Gå til innhold

"liker ikke"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 2,5 år, som alltid har vært vannskelig å få til å spise.

Men nå har det blitt ekstremt!

Nå er det "liker ikke" til så og si alt vi serverer. Selv ting hun har spist før...

når vi spør hva hun vil ha å spise, eller hviket pålegg hun vil ha, svarer hun og når hun får det er det hyling med en gang og "liker ikke" selv om hun har valgt det selv og har spist det før...

Det er ett lite helvete til hvert måltid, og hun nekter å spise, og smake på noe nytt skal hun i hvertfall ikke! hun kan legge seg ned på gulvet og hylgrine bare vi sier hva vi skal ha til middag.

Denne helgen har hun kun spist 1,5 posjon havregrøt, ingen ting annet har vi fått i henne!

Vi har prøvd å overse henne, vi har forsøkt å bli sinnte, vi har forsøkt å lokke med belønning, vi har prøvd å overtale, ja ALT men hun spiser ikke, hvis hun ikke får pølser eller pasta...

Dette har vart helt siden hun begynte å spise, men har blitt verre og verre de siste mnd.

Men får tilbakemelding fra Bhg at hun spiser mye der. selv om hun sier til oss at hun liker ikke brød og nekter å spise det hjemme, gjør hun det uten problemer der.

Og dette med smakeplikt har jeg lest en del om, øg ønsker å innføre, men hvordan gjør man det med en unge som får helt panikk bare vi nevner det?? kan jo ikke trøkke maten ned i halsen hennes heller...

Jeg er nå så lei meg, oppgitt og frustrert at jeg ikke aner hva jeg skal ta meg til, og er livredd hun skal fortsette slik når hun blir eldre.

Noen råd, eller noen som har opplevd det samme??

Anonym poster: afbf52d6d5825d30e5290d4a6ec57dd4

Videoannonse
Annonse
Gjest Sitronkake
Skrevet

Story of my life... Og eldstemann er tolv. Sorry, ikke noe trøst eller råd herfra, jeg skal derimot følge med på de rådene du får fra andre for å sjekke om det funker.

Skrevet

Enten så spiser hun, ellers får hun gå uten mat. Ikke stress så mye med henne.

Anonym poster: ab92512bd3557a025a5b9c52811b327e

• Liker 5
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Slutt å gi etter, slutt å lage pølser eller pasta. Ungen spiser til slutt, men det kan sikkert ta litt tid om hun tidligere har lært at hun bare må holde ut så kommer pølsene på bordet.

Ha maten hun nekter å smake på godt tilgjengelig (lag på nytt om det blir dårlig), sålenge det står klart gjør det ikke noe om det går en dag eller to uten at hun spiser noe. Ikke tilby noe annet.

Om hun er undervektig bør du selvfølgelig ikke ta i bruk denne strategien, men heller blande noe hun liker svært godt med noe nytt. Om det er rart er ikke så farlig, vil hun ha sjokoladesaus på maten så kjør på bare hun spiser.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har dere ikke gitt henne det hun liker hvis hun bare har spist en posjon havregrøt i løpet av hele helga? Tror dere at da skal hun liksom "vinne"? Jeg hadde helt klart gitt henne pølser eller pasta. Dere er foreldre og det er deres ansvar å sørge for at ungen deres får mat.

Skrevet

Hvis dere gir henne snop så ikke gi henne det før etter hun har spist opp.

Anonym poster: 7018a8aeae39fd20e3717e7c1246d689

Skrevet

TS

Ja hun er undervektig, det er derfor jeg stresser med dette!

Og hun får selvfølgeliig ikke pøsler/pasta hver dag! Men jeg tyr til det innimellom når det går flere dager uten at hun spiser noe annet en havregøt til frokost.

Og det er ikke det at jeg ikke gir henne mat, jeg tilbyr mat hele tiden, jeg spørr hva hun vil ha, men hun spiser det ikke alikevel!

og snop får hun ikke før maten er spist, eller i hvertfall smakt på, så lørdagsgodt har hun ikke fått på mange mnd...

Anonym poster: 02e86a7c0d089a5227b044c46d8713e6

Skrevet

Ta dere en tur på helsestasjonen og få noen råd der. Jeg synes ihvertfall ikke det høres noe bra ut at et barn på to år skal leve på en porsjon grøt en hel helg.

