Gå til innhold

Sykeplei + ta opp fag til medsin


t0nje

Anbefalte innlegg

Noen som har gått sykepleien samtidig som de har tatt opp fag for å gå medisin etter endt utdanning? Er det overkommelig eller blir det rett og slett for travelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt ot, men kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å gjøre dette? Lege - sykepleier? Er bare nysgjerrig, da også mange trives som sykepleiere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet vil jeg gå medisin men mangler realfag, og fordi jeg må ta opp fag, vil jeg ta et studie utenom samtidig. Planen er å gå grunnfag i medisin (årssstudium) og ta opp kj1, kj2, bi1 og bi2 via nettstudier neste år, men det har seg sånn at årsstudiumet koster 68000 kr og når det i tillegg koster skjorta å ta opp fag, lurer jeg på å gå sykepleie istedenfor. Da får jeg relevant erfaring + jeg skal i utgangspunktet bruke 2-3 år på å ta opp fag som er samme lengde som sykepleie. Sykepleien er jo gratis (utenom bøkene), jeg har tilbud om å bo hjemme, noe jeg skal og høyskolen ligger 5 min unna slik at jeg er sosial og ikke sitter med nettstudier i 2-3 år.

Men jeg vil ha mer utdypning, mer ansvar osv. enn hva man får gjennom å gå sykepleien og det er egentlig grunnen. Det å være sykepleier virker "greit", mens lege virker "fantastisk" og magefølelsen sier meg at jeg kommer til å angre dersom jeg "bare" blir sykepleier når drømmen alltid har vært lege..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jobbet du ikke så hardt at du fikk 6'er i alle fag på vgs, så kunne du kommet inn på medisin med engang?

Anonym poster: 86f18dfdfe36ea9212abb30167cb23ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg går på toppidrettsgymnas, hvor jeg valgte å ikke ta realfag men mer idrettrelaterte studier for å få mest utbytte av treningen og hadde tenkt å satse på idrett profesjonelt på idrettsstipend i USA, men så har jeg endt opp med så mye idrettsskader at det ikke er helsemessig ansvarlig å fortsette å trene på høyt nivå for da vil jeg ende opp som idretts invalid, 18 år gammel, noe jeg ikke vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ligger du an karaktermessig i de fagene du har tatt? Lurer mtp. om du vil trenge full pott på samtlige realfag. Føler du at du har god tallforståelse? Hvis du har det, vil det jo være overkommelig å ta det som privatist fremfor å ta de på en privat skole.

For å komme inn på medisin, er det heller ikke nødvendig med biologi 1 og biologi 2, men fysikk 1. Ta en titt på fagkravet her: https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=MEROD

Av erfaring er ikke fysikk 1 noe særlig krevende med nogen lunde tallforståelse, og dette kan du med litt innsats klare selv. Er du ferdig med vgs nå til våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan ligger du an karaktermessig i de fagene du har tatt? Lurer mtp. om du vil trenge full pott på samtlige realfag. Føler du at du har god tallforståelse? Hvis du har det, vil det jo være overkommelig å ta det som privatist fremfor å ta de på en privat skole.

For å komme inn på medisin, er det heller ikke nødvendig med biologi 1 og biologi 2, men fysikk 1. Ta en titt på fagkravet her: https://sok.samordna...regelkode=MEROD

Av erfaring er ikke fysikk 1 noe særlig krevende med nogen lunde tallforståelse, og dette kan du med litt innsats klare selv. Er du ferdig med vgs nå til våren?

Jeg er ferdig nå til våren ja, og grunnen til at jeg skal ta biologi er fordi de gir tilleggspoeng og fordi jeg generelt er veldig interessert i det og bi1 og bi2 sammen utgjør 1 tilleggspoeng. Jeg ligger på 5 og 4 i de fleste fag, jeg får 6 i gym og toppidrett i hvertfall ligger jeg på det foreløpig, men problemet mitt ligger i det at jeg ikke liker valgfagene som jeg har nå (samfunnsfaglig engelsk og reiseliv og språk) så jeg klarer på en måte ikke å legge noe innsats i dem (ligger på 4/5 allikevell) som igjen går utover fellesfagene mine. Dette fordi skolen min er veldig liten, dvs. vi er 17 stk på trinnet så de hadde ikke og har fortsatt ikke allverdens studietilbud..

Men prøver så godt jeg kan og legger hovedvekten på fellesfagene og i tillegg så fikk skolen nytt valgfag i år, psykologi 1 som jeg tar som ekstra fag og det hjelper veldig på motivasjonen :) Sånn samlet snitt har jeg regnet meg fram til at jeg kommer til å ende på rundt 4,6 i snitt etter alle eksamner osv er tatt med. (Dette innebærer en 3 på en eksamen jeg bomma totalt på, misforstod oppgavene og 3 i samfunnsfag, som alltid har vært mitt svakeste fag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som tidenes mest tungvendte måte å komme inn på medisinstudier på. :trist:

Ja.. var bare raskt innom tanken og fordi jeg ikke fant noe om det på nett, ble det tankelufting. Tror jeg holder meg til medisin grunnfag + fag første året og jobb + fag andre året, så får jeg se hva jeg ender opp med til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du søke medisinstudiene, bør du ha 6 i snitt eller 6,5.

Å ta tre år sykepleierutdanning + 6 år med medisinstudie og evt 2 år med spesialisering,

vil føre til inn-i-helvete så mye studielån, og hvorav du neppe vil få godkjent alt av lånekassa.

Å være student er krevende.

Å være student i 9 - 11 år... vel... ikke umulig, men ikke langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Sånn samlet snitt har jeg regnet meg fram til at jeg kommer til å ende på rundt 4,6 i snitt etter alle eksamner osv er tatt med. (Dette innebærer en 3 på en eksamen jeg bomma totalt på, misforstod oppgavene og 3 i samfunnsfag, som alltid har vært mitt svakeste fag.)

Med 4,6 i snitt så kommer du ikke inn på medisin.

Anonym poster: 882f83677fa78c4e110feea213028796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4,6 i snitt så kommer du ikke inn på medisin.

Anonym poster: 882f83677fa78c4e110feea213028796

viss du er villig til å studere i utlandet kan du få inngang med de karakterene. Synes ikke forslaget om å ta sykepleie mens du tar opp fag høres urimelig ut. Du bor jo hjemme, og trenger sikkert ikke lån viss du har en deltidsjobb. Men vær klar over at sykepleiestudiet er krevende, med svært mye gruppearbeid, oppgaver og praksis, så du vil ikke få noe særlig fritid. Hadde planer som deg en gang, men etter å ha gjort meg kjent i helsevesenet, så syntes jeg ikke legeyrket var så attraktivt likevel. Og 6 år i ungarn stod ikke så høyt i kurs.. Har heller videreutdannet meg og tatt master, og har en veldig spennende, selvstendig og ansvarsfull jobb. Sykepleieryrket gir deg et hav av muligheter. Det gjør jo også legeyrket, men da med et mye lengre tidsperspektiv..og utendlandsopphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du er villig til å studere i utlandet kan du få inngang med de karakterene. Synes ikke forslaget om å ta sykepleie mens du tar opp fag høres urimelig ut. Du bor jo hjemme, og trenger sikkert ikke lån viss du har en deltidsjobb. Men vær klar over at sykepleiestudiet er krevende, med svært mye gruppearbeid, oppgaver og praksis, så du vil ikke få noe særlig fritid. Hadde planer som deg en gang, men etter å ha gjort meg kjent i helsevesenet, så syntes jeg ikke legeyrket var så attraktivt likevel. Og 6 år i ungarn stod ikke så høyt i kurs.. Har heller videreutdannet meg og tatt master, og har en veldig spennende, selvstendig og ansvarsfull jobb. Sykepleieryrket gir deg et hav av muligheter. Det gjør jo også legeyrket, men da med et mye lengre tidsperspektiv..og utendlandsopphold.

Hva skremte deg ved helsevesenet? Hva har du tatt master i nå - økonomi eller lignende?

Anonym poster: 4d667353a5ead4617958ed7e25edbebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å jobbe som ufaglært i helsevesenet ved siden av at du tar opp fag? Får du spart deg opp litt penger, også... Ellers støtter jeg forslaget om å vurdere medisinstudier i utlandet. Med et så svakt snitt som du kommer til å få, skal det svært mye til å få høyt nok snitt til å komme inn i Norge. Både flere skoler Ungarn og Tsjekkia har greit rykte i Norge.

Anonym poster: 626b3816ab9afbe239cda0c08351f31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en innsats neste semester, kan ts ta disse realfagene som privatist og få erstattet disse samfunnsfaglige fellesfagene med realfagene. På den måten har ts mulighet til å starte delvis på scratch med programfagene og samtidig få realfagspoeng. Det kan da teoretisk være mulig å komme inn i Norge i førstegangskvoten.

