Gjest patrick Skrevet 4. mars 2004 #1 Skrevet 4. mars 2004 Det er mye diskusjon om rasisme og anti-rasisme om dagen. Hva er egentlig rasisme?
Arwen Skrevet 4. mars 2004 #2 Skrevet 4. mars 2004 Jeg synes ordbokdefinisjonen på rasisme er veldig god. menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer Det at man føler seg overlegen andre mennesker. Eneste jeg er litt uenig i er ordet rase. Synes kanskje grupper av mennesker hadde vært bedre. :klø:
Gjest gjesta Skrevet 4. mars 2004 #3 Skrevet 4. mars 2004 Rasisme er diskriminering av mennesker på grunn av hudfarge. Rasisme er når en mener at et menneske er mindre verdt grunnet sin hudfarge. Fra SOS rasisme sine nettsider; Hverdagsrasismen er den formen for rasisme som er mest utbredt og også den formen som er vanskeligst å kjempe mot. Grunnen til dette kan være at den til tider kan være vanskelig å identifisere fordi den opptrer i stor grad som "private" fordommer. Vi har alle forskjellige former for fordommer, hos noen er disse fordommene rasistiske. Hverdagsrasisme går under flere navn. Dessverre har nesten alle noen eller flere fordommer om mye, ikke bare om det som vedrører rasisme. Det viktigste er å erkjenne at man har fordommer, for å kunne bekjempe dem.
Gjest patrick Skrevet 4. mars 2004 #4 Skrevet 4. mars 2004 Jeg synes ordbokdefinisjonen på rasisme er veldig god. menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer Det at man føler seg overlegen andre mennesker. Eneste jeg er litt uenig i er ordet rase. Synes kanskje grupper av mennesker hadde vært bedre. :klø: Jeg er hjertelig enig i den første definisjonen, og synes man bør holde seg utelukkende til den. "Grupper av mennesker" kan jo være nazister. Er det rasistisk å ikke like nazister? Begrepet "rasisme" bør forbeholdes kun hudfarge, ikke noe annet.
Laina Skrevet 4. mars 2004 #6 Skrevet 4. mars 2004 Er ikke helt enig i at det kun skal forbeholdes hudfarge. Det er ikke bare mennesker med en annen hudfarge som blir utsatt for rasisme... Folkeslag/folkegrupper kan bli utsatt for rasisme.
Gjest Fighter Skrevet 4. mars 2004 #7 Skrevet 4. mars 2004 Rasisme går vel på hudfarge, men det er klart at andre mennesker også blir behandlet dårlig i samfunnet. Vi må vel kalle det diskriminering overofr bevegelseshemmede at halvparten av alle butikker inneholder trapper? Diskriminering finner du mye av over alt.
Gjest gjesta Skrevet 4. mars 2004 #8 Skrevet 4. mars 2004 Enig med optimist; rasisme går på hudfarge, men mange andre blir også diskriminert.
Prithivi Skrevet 4. mars 2004 #9 Skrevet 4. mars 2004 FN sin konvensjon mot rasisme, eller rettere sagt mot rasediskriminering, har en slags definisjon også. Den lyder som følger: In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life. Hele konvensjonen ligger på: http://www.hri.org/docs/ICERD66.html Det som inkluderes er med andre ord rase, hudfarge, avstamming og nasjonalt og etnisk opphav. Bemerk at religion IKKE er inkludert. Det ville da også vært temmelig bak mål å blande de faktorer som er listet ovenfor, og som er medfødte og uforanderlige med noe som artikkel 18 i FNs universelle menneskerettigheter slår fast at man har rett til å forandre, nemlig religion. Å kalle religionskritikk for rasisme er tøv, noe også Shabana Rehman slår fast i sin omtale av i Dagbladet av boken "Hvorfor jeg ikke er muslim" av Ibn Warraq. Der sier hun kort og godt at "religionskritikk kan aldri bli rasisme". Nå er imidlertid dette kanskje ikke fullt så opplagt som det burde være likevel. Da FN skulle utforme og vedta denne konvensjonen var det faktisk på tale å inkludere religion i rasismebegrepet også. Når så ikke skjedde skyldes det at de MUSLIMSKE land motsatte seg det. De motsatte seg det fordi da ville den massive og omfattende diskriminering av ikke-muslimer som er lovfestet i en rekke muslimske land blitt rasisme. Når muslimene skriker "rasisme" som svar på islamkritikk går med andre ord dobbeltmoralen over alle støvleskaft. Prithivi
Laina Skrevet 5. mars 2004 #10 Skrevet 5. mars 2004 Så når f.eks Kosovo-abanere, polakker eller russere blir hetset er det ikke snakk om rasisme, for de har samme hudfarge som oss? Begrepet rasisme stammer vel fra ordet rase, og at det tidligere stort sett gikk på hudfarge er jeg enig i. Men om mennesker fra andre land med lik hudfarge som oss blir utsatt for samme hets/redsel/fordommer som mennesker med en annen hudfarge, vil jeg påstå at det er rasisme. Eller har dere et annet ord på det? Diskriminering blir ikke helt riktig ord for meg.
Prithivi Skrevet 5. mars 2004 #11 Skrevet 5. mars 2004 Så når f.eks Kosovo-abanere, polakker eller russere blir hetset er det ikke snakk om rasisme, for de har samme hudfarge som oss? Etter FN sin definisjon vil det være rasisme, fordi den omfatter mer enn bare hudfarge. Den omfatter rase (som hudfarge egentlig er en del av) og etnisitet, og den omfatter nasjonalt opphav som ikke har noe med rase eller hudfarge å gjøre i det hele tatt. Poenget er imidlertid at den omfatter IKKE religion, og grunnen til at den ikke gjør det er at muslimene ville ikke at den skulle det, for da ble det helvete de skaper for ikke-muslimer i muslimske land å anse som rasisme. Når de kommer hit og roper rasisme fordi religionen deres blir kritisert ligner det kort og godt ikke grisen. Prithivi
VesleBråka Skrevet 5. mars 2004 #12 Skrevet 5. mars 2004 Utfordring Pritvitt: Delta i en tråd uten å dra inn muslimer.
Prithivi Skrevet 5. mars 2004 #13 Skrevet 5. mars 2004 Utfordring Pritvitt: Delta i en tråd uten å dra inn muslimer. Hvem er Pritvitt ? Prithivi
aline Skrevet 5. mars 2004 #14 Skrevet 5. mars 2004 Jeg har lest hva FN og ordbøker skriver at ordet betyr, og er selvfølgelig mer eller mindre enig i det selv også, men i mine øyne er også ordet rassisme ett ord som er under forandring fordi dagens "raser" er annerledes en i gamle dager. I gamle dager så var det den hvite rasen og den fargede rasen, punktum!! Det er det ikke i dag, noe FNs betegnelse også er enig i. For meg personlig så er det å ha ett menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser/GRUPPER MENNESKER er andre raser/GRUPPER overlegne, rasefordommer. Kanskje jeg da bruker ordet feil, men det er slik det er i hode mitt. At muslimer og heeeelt sikkert andre, ikke vil at det skal omfatte også religion, er så, men jeg er ikke så skråsikker på at jeg ikke vil legge også religion inn som gruppe under rassisme. Hvordan opplever vi selv å bli dømt til å være mindreverdig fordi vi f.eks tilhører kristendommen? Hva kaller man det dersom det ikke er rassisme? Å kritisere religionen er religionskritikk, å dømme alle som hører til under en spesiell religion, er ikke religionskritikk, så hva er det da? Fordom, ja, men når man lar sine fordommer mot en gruppe mennesker vises og spres som sannhet, er det fremdeles bare en fordom? For meg så blir det så absolutt mer nærliggende rassisme en religionskritikk!! Og det uansett om fordommene er rettet mot kristne eller muslimer eller budister eller andre. Så min konklusjon er at FNs tolkning er sann men kanskje ikke heeeelt fullstendig? Kanskje saken skulle vært tatt opp til diskusjon igjen? Kanskje ordet er ett ord som utvikles sammen med oss?
