Gå til innhold

Eeemil eller Emiiiiil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du sier navnet Emil, hvordan uttaler du det? Jeg mener det skal uttales Émil, men på østlandet sier de ofte Emiiiiiil, og det høres IKKE pent ut..

Anonym poster: 6c24285148451cd6f47110f774a688ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger trykk på e-en, med mindre Emil selv legger trykk på i-en, jeg prøver så langt det går å uttale folks navn slik de selv vil ha det uttalt :)

Edit: skrivefeil

Endret av Kirsebærblomst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emil med trykk på e'en, viss eg ikkje personen sjølv vil uttale det annerleis, sjølvsagt.

Emil med trykk på i'en synest eg høyrest fransk ut, som om det skrivest Emile...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil med trykk på e'en, viss eg ikkje personen sjølv vil uttale det annerleis, sjølvsagt.

Emil med trykk på i'en synest eg høyrest fransk ut, som om det skrivest Emile...

+1.

- Innlandsjente

Anonym poster: 2ace7a8f9c60396595375113f12c8c22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med trykk på e, med mindre det er en del av et dobbeltnavn, da synes jeg det høres bedre ut med trykk på i.

Men selvfølgelig, først og fremst uttaler jeg det som personen selv vil ha det uttalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver dere ikke hvilken stavelse dere legger trykk på? Dere sier vel ikke Eeeeemil med mange e-er, men har trykk på første stavelse?

Anonym poster: 22c524ea3b1123228a210b5271e13cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra østlandet, og har aldri hørt andre herfra si Emil. Folk flest sier vel Emil? Nå kjenner ikke jeg fryktelig mange Emil'er da, men er hvertfall den oppfatningen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uanonymbruker

Er det i et fornavn har jeg trykk på E. er det som mellomnavn har jeg trykk på i. Men det avhenger selvfølgelig av hvordan eieren av navnet sier det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Emil på akkurat samme måte som de sa i filmen "Emil i Lønneberget". Altså med trykk på E. Noe annet høres dumt ut i mine ører.

Anonym poster: d5c6e65489e23fd5a02502573f8b2ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...