Både flere skoler Ungarn og Tsjekkia har greit rykte i Norge.

Blant hvem? Ikke så mye blant de som er utdannet i Norge i alle fall.. (visse unntak, selvfølgelig)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en innsats neste semester, kan ts ta disse realfagene som privatist og få erstattet disse samfunnsfaglige fellesfagene med realfagene. På den måten har ts mulighet til å starte delvis på scratch med programfagene og samtidig få realfagspoeng. Det kan da teoretisk være mulig å komme inn i Norge i førstegangskvoten.

Det er det jeg i utgangspunktet har lyst til, men etter å ha snakket med rådgivere på sonans, akademiet, nki og skolen jeg går på anbefaler de meg å fullføre vgs. uten å ta opp noen fag hos privatist fordi det visstnok blir for travelt. Men det er det jeg egentlig vil.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er det jeg i utgangspunktet har lyst til, men etter å ha snakket med rådgivere på sonans, akademiet, nki og skolen jeg går på anbefaler de meg å fullføre vgs. uten å ta opp noen fag hos privatist fordi det visstnok blir for travelt. Men det er det jeg egentlig vil.

Hvis du går inn for det som er nevnt her, kan du jo fullføre vgs på vanlig måte bare at du nedprioriterer de programfagene du har på skolen. Teoretisk sett kan du jo stryke i disse fagene, sålenge du tar nok realfag som privatist (behøver jo ikke gå gjennom en privat skole). Det enkleste vil riktignok være å søke om å bli deltidselev (melde deg av disse fagene) og ta realfagene som privatist. Arbeidsmengden din blir jo da ikke noe større enn en vanlig realfagselev med en noe større "studiebelastning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert medisin, og skjønner godt drømmen din :)

For det første ville jeg droppet medisin grunnfag - det er dyrt og har ikke så mye for seg. Ta heller biologi 1 og 2 på videregående, det er gull verdt. Hvis du uansett har tenkt å bruke 3 år på å ta opp fag til medisin, kan det jo være greit å ta en grad slik at du har "uttelling" for de 3 årene. Ulempen er at sykepleiestudiet også krever sitt, og det er mye praksisperioder som kan gjøre det vanskelig å studere andre ting ved siden av.

Var jeg deg, ville jeg heller prøvd å finne en jobb (f.eks. pleieassistent på sykehjem) og så ta vgs-fagene du trenger på en privatskole. Evt. kan du f.eks. ta årsstudium i psykologi ved siden av, slik at du får poeng for det.

Jeg ville heller brukt 3 år på å ta opp/forbedre fag for å komme inn i Norge enn å dra til utlandet for å studere medisin der.

Lykke til, håper du når drømmen din :)

Anonym poster: e83d40decffe1f03178e4d85732b06bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller dratt direkte til utlandet, du kommer nesten garantert inn. Du kan også ta ett år premed (realfag) i utlandet før selve medisinstudiet starter. Jeg kjenner mange som har studert i Øst-Europa og som har fått en god jobb i Norge direkte etter endt utdanning der.

Anonym poster: ea24cb6c6434c268c9c714a9407ee3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn for det som er nevnt her, kan du jo fullføre vgs på vanlig måte bare at du nedprioriterer de programfagene du har på skolen. Teoretisk sett kan du jo stryke i disse fagene, sålenge du tar nok realfag som privatist (behøver jo ikke gå gjennom en privat skole). Det enkleste vil riktignok være å søke om å bli deltidselev (melde deg av disse fagene) og ta realfagene som privatist. Arbeidsmengden din blir jo da ikke noe større enn en vanlig realfagselev med en noe større "studiebelastning".

Jeg vet ikke om jeg har mulighet til å bli deltidselev, men er dette lurt? Det hørtes nemlig ut som en veldig god idé nemlig for da blir det jo samme timeantall bare fag jeg vil ha :) og så slipper jeg fag jeg virkelig ikke trives med i det hele tatt..

Edit: Jeg har fellesfagenefagene: historie, norsk, religion og valgfagene: reiseliv og språk 2 (må ha fordi jeg skal på studietur til Gambia i mars som er bestilt og betalt), toppidrett 2 (er gøy så vil beholde), psykologi 1 (gøy og er et ekstra valgfag) og samfunnsfaglig engelsk (hatehatehatehate).

Kunne absolutt tenkt meg å byttet bort samfunnsfaglig engelsk og norsk fordi jeg ikke får noe utav disse fagene..

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...