Gå til innhold

Er det ulovlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg chatter med en mann men jeg har ikke sagt mitt ekte navn, for jeg må først være litt sikker på han, så jeg heter "Sara et eller annet" er ikke det navnet jeg har sagt, så det bare er et eksempel.... Men jeg er en ordentlig jente og vil ikke få noen konsekvenser av dette, så håper noen svarer her :)

Anonym poster: 149177e091a67093cf0d091c0f9c9458

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer du på om det er ulovlig å oppgi falskt navn? Det er kun ulovlig hvis det er politiet eller andre "myndighetspersoner" som spør.

• Liker 4
Skrevet

Lurer du på om det er ulovlig å oppgi falskt navn? Det er kun ulovlig hvis det er politiet eller andre "myndighetspersoner" som spør.

Jeg har ikke brukt andres navn, etternavnet finnes ikke i folkeregistret, og mannen jeg prater med bor i utlandet, men dersom det er ulovlig så vil jeg inrømme det til han , for jeg vil ikke ha problemer ut av det.

Skrevet

Selvfølgelig er ikke det ulovlig.

Anonym poster: fd249f231dca14fafe7ee745b62fc204

• Liker 2
Skrevet

Vi chatter bare om hverdagslige ting ikke noe spessielt, men jeg har aldri hatt noen problemer med politiet og er en veldig ordentlig jente, så jeg blir litt redd av sånne ting, tenker kanskje han anmelder meg og sier at han chattet med en som navnet hennes ikke finnes på folkeregistret, og at jeg kanskje får problemer??? :/ men jeg ville liksom ikke si fornavnet og etternavnet til han når vi ikke er så godt kjent enda..

ts

Skrevet

Det er kun ulovlig om du utgir deg for å være en viss person eller lyvver om navnet til myndighetspersoner.

Så å si at du heter Sara gjør ingenting. Men viser du bilder av noen andre eller prøver å late som du er noen andre som heter Sara blir det ulovlig.

Anonym poster: 9917e62c44e534cdacc824abccc68e2a

• Liker 2
Skrevet

Vi chatter bare om hverdagslige ting ikke noe spessielt, men jeg har aldri hatt noen problemer med politiet og er en veldig ordentlig jente, så jeg blir litt redd av sånne ting, tenker kanskje han anmelder meg og sier at han chattet med en som navnet hennes ikke finnes på folkeregistret, og at jeg kanskje får problemer??? :/ men jeg ville liksom ikke si fornavnet og etternavnet til han når vi ikke er så godt kjent enda..

ts

Synes du ikke det ville vært rart at det sto i en lov at det var ulovlig og kunne føre til straff eller bøter hvis en person f eks sa til en annen at "Jeg heter Anne og er 29 år" hvis man egentlig heter Siv og er 27 år? Tror du ikke politiet og påtalemyndighetene ville hatt utrolig mye å gjøre hvis det var forbudt å lyve om sånne trivielle ting?

Anonym poster: fbda70b6c50c0f61ab2978df3ae2d2e6

• Liker 1
Skrevet

Synes du ikke det ville vært rart at det sto i en lov at det var ulovlig og kunne føre til straff eller bøter hvis en person f eks sa til en annen at "Jeg heter Anne og er 29 år" hvis man egentlig heter Siv og er 27 år? Tror du ikke politiet og påtalemyndighetene ville hatt utrolig mye å gjøre hvis det var forbudt å lyve om sånne trivielle ting?

Anonym poster: fbda70b6c50c0f61ab2978df3ae2d2e6

Joda, jeg er meg selv og har sendt bilder av meg, men det eneste er at jeg heter "Sara" og etternavnet mitt er et navn som ikke finnes på folkeregistret, det finnes ikke en som heter "Sara kishlish" feks, men det finnnes noen som heter Sara, så derfor er jeg litt redd for det kan bety at jeg har stjelt d navnet,,,..........

Skrevet (endret)

Herlighet, TS. Det er ikke ulovlig å oppgi falskt navn til andre enn myndighetspersoner. Jeg kunne sagt til deg at jeg heter det samme som naboen min, og det ville fortsatt ikke ha vært ulovlig. Hva med alle de som heter Kari Olsen f.eks., skal de liksom alle bli fengslet for å ha stjålet hverandres navn?

Hadde jeg derimot stjålet personnummeret hennes og gitt meg ut for å være hennes person, så hadde jeg gjort noe ulovlig.

Endret av Cho Kon It
  • Liker 1
Skrevet

Joda, jeg er meg selv og har sendt bilder av meg, men det eneste er at jeg heter "Sara" og etternavnet mitt er et navn som ikke finnes på folkeregistret, det finnes ikke en som heter "Sara kishlish" feks, men det finnnes noen som heter Sara, så derfor er jeg litt redd for det kan bety at jeg har stjelt d navnet,,,..........

Du, det er lov å bruke hodet litt. Hvis du er så naiv så du tror det er ulovlig å si at du heter Sara når du ikke gjør det, så synes jeg ikke du skal drive med nettdating. Du er nok for lett å lure.
  • Liker 1
Skrevet

Sikkert noen retningslinjer du må signere på, før du begynner å bruke den chatten der. Hva med å lese de? Om det står der at det ikke er tillatt å fake navnet (noe jeg sterkt tviler på det er), kan du i kanskje verste fall bli utestengt fra tjenesten. De har ikke lov til å putte deg i fengsel akkurat.

Anonym poster: a85f11d7bd968d6b32575cb5edfca133

Skrevet

Det er absolutt ikke ulovlig, med mindre du utgir deg for å vær en annen (eksisterende person).

Hvor gammel er du forresten?

Skrevet

Men blir man oppfattet som tillitsfull og lojal dersom man hele tiden må lyve om alt man forteller?

Skrevet

Men blir man oppfattet som tillitsfull og lojal dersom man hele tiden må lyve om alt man forteller?

Lyver du om navnet ditt, eller heter du "waco" i virkeligheten?

• Liker 5
Skrevet

Lyver du om navnet ditt, eller heter du "waco" i virkeligheten?

Om du lurer heter jeg Erik. Jeg vil ikke si at jeg heter Magda eller mohammed, eller karl, hvis jeg heter Erik? Om noen spør, likte jeg gym og matte på barneskolen, jeg sier ikke at jeg likte best nynorsk og sløyd hvis det var sånn at jeg egentlig ikke likte gym og matte? Om en person begynner å lyve om hvem han/hun er, er det bare en fortsettelse av å holde på løgnen. Du da, hva er ditt motiv med å være uærlig mot mennesker man kan hende man møter på?
Skrevet

Om du lurer heter jeg Erik. Jeg vil ikke si at jeg heter Magda eller mohammed, eller karl, hvis jeg heter Erik? Om noen spør, likte jeg gym og matte på barneskolen, jeg sier ikke at jeg likte best nynorsk og sløyd hvis det var sånn at jeg egentlig ikke likte gym og matte? Om en person begynner å lyve om hvem han/hun er, er det bare en fortsettelse av å holde på løgnen. Du da, hva er ditt motiv med å være uærlig mot mennesker man kan hende man møter på?

Mitt motiv for å være anonym her på forumet, er at det strider mot retningslinjene å identifisere seg selv. TS bruker heller ikke det ekte navnet sitt. Resten av det du lister opp her, er det relevant for trådstarter?

• Liker 1
Skrevet

Mitt motiv for å være anonym her på forumet, er at det strider mot retningslinjene å identifisere seg selv. TS bruker heller ikke det ekte navnet sitt. Resten av det du lister opp her, er det relevant for trådstarter?

Jeg chatter med en mann men jeg har ikke sagt mitt ekte navn, for jeg må først være litt sikker på han,
Skrevet

Jeg chatter med en mann men jeg har ikke sagt mitt ekte navn, for jeg må først være litt sikker på han,

Eller med andre ord, hun lyver for å finne ut om han er ærlig.

Skrevet

Eller med andre ord, hun lyver for å finne ut om han er ærlig.

Om navnet. Men jeg forstår fortsatt hvorfor resten er relevant?

Skrevet

Jeg chatter med en mann men jeg har ikke sagt mitt ekte navn, for jeg må først være litt sikker på han, så jeg heter "Sara et eller annet" er ikke det navnet jeg har sagt, så det bare er et eksempel.... Men jeg er en ordentlig jente og vil ikke få noen konsekvenser av dette, så håper noen svarer her :)

Konsekvensen er at du har startet relasjonen med en løgn. Hvorfor i all verden skal han stole på deg på noen som helst måte noen som helst gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...