Gå til innhold

Årsstudium, har det noe for seg?


Magica84

Anbefalte innlegg

Snart ferdig med generell studiekompetanse, men ikke bestemt meg for hva jeg skal gå videre. Funderer på ett årsstudium, for å kanskje finne ut videre hva som skjer. Lurer litt på enten psykologi eller jus.

Teller det året noe særlig videre, eller må man ha "flere" år innen feltet for at det skal telle noe til fremtidig jobbsøking/skolesøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange som tar årsstudium for å fylle hull før de bestemmer seg. Noen ganger har man bruk for det for senere studiumer, men ikke alt er like relevant.

Hun jeg deler hybel med tar forresten årsstudium i psykologi og jeg må si jeg har inntrykk av at det er ganske hardt. Det er veldig mye lesing og man bli mer eller mindre overlatt til seg selv. Mye av stoffet er jo interessant, men ganske mye av det er tørt puggestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsstudium i psykologi er litt hardt ja. Kan skrive under på det med min egen personlige erfaring ;) Som frøkna sier, man er helt overlatt til seg selv. Men det er ekstremt spennende og det er verdt jobbingen dersom man ønsker gode resultater.

Et årsstudium lønner seg vel jo alltid, sånn sett. Det er jo alltid et godt inntrykk å ha et årsstudium på CV-en. Men årsstudium er jo også ment å være grunnstein som man bygger videre på i form av enten profesjon, bachelor eller master. Selv om at jeg anslår at det er flere som går årsstudiummet bare for å "prøve" det og for å ha noe å gjøre i ett år før de bestemmer seg hva de vil videre. Begge deler er helt greit. :)

Jeg ville anbefale deg å ta et årsstudium dersom 1) du vil "prøve" ut faget før du begynner på bachelor/profesjon, eller 2) hvis du ikke vet hva du vil studere og ikke har bestemt deg for yrke. Er du derimot sikker på hva du vil studere eller gjøre etter endt utdanning, og ikke trenger årsstudium for opptak til videre utdanning, trenger du ikke ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...