Gå til innhold

Hvordan tror dere framtida blir, økonomisk sett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Ja som tittelen sier.. Tror dere det blir vanskeligere å få det til å gå rundt?

Prisene bare stiger, med tanke på mat, leiepriser, bolig priser, blant annet..

Jeg leste også at menneskets levealder bare stiger.. og da tenker jeg at det blir vanskeligere å få seg jobb, mye mer fattigdom, og ting blir dyrere..

Hva tenker dere?

Anonym poster: 6c5a4c0ab5235584f5610c42e7df8805

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at prisene stiger, er ikke galt i seg selv. Dette er vanlig i alle land, og prisveksten innenfor eiendom setter standarden for resten av samfunnet. Det som er problemet med tanke på boligpriser, er at det ikke stiger i takt med lønnsnivået. Norges bank er helt klar over dette, og det er vel derfor de har luftet at de vil sette opp styringsrenten førstkommende vår. Hvis denne stimuleringen blir merkbar for folk flest, vil jeg nok tro at prisoppgangen avtar noe mot lønnsveksten.

Sannsynligvis kommer nok ikke denne renteøkningen bli så stor at det kommer til å være av noen stor betydning for dem som allerede har bestemt seg for å investere i ny bolig, slik at jeg tror at vi kommer til se tydeligere forskjeller mellom dem som arbeider med et yrke som har mulighet til å justere lønnsnivået opp mot boligprisveksten og dem som ikke gjør det.

At det blir vanskeligere å få det til å gå rundt, kan vi se allerede i dag, men direkte fattigdom tror jeg vi må vente med å se her til lands (selv om vi ser enkelte tilfeller overalt i samfunnet). Relativ "fattigdom" derimot tror jeg nok blir stadig mer vanlig, og det kan man jo se ved stadig flere ikke ser noen annen løsning enn å flytte hjem til mor for å opparbeide seg en egenkapital for så å komme seg ut.

Skrevet

Det blir total kollaps, ingen overlever i denne verden. Mange tror det og peiser på som om de blir 2050 år. Men en dag, bang og alle blir fattige.

Anonym poster: 3c48021feaf449eafeb1bd3d1b34aad7

Skrevet

Hei!

Ja som tittelen sier.. Tror dere det blir vanskeligere å få det til å gå rundt?

Prisene bare stiger, med tanke på mat, leiepriser, bolig priser, blant annet..

Jeg leste også at menneskets levealder bare stiger.. og da tenker jeg at det blir vanskeligere å få seg jobb, mye mer fattigdom, og ting blir dyrere..

Hva tenker dere?

Anonym poster: 6c5a4c0ab5235584f5610c42e7df8805

Prisene stiger, men det sier ikke så mye i seg selv. Om alle prisene hadde steget like mange prosent så hadde ikke noe endret seg. Legger man en null på alle norske kroner så er vi like langt.

Levealderen har jo steget siden den industrielle revolusjon, ser ikke ut som om det er en sammenheng mellom levealder og vanskelighet for å få jobb. Og hvorfor skulle det vært en slik sammenheng?

Skrevet

Hvis du tenker på Norge, så tror jeg vi har en lys framtid. De siste 150 årene har vært en opptur for Norge. Jevn forbedring år etter år etter år selv om det har vært noen tilbakeslag.

Vi nordmenn er flinke til å organisere samfunnet. Det er det som er årsaken til vår velstand, og dette kommer ikke til å ta slutt i vår levetid, tror jeg.

Skrevet

Hvis du tenker på Norge, så tror jeg vi har en lys framtid. De siste 150 årene har vært en opptur for Norge. Jevn forbedring år etter år etter år selv om det har vært noen tilbakeslag.

Vi nordmenn er flinke til å organisere samfunnet. Det er det som er årsaken til vår velstand, og dette kommer ikke til å ta slutt i vår levetid, tror jeg.

Kanskje ikke i vår levetid, men hvis man tenker på alle de gode pensjons- og trygdeordningene som er i landet, så er en ganske så stor del av vårt kjære pensjonsfond være bundet til dette. Bare det siste døgnet har SAS måtte legge om pensjonsordningen sin, hvilket de vil "spare" milliardbeløp beløp på. Så kanskje landet ikke er så rikt som det gir uttrykk for?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...