadde hatt en kronisk, fysisk lidelse som la bånd på hva jeg kunne jobbe med i fremtiden så hadde jeg valgt meg et yrke som gav:

1) Sikkert arbeide, høy etterspørsel

2) God lønn

3) Gode pensjonsvilkår

4) Mulighet for hjemmekontor. Gull verdt om man har en dårlig periode.

5) Mulighet for variasjon av arbeidet. Prosjektbasert?

Har du alle disse tingene så har du en solid plattform for resten av livet og med den høye lønna di kan du kose deg hjemme med pynteputer og tapetserte fondvegger så mye du vil ;)

Endret av Løvetanten
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor folk er så stygge her på KG? Hvorfor kan ikke du være litt snillere i svaret?

Istedenfor å si at jeg skal gå ut i arbeidslivet, jobbe med noe jeg ikke vil og ikke trives med?

Nei takk du, du kan jobbe på kiwi du men ikke jeg.

Anonym poster: 32788c238bd391fd27f3dce2dc6b6d76

Men det ligger jo mye i det Løvetanten sier,

uansett hvor mye bomull, sommerfugler og regnbuer man pakker det inn i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interiørdesigner/-konsulent/-lignende titler er ikke beskyttet. Det finnes utdanninger, men i grunnen kan du bare sette i gang og jobbe som det om du vil, TS.

Det man faktisk trenger for å gjøre en ålreit jobb er blant annet matematikk, jus, sans for form og farger, holde seg oppdatert på trender, kjennskap til kvaliteter på materialer og hvordan materialene oppfører seg over tid, kunne lytte til og ha god dialog med kunden osv.

På en så snill måte som mulig: det vil koste deg uendelig mye strev å etablere deg i den bransjen. Det er mange om beinet og det vil kreve masse flaks og kontakter å få oppdrag. Hvermannsen er så opptatt av interiør for tida, og det er mange som liker å gjøre det fint hjemme som får lyst til å gjøre interiørdesigner av seg, men ikke på langt nær alle kan få til å leve av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utdannet meg på NKF for 2,5 år siden som interiørkonsulent. Jeg har søkt, og søkt, og søkt siden og ikke fått noe napp. Ikke en gang på KID. Så arbeidsmarkedet er lite, du må ha kontakter. Det tar veldig på psyken og aldri bli kalt inn til interivju engang.

Nå er jeg så heldig at jeg har fått drømmesjansen. Etter å ikke kunne jobbe på min avdelingen lengre pga forholdene der gjør meg syk, så har HR ordnet så jeg har fått 3 mnds arbeidsutprøving på interiøravdelingen til bedriften.

Anonym poster: f6d1e59d7d0e0a1345ab95a70b6e83ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til Løvetanten du.

Hvis interiør er den ENESTE interessen du har, og absolutt ALT annet gjør deg ulykkelig, så javel, prøv deg på interiør du. Men de aller, aller fleste mennesker greier faktisk å finne seg en OK jobb som de trives med selv om det ikke er drømmen deres - og i mange tilfeller blir man lykkeligere av å tjene penger på noe man bare synes er helt greit, enn å jobbe med hobbyen sin og ha dårlig råd.

Jeg hadde selv en veldig kreativ drøm da jeg var yngre, men valgte til slutt en mer trygg retning. Alle jeg kjenner i den kreative bransjen som har greid seg bra (dvs fått seg et navn) sier at jeg gjorde et bra valg - de liker kanskje jobben sin, men det å ha en usikker hverdag og slite med å få jobb tærer på humøret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor folk er så stygge her på KG? Hvorfor kan ikke du være litt snillere i svaret?

Istedenfor å si at jeg skal gå ut i arbeidslivet, jobbe med noe jeg ikke vil og ikke trives med?

Nei takk du, du kan jobbe på kiwi du men ikke jeg.

Anonym poster: 32788c238bd391fd27f3dce2dc6b6d76

Det som er relevant er faktisk at NAV ikke kommer til å støtte deg i å følge denne drømmen, fordi sannsynligheten for at den kan gi deg varig og sikker jobb, er mikroskopisk. Hos NAV kan man få støtte til mye rart, men det må være realistisk, noe interiørdesigner ikke er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier er nok sjansen til å få støtte til utdanning som interørdesigner av NAV svært liten. Jeg kjenner flere som har utdannet seg innen interiør og felles for dem alle er at de har endt opp i butikkjobber som er mer eller mindre relatert til utdanningen deres. Jeg tror vel ingen av dem så for seg å jobbe på Kid eller Rafens når de gikk på skolen. Den eneste som jobber med noe som kan minne om å være interiørkonsulent er hun som jobber som kjøkkenselger på Kvik.

Anonym poster: da87af61caa5881a84b0b265f6ce1162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være interiørkonsulent trenger man ikke utdanning til, man kan jo søke jobb på interiørbutikker og møbelbutikker for å jobbe med interiør også og det trenger du heller ikke utdanning til. Men om du feks vil designe møbler/produkter kan du studere på høyskole feks: http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/produktdesign eller hva med http://www.hibu.no/studietilbud/lysdesign/ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være interiørkonsulent trenger man ikke utdanning til, man kan jo søke jobb på interiørbutikker og møbelbutikker for å jobbe med interiør også og det trenger du heller ikke utdanning til. Men om du feks vil designe møbler/produkter kan du studere på høyskole feks: http://www.hioa.no/S...r/produktdesign eller hva med http://www.hibu.no/s...lbud/lysdesign/ .

Ja, det var noe sånt som jeg tenkte på. Tusen takk for gode råd :)

Anonym poster: 32788c238bd391fd27f3dce2dc6b6d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...