Skrevet

Hvorfor har dere ikke gitt henne det hun liker hvis hun bare har spist en posjon havregrøt i løpet av hele helga? Tror dere at da skal hun liksom "vinne"? Jeg hadde helt klart gitt henne pølser eller pasta. Dere er foreldre og det er deres ansvar å sørge for at ungen deres får mat.

TS må ikke finne på å gi etter og gi pølser/pasta, men heller bruke en metode som gjør ungen mer samarbeidsvillig.

Mulig at nannyhjelpen ligger i bukta, hvis den fortsatt er oppe.

• Liker 1
Skrevet

TS må ikke finne på å gi etter og gi pølser/pasta, men heller bruke en metode som gjør ungen mer samarbeidsvillig.

Mulig at nannyhjelpen ligger i bukta, hvis den fortsatt er oppe.

Hun har ikke funnet denne metoden i løpet av helga, ihvertfall, og ungen har omtrent ikke spist noen ting. Dette er et barn på to år som overhodet ikke vet sitt eget beste og det er foreldrene sitt ansvar at ungen spiser. Da serverer man det ungen spiser og så får man evt snakke med helsesøster eller andre fagfolk for å finne en god metode som man kan prøve ut.
  • Liker 1
Skrevet

Prøver du med ting som er "lett" å få i seg?

- Gode youghurter i forskjellige smaker

- Smoothie med masse frisk frukt

- Mose frukt og fryse på ispinner, så blir det fruktis med masse næring

- Oppskjært frukt

- Brødskiver i biter med leverpostei / annet pålegg hun liker

- Pølse og pasta trenger ikke være såå usunt, du kan kjøpe pølser med kylling og kalkun, og fullkornspasta og lage sauser/grønnsaker til tilbehør

- Ikke vær så streng med "hva maten inneholder" som du ville vært med normalvektig / kraftig unge. Er det brødskive med nugatti som glir ned den dagen, så får det så være. Det blir ikke noe bedre av at ungen er undervektig, og utvikler spisevegring. Mat skal være godt og måltiden noe positivt.

Kanskje hun nå forbinder måltider med kjefting/truing/masing/oppgitte ansiktsuttrykk og kommentarer?

- Ville luftet med legen om en barnepsykolog hadde noen gode tips, evt søkt etter råd selv.

Vil også nevne at naboene slet veldig med samme problemet da jenta deres var liten. Hun likte nesten ingen form for middag - det ble en kamp som barnet virkelig motsatte seg. Legen nevnte at barn er forskjellige, og at smaksløkene kanskje ikke var utviklet nok. Dermed fikk jenta brødskiver med syltetøy til middag hver dag i en lang periode, mens foreldrene spiste vanlig middag. Ingen lagde noe styr ut av dette, i form av kommentarer eller annet. De hadde funnet noe som funket, og lot det være slik. I dag er jenta i tenårene, og har "vokst av seg" problemet, hun spiser vanlig middag.

Det trenger ikke være krise om ungen ikke spiser "supersunt" over en lang periode, det viktigste er at hun får i seg mat - enten det er ost eller jordbærsyltetøy som smaker.

Det hjalp iallfall dem å senke disse kravene om mat og innhold for en periode.

Anonym poster: f5d8cae1c02ee63f5836fcff53f7691e

• Liker 2
Skrevet

Vil også nevne at det er trist dersom det blir en kamp om at ungen absolutt skal få i seg den maten foreldrene ønsker.

Husk at dette ikke er en normalsituasjon, de fleste unger bikker etter en stund og spiser det de får servert. Men noen unger er faktisk ikke altetende, og dette kan ha andre grunner.

Derfor slenger jeg meg også på at å leve på brødskiver med nugatti, er bedre en ingenting! Dersom du finner noe ungen liker, så kjør på med det fram til ungen går lei og finner andre ting den liker. Dette vil som regel løse seg naturlig, ikke skap et større problem enn det er. Ungen vil ikke bli overvektig på en måned.

• Liker 2
Skrevet

by mat til måltida, vil hun ikke ha så rydd bort tallerkenen etter 15 minutter, og bare gi vann og ingenting annet til neste måltid , og vær konsekvent på dette,

når dere gir noe hun ikke har smakt/nektet å smake før så gi bare bittelitt av det

jo mere du stresser med maten jo mer forteller du henne at mat er viktig, by mat kun til måltida aldri ellers, frukt etter mat ikke som mellommåltid , og et barn selv om det er litt undervektig tåler å spise lite en uke, og ikke la henne velge hva hun vil ha men du kan la enne få to valg av pålegg, hvit eller brun ost f.ex,

og når hun legger seg på gulvet og hyler , be henne gå på et annet rom og lukke døra, for du orker ikke høre på henne, og når hun vil være grei og blid igjen får hun komme tilbake, og går hun ikke frivillig så bær henne inn på et annet rom , men se etter henne innimellom

og husk at så lenge hun spiser litt havregrøt til frokost hver dag , så får hun i seg mye næring , er vel bare c-vitaminene som mangler

Anonym poster: 28b662449b31909abb93450dc2e24d3c

• Liker 3
Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

TS

Og hun får selvfølgeliig ikke pøsler/pasta hver dag! Men jeg tyr til det innimellom når det går flere dager uten at hun spiser noe annet en havregøt til frokost.

Og det er ikke det at jeg ikke gir henne mat, jeg tilbyr mat hele tiden, jeg spørr hva hun vil ha, men hun spiser det ikke alikevel!

og snop får hun ikke før maten er spist, eller i hvertfall smakt på, så lørdagsgodt har hun ikke fått på mange mnd...

Hvorfor stresser du slik med godteri om hun er undervektig? Godterimaset fra media og eksperter er en respons på folkeepidemien av overvekt vi har her i landet og resten av vesten. Om hun er rimelig aktiv og undervektig er mye "nei-mat" plutselig blitt "ja-mat". Fullkornsvaffler laget med blåbær biola, muffins med havregryn og bær i, eller bare litt god gammeldags sjokolade kan hun fint få hver eneste dag til vekten stabiliseres og hun får matlyst. Man får ikke diabetes av litt sukker, det er bare bra for henne og få den ekstra energien.

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 1
Skrevet

by mat til måltida, vil hun ikke ha så rydd bort tallerkenen etter 15 minutter, og bare gi vann og ingenting annet til neste måltid , og vær konsekvent på dette,

når dere gir noe hun ikke har smakt/nektet å smake før så gi bare bittelitt av det

jo mere du stresser med maten jo mer forteller du henne at mat er viktig, by mat kun til måltida aldri ellers, frukt etter mat ikke som mellommåltid , og et barn selv om det er litt undervektig tåler å spise lite en uke, og ikke la henne velge hva hun vil ha men du kan la enne få to valg av pålegg, hvit eller brun ost f.ex,

og når hun legger seg på gulvet og hyler , be henne gå på et annet rom og lukke døra, for du orker ikke høre på henne, og når hun vil være grei og blid igjen får hun komme tilbake, og går hun ikke frivillig så bær henne inn på et annet rom , men se etter henne innimellom

og husk at så lenge hun spiser litt havregrøt til frokost hver dag , så får hun i seg mye næring , er vel bare c-vitaminene som mangler

Det gjør man ikke med en toåring, nei. Det er barnemishandling.

Anonym poster: 7b4c14f3a36beece50d03739467bd203

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor stresser du slik med godteri om hun er undervektig? Godterimaset fra media og eksperter er en respons på folkeepidemien av overvekt vi har her i landet og resten av vesten. Om hun er rimelig aktiv og undervektig er mye "nei-mat" plutselig blitt "ja-mat". Fullkornsvaffler laget med blåbær biola, muffins med havregryn og bær i, eller bare litt god gammeldags sjokolade kan hun fint få hver eneste dag til vekten stabiliseres og hun får matlyst. Man får ikke diabetes av litt sukker, det er bare bra for henne og få den ekstra energien.

Jeg slenger meg også på denne!

Husk at når hun allerede er undervektig og ikke responderer på vanlig mat selv om hun blir sulten, så stikker problemet dypere enn trass. Her ville jeg faktisk gått til lege og fått gode råd og mer kunnskap om hva man gjør når barn ikke vil spise, gjerne en barnelege som er spesialisert på nettopp barn. Du kan ta få tips om hva barn i lignende situasjoner fikk smaken for, og hvor lenge du må basere deg på at slike problem pleier å vare.

Hør for all del ikke på råd her inne som går på maktkamper der man serverer det man har laget, og hvis ungen ikke spiser, så får den sulte - i en situasjon som dette, så vil jeg også kalle det barnemishandling, og vitner om liten innsikt i en dypere problem.

Finn smakfulle retter som ungen liker, og kjør på med disse. Det viktigste her er at hun får i seg mat, og ikke forblir undervektig. Husker naboene mine holdt på med dette leenge i samråd fra lege. Jenta fikk det samme hver dag (brødskiver med syltetøy), hun holdt en normalvekt og etterhvert fikk hun sansen for andre smaker også.

