AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Hei Jeg er en 19 år gammel jente som vurderer brystreduksjon og lurer på hvilke kriterier som gjelder for at man skal få dette dekket av staten. Veier 60 kg og bruker D-cup (klar over at dette ikke er så stort i forhold til mange andre som tar den samme operasjonen). For meg, som driver mye med trening, er de allikevel så store at de blir "hemmende". Må bruke to sportsbh-er, og får ofte sår mellom puppene fordi de på en måte "gnisser" mot hverandre når jeg løper. Må også ha bhen så stramt at jeg får sår der hvor bøyler og stropper strammer. I tillegg til dette får jeg lett vondt i ryggen og er stiv i nakke og skuldre. Har forsøkt å gå ned i vekt, men puppene var like store selv om jeg mistet fett andre steder :/ Er det noen i liknende situasjon som har noen erfaringer? Har noen vært hos fastlegen og fått godkjenning/avslag? Setter stor pris på alle svar! - nellii Anonym poster: 8ee2097b3a8716f9a8d4333d0ac64a47 Anonym poster: 8ee2097b3a8716f9a8d4333d0ac64a47
Gjest Surrehodet Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Såvidt jeg husker så skal lengden fra den gropen (under halsen der brystkassen begynner) til brystvorten være mer en 28 cm. Det er ikke verre enn at du kontakter fastlegen og spør. Det verste svaret du får er at du må betale selv.
muttra Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 har aldri hørt et det er noe krav om cm fra halsen til brystvorta, men krav om å være normalvektig, og at størrelsen hindrer deg i dagliglivet_/daglige gjøremål og at plager/smerter i rygg, nakke og skuldre skal være store
Gjest Surrehodet Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 (endret) har aldri hørt et det er noe krav om cm fra halsen til brystvorta, men krav om å være normalvektig, og at størrelsen hindrer deg i dagliglivet_/daglige gjøremål og at plager/smerter i rygg, nakke og skuldre skal være store Det er noen mål de går etter. Ellers kan man jo bare si at man har smerter i rygg nakke. Og om du er 150 høy feks, følger de likevel cm malen. Tiltross for at det virker mer massivt med 30 cm på en dverg enn en kjempe.(Litt flåsete men du skjønner hva jeg mener?) Endret 18. november 2012 av Surrehodet
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Fikk den dekket. Det var ikke lett så du må stålsette deg på det. Jeg fikk det pga av smerter i rygg og nakke. I tillegg må man være normalvektig. De opererer ikke før du er det. Anonym poster: 6e84ee500313a304c4c5d0af51337af8
Thorn Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 Du må ha fysiske plager for å få det dekket. Har du problem med ryggen kan det være nok til at du får operasjonen, men det er den enkelte kirurg som tar avgjørelsen. Kirurgen min sa at det var krav til antall cm fra halsgrop til brystvorte, og han brukte målebånd på meg på konsultasjonen. Men hos de private er de gjerne litt mer fleksible på kravene enn på offentlige sykehus. Han sa nemlig også at de måtte fjerne minst 500 g per bryst for å få det dekket, men på meg fjernet han bare 800 g til sammen... Private klinikker opererer også ofte med bmi-krav på 27 eller maksgrense på 30.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Du må ha fysiske plager for å få det dekket. Har du problem med ryggen kan det være nok til at du får operasjonen, men det er den enkelte kirurg som tar avgjørelsen. Kirurgen min sa at det var krav til antall cm fra halsgrop til brystvorte, og han brukte målebånd på meg på konsultasjonen. Men hos de private er de gjerne litt mer fleksible på kravene enn på offentlige sykehus. Han sa nemlig også at de måtte fjerne minst 500 g per bryst for å få det dekket, men på meg fjernet han bare 800 g til sammen... Private klinikker opererer også ofte med bmi-krav på 27 eller maksgrense på 30. Syntes du det var verdt det for å fjerne 400 gr? Jeg fikk stygge arr, masse smerte, brystvorten er uten følelse og unaturlig høyt oppe. Og kan feks ikke bruke spile BH den dag idag tiltross for at det er 15 år siden jeg tok operasjonen. Hos meg ble det fjernet hhv 480 gr og 510 gr. Anonym poster: 331eca76bc6900d694b65ec514ab0ced
Thorn Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 Mja, nå er det bare tre uker siden jeg ble operert, så jeg har ikke helt bestemt meg på det. Jeg merker at det er lettere, det er mye lettere å gå rett i ryggen allerede, om man ser bort i fra at det rykker i stingene. Jeg har heller ikke hatt hodepine de to siste ukene, og jeg kan faktisk ikke huske sist gang jeg gikk en hel dag uten hodepine. Samtidig har det vært vondere enn jeg var forberedt på, og jeg har høy smerteterskel. Jeg var også forberedt på, og ønsket, å få fjerne enda mer, for de er fortsatt store (selv om de er veldig fine til resten av kroppen min). Jeg har heller ikke fått følelse i brystvortene, men håper jo den kommer etterhvert. Arrene vet jeg jo ingenting om hvordan kommer til å bli, men jeg håper ikke de blir for stygge...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå