Gå til innhold

Hva bestemmer hvordan et arr blir seende ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en del arr på kroppen, og er forundret over hvor forskjellige de er.

F.eks. har jeg et arr på armen etter en operasjon (brudd). Det er ca 3 cm langt, ble sydd med fire sting. Det ble nesten usynlig (altså bleket) omtrent med en gang etter at jeg fikk av gipsen, dvs ca 4 uker etter operasjon. Det har syntes hele tiden, men det har aldri vært rosa/rødt.

Jeg har også to arr som har vært omtrent like dype, og like lange (de ble begge sydd med 8 sting). Det ene på låret og det andre på underarmen. Det på låret var rødt en liten stund, men ble fort lysere. Arret på armen er fortsatt veldig rødt og synlig, etter snart et år. Arret på låret var omtrent helt bleket da det var like gammelt som det på armen.

Alle sårene har blitt tatt hånd om av lege etter kort tid, blitt sydd korrekt og fulgt opp med bandasjeskifter etc. De to sistnevnte ble sett på av helsepersonell hver dag frem til stingene ble tatt. Det har ikke vært tegn på betennelse eller andre ting på noen av dem.

Hva kan grunnen være til at de oppfører seg så forskjellig? Arret etter operasjonen har jo vært helt inn til benet, men det er jo ikke så mye fett utenpå benet akkurat der, som det er på f.eks. underarmen og låret.

Det gjør meg ingenting at de er så forskjellige, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor det er sånn. Det kan jo være helt tilfeldig også selvsagt.

Anonym poster: b26cfc7c4a41e241e34b7bcfaa990a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan huden din gror, hvordan såret har blitt behandlet, sydd, om det har vært infeksjon/betennelse i sårhelingsprosessen, hvor mye området er i bevegelse og igrunnen ganske mange andre ting spiller inn på hvordan et arr blir seende ut til slutt.

Noen får voldsomme arr av småting (som jeg, får gjerne arr etter et lite risp, mens de større skadene er så og si arrløse) andre får store arr etter store sår.

Hvor mye blodtilførsel det er i det aktuelle området har også noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...