Gå til innhold

Ikke-kristen, hvem bringer dødsbudskapet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det automatikk i at det er en prest som kommer på døren til pårørende om noen dør uventet/brått?

Hvis den døde eller familien til den døde ikke har tilknytning til Den Norske Kirke: er det fortsatt en prest som kommer?

Hvem kommer, om det ikke er en prest?

Anonym poster: 72e0eb2d0164318dcd1ebf13dc0d1fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke så vanlig at presten kommer lenger. Kan like gjerne være helsepersonell som ringer.

Anonym poster: 80500989b7a498fe696c3aeddeb0e5db

Skrevet (endret)

Legene, politiet eller den som oppdager det. Aldri hørt om at prester gjør det. De kommer ikke, men tar det like greit over telefonen eller sender en sms. Noen tar det til og med over facebook!

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Skrevet

Legene, politiet eller den som oppdager det. Aldri hørt om at prester gjør det. De kommer ikke, men tar det like greit over telefonen eller sender en sms. Noen tar det til og med over facebook!

Kommer helt an på hvordan personen dør da.

Anonym poster: 72bdbff7d05f2ca9dd271e5e44f4ce39

Skrevet

Hmm... Kan det være at det er ulik praksis rundt om i landet? Jeg tror det er vanlig med prest her.

Møtte til og med på presten en grytidlig og morgen da han skulle komme med dødsbudskap til naboen. Ble så redd at jeg nesten tissa på meg!

Men den gangen var det ikke et særlig normalt dødsfall (mann som skøt eksen sin og seg selv med hagle). Kanskje derfor presten kom? Siden det ikke "bare" var en trafikkulykke?

Skrevet

Hmm... Kan det være at det er ulik praksis rundt om i landet? Jeg tror det er vanlig med prest her.

Møtte til og med på presten en grytidlig og morgen da han skulle komme med dødsbudskap til naboen. Ble så redd at jeg nesten tissa på meg!

Men den gangen var det ikke et særlig normalt dødsfall (mann som skøt eksen sin og seg selv med hagle). Kanskje derfor presten kom? Siden det ikke "bare" var en trafikkulykke?

Jeg tror ikke det er uvanlig ved spesielle omstendigheter. Det handler vel om at, uavhengig av tro, så kan en prest (eller andre religiøse representanter) være en god samtalepartner, som kan tilby noe litt annet enn politi og helsepersonell. Det er vel også derfor man får tilbud om å snakke med en prest på sykehuset.

Skrevet

Gir man beskjed til nærmeste pårørende om noens død over sms eller facebook?

Det er det dummeste jeg har hørt i dag!

• Liker 2
Skrevet

Når svigerfar døde var det legen som ringte oss. Det var et naturlig dødsfall, oppdaget av en nabo som tilkalte ambulanse og lege da hun så han liggende på gulvet gjennom et vindu.

Ved mere spesielle dødsfall kommer gjerne politiet her og de tilbyr da å ringe en prest el likn om man føler for det.

Skrevet

Gir man beskjed til nærmeste pårørende om noens død over sms eller facebook?

Det er det dummeste jeg har hørt i dag!

Jeg fikk det over facebook på post da bestevenninna mi døde, Du skal ikke se bort ifra at noen luringer også finner på å sende det til familie over der også. Dumt er det, men det skjer.

Skrevet

Syns det er utrolig ubetenksomt av de som gjorde det å gi en sånn beskjed på FB! Det kan ikke ha vært voksne mennesker som gjør noe slikt! Her var spørsmålet hvilke autoritetspersoner som gav dødsbudskapet hvis det var akutt og de ikke var kristne..........

Skrevet

Jeg har også opplevd at pårørende har fått dødsbudskap på FB, da noen folk har et så utrolig stort behov for å vise at "jeg visste det først!!!". Å skrive "Kondolerer <3" fem minutter etter en bilulykke, så ingen har fått organisert det å informere pårørende er bare sjukt....

Men da er det altså ikke så vanlig ned prest uansett da, altså? Kanskje noe jeg har innbilt meg siden jeg møtte han den gangen og vet han har kommet med budskapet ved to selvmord her...?

Skrevet

Tror du har misforstått litt, spørsmålet er vel hvem som gjør det fra det offentliges side, ved unaturlige dødsfall. Hvordan vennene dine pleier å viderebringe sånt er ikke så veldig relevant.

Anonym poster: 60343101dcec94c3aa8c0eee119cced0

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk det over facebook på post da bestevenninna mi døde, Du skal ikke se bort ifra at noen luringer også finner på å sende det til familie over der også. Dumt er det, men det skjer.

Men da fikk vel du informasjon fra hennes familie eller noe slikt?

Det var ikke sånn at f.eks legen ved ahus sendte deg en PM på Face for å overbringe døsbudskapet?

Anonym poster: 61b4cf2ee18d85321e7a40559a6181f2

Gjest Magdalene
Skrevet

Om en pasient dør på sykehuset hos oss, søker vi jo ikke opp pårørende på FB og sender ei melding ;)

Da er det sykepleier/lege som ringer de nærmeste pårørende.

Skrevet

Her jeg bor er det også vanlig at presten gjør det. Men om vedkommende er innlagt på sykehjem eller sykehus så blir det selvfølgelig anneledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...