AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 I dag toppet det seg. Jeg var ute og kjørte en tur på to-tre timer, fra klokken fem og utover, så det var blitt ganske mørkt. Jeg kjørte i boligstrøk og ved gårdstuner, rundt noen åkre og enger og ved skogen. I løpet av turen bråstoppet jeg to ganger, den ene gange fordi jeg trodde jeg så en katt ligge i veien og den andre gangen fordi jeg synes jeg så et menneske ved veikanten som skulle krysse. Det var en utvekst på et tre som jeg var så sikker på var en gutt som klatret i treet. Og et skilt ble til et menneske det også. Tidligere har jeg sett bekjente kjøre eller gå opp til huset mitt. Tre ganger! Den ene gangen var det min kamerat, den andre gangen min tante som kjørte med min bestemor og den tredje gangen moren min. Men mens jeg sto utenfor døren og ventet på at de skulle ringe på, eller gikk ut for å møte dem, var de ikke der. Og da jeg ringte dem, var de hjemme eller ute et annet sted. Det var også en gang jeg gikk ute, da var det også litt sent, og jeg så en gutt inni en busk! Der og da kunne jeg beskrive nøyaktig hvordan han så ut. Men det var jo verken plass til en gutt der og ingen andre så ham heller da jeg hylte og pekte. Han var borte igjen i løpet av et halvt sekund. Slike hendelser skjer ofte, mest på kveldstid, men også midt på dagen. Jeg har tenkt at dette var noe som skjedde de fleste, men etter kjøreturen i dag, bestemte jeg meg for å søke på det, og da kommer det opp at det er vanlig ved psykiske sykdommer som schizofreni? Er dette noe jeg burde oppsøke legen for? Ser du syner? Anonym poster: 45a60048ad9235c55745f7d6c76465d2
Gjest Chin Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Jeg er schizofren og opplever noe ala det du gjør. Jeg ville oppsøkt lege for henvendelse til psykolog for utredning. 1
Anoia Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 (endret) Sover du godt? Mannen min har insomnia i perioder, og når det står på som verst hender det han ser rare ting. Edit. Men jo, gå til legen! Endret 18. november 2012 av Anoia 1
Anoia Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 (endret) Dobbelpost. Endret 18. november 2012 av Anoia
Gjest navnelapp Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Når ein ser etter ting så ser ein ting. Spesielt viss du har ein livlig fantasi og ei god forestillingsevne. Viss du ikkje tenker på det så ville du nok ikkje sjå slike ting heller. Mennesket har ein veldig sterk evne og vilje til å sjå samanheng i ting, og viss du ventar å sjå menneske og dyr så gjer du det lettare.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 Nei, jeg sover ikke godt. Rundt 5 timer i ukedagene og 9 timer i helgene. Jeg leste også på nettet at syner kan komme av å spise mye sjokolade, og det gjør jeg jo. Men noen av de hendelsene jeg beskrev, var flere år tilbake, og da kan jeg ikke huske at jeg verken sov lite eller spise mye godteri. Ja, det er sant det du sier, Alt godt. Jeg ventet både på moren min og bestemoren min de gangene jeg "så" dem. Men jeg ventet ikke å se kameraten min eller den gutten i buskene. Jeg har forvillet meg inn i nettsider om symptomer på schizofreni, og flere av dem kan jeg si kler meg, i større eller mindre grad. Huff, dette var ikke særlig gøy. Men jeg har prosjekter foran meg nå og kommer på grunn av disse ikke til å oppsøke lege før om et halvannet år, med mindre det er stor sjanse for at dette forverrer seg og kan bli alvorlig sykdom? Takk for at dere svarer meg Anonym poster: 45a60048ad9235c55745f7d6c76465d2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Jeg har det sånn som du beskriver her dersom jeg får for lite søvn. Synes det er kjempeekkelt å kjøre i mørket etter å ha fått noen sånne opplevelser, at det plutselig ER ting og folk der som ikke er der likevel.. Jeg ville vurdert å oppsøke lege dersom dette utvikler seg, men sånn som du beskriver det nå kan det være noe så enkelt som søvnmangel som gjør det. Anonym poster: 0925241bebc19881053b122af25dcb70
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 Jeg har det sånn som du beskriver her dersom jeg får for lite søvn. Synes det er kjempeekkelt å kjøre i mørket etter å ha fått noen sånne opplevelser, at det plutselig ER ting og folk der som ikke er der likevel.. Jeg ville vurdert å oppsøke lege dersom dette utvikler seg, men sånn som du beskriver det nå kan det være noe så enkelt som søvnmangel som gjør det. Anonym poster: 0925241bebc19881053b122af25dcb70 Jeg må bare legge til at jeg har psykisk sykdom, men disse symptomene blir ikke sett i sammenheng med det. Altså ingen mistanke om at det psykotiske symptomer. Anonym poster: 0925241bebc19881053b122af25dcb70
Cata Skrevet 18. november 2012 #9 Skrevet 18. november 2012 (endret) Ta deg en tur til optikeren først, før du gjør noe drastisk. Jeg ser innimellom syner der skilt og trestammer blir til noe helt annet et øyeblikk, og jeg regner hver gang med at det er kontaktlinsene som er litt ute av posisjon. Jeg er nemlig sterkt nærsynt og det kan bli litt tåkete hvis linsene "glir ned" et øyeblikk. Det hjelper hvis jeg blunker dem på plass igjen. Det kan være så enkelt som at du trenger (sterkere) briller eller linser. Kun en gang har jeg sett skikkelig syner. Det var da jeg syntes jeg så en guttunge utenfor kjøkkenvinduet mitt. (Hadde vært naturlig nok hvis jeg hadde bodd i 1. etasje, men det gjør jeg altså ikke.) Satser på at det var lysrefleks i ruta et øyeblikk. Endret 18. november 2012 av Cata
Heart Skrevet 18. november 2012 #10 Skrevet 18. november 2012 Jeg har forvillet meg inn i nettsider om symptomer på schizofreni, og flere av dem kan jeg si kler meg, i større eller mindre grad. Huff, dette var ikke særlig gøy. Men jeg har prosjekter foran meg nå og kommer på grunn av disse ikke til å oppsøke lege før om et halvannet år, med mindre det er stor sjanse for at dette forverrer seg og kan bli alvorlig sykdom? Takk for at dere svarer meg Jeg vil sterkt fraråde deg å vente med å gå til legen. Gjør det heller så snart som praktisk mulig, slik at du kan finne ut hva som faktisk er problemet. Det er (minst) to gode argumenter for dette: For det første kan det tenkes at du blir verre uten behandling, og det kan igjen f.eks. føre til at du mister evnen til å se objektivt på din egen situasjon. Resultatet kan i verste fall bli at du føler deg overbevist om at du ikke trenger behandling, og finner usannsynlige og fantasifulle forklaringer på synene dine. For det andre tar det tid å få stilt rett diagnose og evt. komme inn i rett behandlingsopplegg. Hvis du oppsøker legen nå, kan det ta mange måneder før du mottar effektiv hjelp. Jeg vet om noen som lever bra med schizofreni, fordi de mottar effektiv medisinsk behandling og har god selvinnsikt. Jeg vet også om en som lever et forferdelig liv, fordi hun er overbevist om hun er 100% frisk, men at hele verden konspirerer mot henne og at alle synene hun ser og hører egentlig er ondskapsfulle mennesker som prøver å holde henne for narr. En slik tilværelse unner jeg ingen. Dette sier jeg ikke for å skremme deg, men for å understreke hvor viktig det er å oppsøke lege når man mistenker at noe er galt. Det kan godt tenkes at du ikke har denne lidelsen i det hele tatt, men det er bare én måte å finne ut av det på. Å la være å gå til legen er det eneste som garantert ikke vil hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #11 Skrevet 18. november 2012 Ikke for å skremme deg helt av, men sjekk med legen om du kan bli henvist til MR-scanning av hjernen. Det minner litt om hva som skjedde med min mor da hun hadde svulst i hodet. Svulsten kan presse på en del av hjernen som forårsaker vrangsforestillinger. Anonym poster: 232393532eeb76a679f9e41924bcdce8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #12 Skrevet 18. november 2012 Jeg skal kutte ut all sjokolade og kaffe fremover og sørge for at jeg får tilstrekkelig med søvn. Så får jeg se hvordan det går. For tatt i betraktning til at jeg husker slike syner fra flere år tilbake, har det jo ikke skjedd så ofte. Men for all del kan det være alvorlig, både sinnssyke og svulst. Jeg har vært hos optiker og har ikke fått påvist noen problemer med synet mitt. Jeg har så lite lyst til å oppsøke lege nå, for de prosjektene jeg har fremfor meg krever topp psyke. Og jeg har jo bare problemer med syner av og til, samt noen få andre symptomer som ikke er så farlige, som at jeg snubler i ord og har dårlig tale, er sosialt tilbaketrukket, ambivalens og litt usikkerhet om hvem jeg er. Men du har kanskje rett, Heart. Jeg får lage en deal med meg selv at om dette forekommer hyppigere enn det gjør nå fremover, så drar jeg til legen, uansett hvor lyst jeg har til å utføre prosjektene. Anonym poster: 45a60048ad9235c55745f7d6c76465d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå