Gå til innhold

Ordet "Oppegående"


Gud

Anbefalte innlegg

Nå like før jeg legger meg er det er svært viktig spørsmål jeg må stille.

Hva menes med ordet "oppegående"? Jeg synes det er et like meningsløst ord som "ting". Når noen skriver "Jeg anser meg selv for å være en oppegående person" - hva blir egentlig ment?

Håper noen kan belære meg, eventuelt innse at ordet aldri mer burde brukes.

mvh Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg kan belære deg, men jeg kan i alle fall skrive ned hva ordlisten sier:

oppegående

oppegående a3 om syk person, pasient: som kan gå oppe, som ikke ligger til sengs; overf: aktiv, i full vigør han er i høyeste grad o-

oppegåande

Letter-K-blue-icon.png

oppe|gåande a3 (presens partisipp av II gå og I oppe) om sjuk eller gammal person: som ikkje er sengeliggjande; i overført tyding: aktiv, i full vigør

pasienten er oppegåande

Anonym poster: 3d2c4b63a3eab780e3c443144975eb1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå like før jeg legger meg er det er svært viktig spørsmål jeg må stille.

Hva menes med ordet "oppegående"? Jeg synes det er et like meningsløst ord som "ting". Når noen skriver "Jeg anser meg selv for å være en oppegående person" - hva blir egentlig ment?

Håper noen kan belære meg, eventuelt innse at ordet aldri mer burde brukes.

mvh Gud.

Jeg vet ikke om jeg kan belære deg, men jeg kan i alle fall skrive ned hva ordlisten sier:

a3 om syk person, pasient: som kan gå oppe, som ikke ligger til sengs; overf: aktiv, i full vigør han er i høyeste grad o-

oppegåande

Letter-K-blue-icon.png

oppe|gåande a3 (presens partisipp av II gå og I oppe) om sjuk eller gammal person: som ikkje er sengeliggjande; i overført tyding: aktiv, i full vigør

pasienten er oppegåande

Anonym poster: 3d2c4b63a3eab780e3c443144975eb1b

Ergo; Du er en syk person som ikke er sengeliggende ;)

Anonym poster: 4396a930f14447068d930aa29426f7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppegående kan bety to ting. Enten at du er oppe og går, frisk liksom, ikke sengeliggende, ELLER at man følger med på det som foregår rundt seg og har en allmennkunnskap over gjennomsnittet.

Anonym poster: 0550a670b19f3390b5b58a1dcecdad47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med ordet "oppegående"? Jeg synes det er et like meningsløst ord som "ting".

Hvorfor synes du "ting" er et meningsløst ord? :vetikke:

Anonym poster: 48f44b38c56d2ac04c246f8be1c02603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du "ting" er et meningsløst ord? :vetikke:

Anonym poster: 48f44b38c56d2ac04c246f8be1c02603

Fordi det (nesten) aldri betyr noe konkret. Man kan (nesten) alltid bytte ut ordet "ting" med noe mer spesifikt.

Endret av Gud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppegående kan bety to ting. Enten at du er oppe og går, frisk liksom, ikke sengeliggende, ELLER at man følger med på det som foregår rundt seg og har en allmennkunnskap over gjennomsnittet.

Anonym poster: 0550a670b19f3390b5b58a1dcecdad47

Jeg har sett mange her inne bruke det på en måte der den siste betydningen virker mest logisk. Takk for at du forklarte dette for meg. Spørsmålet er da, hvorfor ikke bare si "har en allmennkunnskap over gjennomsnittet"? :P

Endret av Gud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg har sett mange her inne bruke det på en måte der den siste betydningen virker mest logisk. Takk for at du forklarte dette for meg. Spørsmålet er da, hvorfor ikke bare si "har en allmennkunnskap over gjennomsnittet"? :P

Folk liker ikke å være konrkete, det avslører hvor mye dumt vi sier til hverrandre hele tiden. Feks: "Jeg er en omgjengelig person". Eller "jeg er sprudlende". Typisk ting folk skriver i jobbsøknader som egentlig bare betyr "Jeg erkjenner at det er en viss kultur for hvordan man beskriver seg selv i en arbeidssøkerposisjon og etterfølger denne etter beste evne".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk liker ikke å være konrkete, det avslører hvor mye dumt vi sier til hverrandre hele tiden. Feks: "Jeg er en omgjengelig person". Eller "jeg er sprudlende". Typisk ting folk skriver i jobbsøknader som egentlig bare betyr "Jeg erkjenner at det er en viss kultur for hvordan man beskriver seg selv i en arbeidssøkerposisjon og etterfølger denne etter beste evne".

Folk er det verste jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Neineinei!

Jeg skapte mennesker.

Åja, var det sånn det var!. Det foresvever meg en historie om at Gud skapte det første mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i dets nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, var det sånn det var!. Det foresvever meg en historie om at Gud skapte det første mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i dets nese.

Godt mulig det. Jeg var full, så jeg husker ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Folk er det verste jeg vet...

Åja, nå husket jeg brått at jeg pleide å mislike bruken av ordet "folk". Nå reagerer jeg ikke mer. Jeg sløves tydeligvis. Mon tro hva jeg ellers har blitt tilvent?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...