Gå til innhold

Youghurt naturell - hva kan jeg lage?


Nigella

Anbefalte innlegg

Har 5 stk 125 g youghurt naturell som går ut på dato idag.

Hadde vært fint med tips om hva jeg kunne lage av dette, gjerne noe som kan puttes i fryseboksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min bakte ett kjempegodt yoghurtbrød i går, sitter akkurat og spiser på ett par av skivene fra det. Har ikke oppskriften her, men den stod bakpå en eller annen melpose vi kjøpte i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurt-is I

100 g melis

3,5 dl yoghurt naturell

4 ss sitronsaft

300 g friske jordbær, kjørt til mos

2 ss Grand Marnier

1,5 dl kremfløte

Visp fløten lett, bland sammen resten av ingrediensene og frys. Du kan selvsagt bruke hvilken som helst type frukt/bær du måtte ønske, og Grand Marnier kan du sløyfe men den hjelper å unngå iskrystaller.

Yoghurt-is II

250 g blandede bær

1 1/2 dl sukkerlake (1 liter vann + 1 liter sukker)

300 g avrent yoghurt naturell

1/2 dl honning

Kjør rensede bær til puré i foodprocessor. Tilsett kald sukkerlake litt etter litt. Bland alt godt. Trykk blandingen gjennom en sil for å fjerne klumper og frø. Pisk godt avrent yoghurt med honning, bland inn bærpuréen og ha over i en boks. Legg i fryseren, etter 1 - 1 1/2 time (når den er halvstiv) har du den tilbake i foodprocessor og kjører den jevn. Gjenta prosessen minst to ganger til, samme tidsintervall.

Yoghurt-is III

1 moden ananas

2,5 dl yoghurt naturell

200 g sukker

2 eggehviter

2 ss finhakket mynte

Skrell ananasen og del den i mindre biter. Ha ananas og sukker i en food processor og kjør til en fin blanding. Rør inn yoghurt. Smak til med mer sukker om det trengs. Visp eggehvitene stive. Fold eggehvitene og mynte inn i blandingen og hell den i en bolle. Sett bollen i fryseren i 2 timer.

La isen stå ute i 5 minutter før den serveres

Gresk Yoghurtkake

125 g smør

220 g sukker

3 egg, delt i plommer og hviter

300 g hvetemel

1 ts bakepulver

1/2 ts natron

25 g finhakkede skåldede mandler

2,5 dl yoghurt naturell

melis

Visp smør og sukker lett og luftig, tilsett én og én eggeplomme. Rør inn siktet mel, bakepulver og natron vekselvis med nøtter og yoghurt. Visp eggehvitene stive og vend forsiktig inn i røren. Fordel i en smurt 20x30 cm firkantet form og stek ved 180-190 grader i ca 35 minutter. Avkjøl på rist og sikt melis over når den er kald.

Yoghurt-brød (2 stk)

3 dl vann

3 dl yoghurt naturell

1 ss olje

50 g gjær

2 ts salt

2 ts sukker

1 ss tørkede urtekrydder

1 1/2 liter grovbakstmel

Bland sammen vann, yoghurt og olje og varm opp til 37 grader. Rør ut gjøren i væsken. Tilsett salt, sukker, krydder og mel og arbeid sammen til en glatt deig. Dekk bollen med plast og la heve til dobbel størrelse, ca 45 minutter.

Kna deigen godt og del den i to emner. Emnene kan formes til enten runde eller avlange brød. Legg i kurv/form, dekk med klede og hev i ca 20 minutter. Stek brødene på nederste rille ved 200 grader i 30-40 minutter. Avkjøl på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær opp grønnsaker ( gulrøtter, agurk, paprika, selleri...),

bland naturellen med en dip-variant ( de til potetgull!! :wink: )

- og vips du har kjempegod snacks!! :-) :-)

Kun slik får jeg poden til å spise rå gulrøtter!!! :wink: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har en kjempegod oppskrift på kyllingwok med honning, chili og yoghurt, men har den desverre ikke her, er ikke hjemme. LEgger den inn i morgen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjempegod oppskrift på kyllingwok med honning' date=' chili og yoghurt, men har den desverre ikke her, er ikke hjemme. LEgger den inn i morgen :wink:[/quote']

(skrev jeg ikke pålogget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Yoghurt kake.

Lag bunn av en pk moset kornmokjeks og 100-150 g smeltet smør og 1 ts kanel.

Press det ned i en rund form.

1 pk frosne bringebær moses med 2 dl sukker,

pisk 1 l yoghurt med litt sukker og bland med

1 pk pisket krem, og bland i bringebærene til slutt.

smelt 6 plater gelatin i litt varmt vann(ca 1/2 dl) og pisk den godt inn i yoghurtblandingen.

Hell dette over bunnen og sett kaken kaldt natta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Marokkansk kyllinggryte med yoghurt og sitron (4pers.)

500 g kyllingfilet

2 hvitrløksbåter

3 ss smør

2 1/2 dl yoghurt naturell

1/2 l hønsebuljongterning

1 ts soyasaus

1 ts sambal oelek (el chili og salt)

1 ss honning

1/2 sitron, saft og skall

1 boks kikerter

1/2 dl persille

Skjær kyllingen i biter, grovhakk hvitløken. Brun kjøttet i smør, tilsett hvitløk og salt. Bland yoghurt, buljong, soya, honning, sambl oelek og sitronsaft i en gryte. Legg i stekte kyllingbiter og løk. La koke i 10 min. Skyll kikertene, la de renne av. Rør kikerter, sitronskall og persille i gryten, kok opp ca 2.min.

Tips: Bruk forskjellinge grønnsaker, sløyf evnt. kikerter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...