Gå til innhold

Gjøre et arr mindre synlig


Maxiipeps

Anbefalte innlegg

Jeg var så dum at jeg kuttet meg på armen med kniv. Tre dype kutt. Det var for rundt 10 dager siden. Jeg vet det, kjempedumt, skal aldri gjøre det igjen. Ikke spørr hvorfor jeg gjorde det, vær så snill. Man lærer så lenge man lever.

Det ser ut til at dette kommer til å bli varige arr, noe som er veldig kjipt. Har dere noen tips til hvordan jeg kan skjule det? Jeg tenker ikke på genser, armbånd og liknende. Men hvordan minske synligheten av selve arrene.

Jeg hørte av en sykepleier en gang at man kunne teipe arr med stram teip, slik at huden ikke utvidet seg rundt arret, men vet ikke om det hjelper.

Hjelper solarium eller gjør det arret bare enda rødere?

Sitronsaft?

Anything? Det må hjelpe på sikt, ikke bare midlertidig. Laser er uakutelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var så dum at jeg kuttet meg på armen med kniv. Tre dype kutt. Det var for rundt 10 dager siden. Jeg vet det, kjempedumt, skal aldri gjøre det igjen. Ikke spørr hvorfor jeg gjorde det, vær så snill.

Hvorfor gjorde du det? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig behandling av sår minsker sjansen for at det skal bli stygge arr. Dype arr bør sys, litt mindre dype bør stripses for å gro penere. Strips er tynne tapestrimler som man taper over såret for å holde sårkantene inntil hverandre. Dette er ting som må gjøres så fort som mulig etter at såret er påført, etter ti dager er det dessverre ikke mye du får gjort. Du kan passe på å holde såret rent, ikke pirke på det, det vil i alle fall ikke gjøre ting verre.

Anonym poster: b26b3274e5472fc57f3e8d8e6c051bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter plastiske operasjoner så får man ofte anbefaling om å tape arrene en stund for å gjøre de mindre synlige, så dersom du googler litt så finner du sikkert ut hva slags tape som anbefales til dette.

Solarium vil bare irritere arret, og ideelt sett så skal ikke et arr utsettes for sol før det er ett år gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer til å ha stygge arr resten av livet. Kjedelig, men sånn går det. Husk det til neste gang du

Anonym poster: 9f23e862b39027a2a485cedb97ce73e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, unngå sol! Og bruk sunblock hvis du først er i sola. På apoteket selger de en type plaster som heter mepitac som er fint å bruke for å unngå at klærne gnisser mot det. Jeg fikk iallfall anbefalt å bruke det i minst seks mnd, men gjerne lengre, for å få best virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelo-cote er en gele som skal minske arr. Har brukt den på et sår selv, og det gjorde at det ble lysere og mindre hovent/utstikkende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et arr som er veldig synlig etter en operasjon. Brukte silikonplaster og holdt det unna sol et år. Det er knapt synlig i dag. Silikonplaster får du kjøpt på apoteket. Rundt 100 kr for et plaster, men jeg delte det i to og byttet ikke før det begynte å løsne av seg selv.

Anonym poster: 36adcece1da0e4e8f65ed4c0c7e8bcb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...