Laina Skrevet 5. mars 2004 #15 Skrevet 5. mars 2004 Etter FN sin definisjon vil det være rasisme, fordi den omfatter mer enn bare hudfarge. Den omfatter rase (som hudfarge egentlig er en del av) og etnisitet, og den omfatter nasjonalt opphav som ikke har noe med rase eller hudfarge å gjøre i det hele tatt. Det var dette jeg ville frem til...
Marianne Skrevet 5. mars 2004 #16 Skrevet 5. mars 2004 Denne tråden er nå delt resten finner dere under Skråblikk og generaliseringer. Marianne Moderator
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #17 Skrevet 5. mars 2004 Interessant problemstilling. For meg personlig så er det å ha ett menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser/GRUPPER MENNESKER er andre raser/GRUPPER overlegne, rasefordommer. Jeg er helt enig i at dette må være utgangspunktet. Det vil også være rasisme å uttale seg nedlatende om hinduer eller jøder, bare fordi de er hinduer eller jøder, fordi her er religion i stor grad knyttet til en menneskegruppe (har man en jødisk mor er man per definisjon jøde - men det er også mulig å konvertere... Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer.) Å behandles som mindreverdig fordi man er kristen vil jeg derimot kalle diskriminering, da det å være kristen helt og holdent baserer seg på en religiøs tilknytning, og er uavhengig av nasjonalitet, etnisk tilhørighet og rase.
Gjest patrick Skrevet 5. mars 2004 #19 Skrevet 5. mars 2004 For meg personlig så er det å ha ett menneskesyn' date=' politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser/GRUPPER MENNESKER er andre raser/GRUPPER overlegne, rasefordommer. [/quote'] Kommunister er også grupper av mennesker. Skal ikke kommunismen kunne kritiseres, fordi det rammer "grupper av mennesker"? Ser dere ikke selv hvor håpløs denne argumentasjonen er? ALLE ideologier, religiøse som ikke-religiøse, ikke bare kan, men SKAL kritiseres. Sier man noe annet, avskaffer man i praksis hele demokratiet. Liberalister, sosialister etc er også "grupper". Se på disse, for eksempel. Denne nettsiden er startet av Ibn Warraq, som er pakistaner. De fleste andre som deltar på nettsiden er fra henholdsvis Pakistan, Bangladesh, Iran, Egypt, Malaysia, Indonesia og India. Er de også rasister, når de kritiserer sider ved sine egne muslimske samfunn? http://www.secularislam.org/testimonies/index.htm Dersom du synes at de er rasister, husk at i følge samme argumentasjon kunne Martin Luther kalles "rasist" da han startet den kristne reformasjonen. Han også kritiserte "grupper av mennesker", Vatikanet og katolske prester. Nei, den sammenligningen er ikke dum. Det ironiske er at dere som insisterer på "respekt" for andre kulturer, faktisk er de som bremser utviklingen. Reformer kommer bare gjennom kritikk. Dersom man skal skjerme f.eks. den islamske verden for kritikk, stopper man også enhver form for utvikling. Det er det din definisjon av "rasisme" faktisk gjør.
Gjest patrick Skrevet 6. mars 2004 #20 Skrevet 6. mars 2004 Det ble plutselig svært stille her? Har jeg vunnet diskusjonen allerede? I så fall håper jeg enkelte her tenker seg litt om neste gang de støter på berettiget kritikk av andre kulturer og religioner, for eksempel den islamske, og roper "Rasist! Rasist!" av full hals..........
Anbefalte innlegg