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva foreldre serverer nå til dags, men da jeg var barn så likte jeg alldeles ikke kokt torsk, kjøttmiddager osv.

Jeg elsket pizza, pølser, taco, godteri, kaker, is osv.

Dette spiste vi unger ofte, men vi var også i aktivitet hele tiden.

Dersom jeg hadde en streng mor som kun ville servere mat jeg ikke likte, så hadde ikke jeg hatt matlyst heller :P Og JA, jeg er faktisk en person som heller hadde sultet ihjel foran en torskebit, enn å spist den. Så ikke undervurder problemet og tro at alle unger er like, de vil spise til slutt. Har beviser på det motsatte.

Nå er jo ungen bare 2 år, men jeg kan ikke skjønne annet enn at du vil få i henne iskrem / youghurtiskrem, smakfulle barneyoughurter, søt smoothie, eplejuice, boller / evt boller du baker selv med havremel i osv.

Cluet er å finne smakfulle ting!!!! Ting som ALLE ville likt, ikke bare voksengruppen.

• Liker 1
Skrevet

TS

Det du skriver her TS, synes jeg er utrolig trist, og det er helt tydelig at du må oppsøke hjelp for problemet, for du klarer helt tydelig ikke å løse det på egenhånd.

Du har ikke gitt barnet lørdagsgodt på flere mnd for å straffe henne? Du tror altså ikke hun ville hatt godt av disse kaloriene når hun allerede er undervektig? Dårlig logikk av deg!

Og jeg hadde jammen meg servert pølser hver dag dersom alternativet kun var at hun fikk i seg havregrøt til frokost. Etterhvert ville hun gått lei av pølsene, og funnet noe annet hun ville ha.

Synes ikke du er flink til å tilpasse deg barnet ditt sine behov! Du prøver å tilpasse henne dine behov, og det er tydelig at det ikke fungerer! Oppsøk hjelp, det er mitt eneste råd til deg.

Skrevet

Jeg tenker dere har havnet i en ond sirkel der måltidene er blitt maktkamp og maten er både straff og belønning. Så lenge hun virker frisk og pigg bør du ikke fokusere så mye på vekta, men heller fokusere på å endre måltidssituasjonen. Gi dessert selv om ikke middagen ble spist opp, ikke tving henne til å smake, men tilby og så la det ligge. Her i huset vil ungene etterhvert alltid smake på det vi spiser etterhvert selv om de først har sagt nei. ;) Når jeg innfører ny mat serverer jeg alltid med noe jeg vet de liker (men ikke det beste de vet, da spiser de bare det..). Jeg unngår ikke servere ting de ikke har likt før, for plutselig en dag liker de maten likevel. Pass på at hun er sulten til måltidet, så ikke la henne fylle på med drikke rett før maten. Småspiste barn blir fort fulle i magen og vann er ikke så næringsrikt. :)

• Liker 1
Skrevet

# 15

nei, det er ikke barnemishandling av et barn på to og et halvt år, mot en et-åring hadde det vært noe annet,

hun spiser godt i barnehagen -for der vet hun at den oppførselen hun har hjemme rundt måltid ikke er akseptert, selv barn under to år lærer hvem de kan herje med og hvem som ikke godtar hva som helst av oppførsel både i måltidssituasjoner og ellers

og ja jeg har tre barn selv , som herjet med farmor og mormor ved måltida ,ved å nekte å spise , legge seg ned på gulvet og hyle når de var der uten meg , hos mormor varte det ikke så mange gangene for hun sa ganske enkelt at no går jeg ut en tur jeg , du får spise maten din og så kan du komme ut i hagen til meg etterpå, om det var på sen vår ,sommer , eller tidlig høst , resten av året gikk hun i dusjen, farmor slet mye lenger for å få de til å spise , men ved å gjøre som jeg gjorde hjemme så ga barna seg etter to runder for da var det ikke mer å trasse på,

men trasse gjorde mine også men ikke på mat - noe som blandt annet endte med at farfar lærte de å bruke tollekniv og farmor lærte de å røre i sauser og smake de til 4 år gamle, ute i t-skjorte og shorts og støvler første dagen det var hvitt føre ute, det var 5 minutt det så kom de inn igjen for å få på seg langbukse , genser , parkdress lue og votter, men da lærte e også å se ut og åpne døra og kjenne på temperaturen før de beste seg for hva de skulle ha på seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...