Gå til innhold

Matintoleranse. Tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I januar i år var jeg i Thailand og fikk salmonella.Da ble det nok et sår i tarmen min, for det var enormt mye vondere på høyre side av magen enn venstre. Også litt blod i avføringen. Dette skjedde siste kveld, så ble raskt behandlet med antibiotika da jeg kom hjem og ble fin igjen. Trodde jeg.....

Etter et par mnd begynte jeg å reagere på at jeg hadde så enormt mye luft i magen. (vi snakker ca 30-40 fis om dagen)

Så begynte jeg å tenke litt på når det forekom mye luft, og etter litt eliminering konkluderte jeg med poteter. Sluttet å spise dette i mai, og har ikke spist en potet etter det.

I samme periode hadde jeg veldig mye vondt og ubehag i magen også. Har hele livet vært litt sensitiv for melk og melkeprodukter, en dag går det fint å spise yoghurt, neste dag må jeg løpe på do ti min etter at jeg har spist. Så sluttet derfor også med melk og melkeprod. Sluttet også med melprodukter og ble tipset om at tomat og potet tilhører samme familie (søtvierfamilien) og at man gjerne ikke tålte tomat heller når man ikke tålte potet.

Etter å unngå alt det her ble jeg betraktelig mye bedre, men fortsatt ubehag i magen etter inntak av glutenfrie brød og knekkebrød. Viser seg at mye glutenfritt også inneholder potetmel!

Nå har jeg unngått disse matvarene siden juli, og er mye bedre, men føler også at jeg stadig vekk blir mer og mer sensitiv også, er soppen stekt i smør kjenner jeg det. Igår ble jeg også skikkelig dårlig etter å ha spist plommer. Kjentes som noen hadde stått å hamret på magen min. SKikkelig øm.

Jeg har hele tiden hatt kramper i magen når jeg blir dårlig, hele kroppen rister i kramper fra magen. Men de gjør ikke vondt, de bare fører til støl mage, og at jeg blir litt sliten.

De siste 3 mnd har jeg gått igjennom perioder hvor jeg først ble utrolig sulten hele tiden, følte det ikke var bånn i meg. Dette varte en mnd, så ble jeg veldig mye kvalm en mnd, og så begynte jeg å fryse merkbart mye mer. Og ofte fryser jeg etter å ha spist.

I morgen skal jeg ta koloskopi så håper de finner ut noe, for det her er slitsomt.

Er det noen med lignende erfaringer? Eventuellt funnet ut av dette?

Vil veldig gjerne ha råd å tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...