Gå til innhold

Søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske. Slitt med insomnia, søvnparalyse, at jeg våkner flere ganger per natt og da sliter med å sovne igjen osv. Har vært mye sliten og uopplagt på grunn av dette. Har derimot ingen problemer med å våkne om morgenen, antagelig fordi jeg sover så lett.

Har tatt det opp med legen flere ganger, og tatt EEG på nevrologisk. Fått utdelt Surmontil og Imovane, men blir bare enda trøttere av dem. Har også forsøkt vanlige råd om søvnhygiene og yoga.

Føler meg litt desperat innimellom, siden jeg er trøtt på jobb og det går i saktemodus før jeg kommer i gang.

Andre her inne som har søvnproblemer? Hva har dere gjort for å ta tak i det, hvilken hjelp har dere fått, og har noen av dere opplevd bedring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tidvis store søvnproblemer...

-Jeg er veldig avhengig av riktig kosthold og nok mat. Ellers er det bare å glemme en okei søvn. Prøver å være obs på hva jeg spiser hvis jeg spiser sent så ikke jeg legger meg med stigende blodsukker.

-Prøver også å få til ca 30 min hver dag med yoga/ mindfulness eller avspenning. Avspenningen tar jeg ofte i senga da jeg legger meg.

-Jeg er også helt avhengig av å få tømt hodet før jeg legger meg. Skriver "ut" alt jeg tenker på, alle følelser, alt jeg må huske på osv før jeg legger meg så jeg slipper å tenke på det.

-Også fått kuledyne fra hjelpemiddelsentralen. Veldig god å ha, men vendte meg litt vel raskt til den. Skulle gjerne hatt en som er enda tyngre nå...

-Prøver å legge meg og stå opp til samme tid hver dag, men raskt at det ryker i helgene.....

-Fysisk aktivitet kan hjelpe, slik at jeg ikke har innestengt energi da jeg legger meg. At jeg er like sliten fysisk da jeg legger meg som psykisk. At jeg ikke bare føler meg helt ødelagt i hodet.

Kjøpt både Valkee og wake-up light i dag, i håp om at det kan gjøre det lettere å stå opp og kanskje gi meg litt mer energi på dagtid.

Tidligere har jeg fått både imovane og melatonin av legen. Imovane virker veldig bra, men jeg bruker det kun ved KRISER. Redd for å bli avhengig. Melatonin virker bra de første ukene, for etterhvert å ikke ha noen virkning.

Veeeel, dette ble mye... men det styrer utrolig mye av livet da det ikke er som det skal!!

Gjest Badabing
Skrevet

Takk for veldig hjelpsomt svar, PepsiMax! :)

Kostholdet mitt er stort sett på stell, prøver å spise noenlunde riktig. Drikker aldri kaffe/te eller spiser sukkervarer på kvelden.

Hva slags avspenningsøvelser bruker du, og hvor har du lært dem? Jeg har tatt et par yogakurs, men det er mer yoga som treningsform. Testet litt Kundalini yoga også, men synes det er vanskelig å få til pusteøvelsene på egen hånd. Tenkte også å prøve meditasjon, men aner ikke hvordan jeg skal lære meg teknikkene..

Er nok mye det at jeg har problemer med å tømme hodet om kvelden jeg også. Bør sikkert forsøke dagbokskriving igjen, for jeg merker det jo spesielt etter stressende dager på jobben.

Kuledyne har jeg faktisk aldri hørt om. Skal sjekke det ut. Bør sikkert teste en sånn lampe også, har sett i tråden din nå. :) Merker jo at det er enda verre på mørke/regnfulle dager.

Døgnrytmen er sikkert det viktigste jeg kan jobbe med, men det er så vanskelig! Kan skje at jeg ikke sovner før 2, og står opp kl 6. Så holder jeg meg våken og er trøtt hele dagen, men får igjen ikke sove før sent på natt, våkner liksom opp når jeg legger meg. Noen sånne netter, så er jeg helt skutt og sovner på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb.

Da skal jeg i alle fall se om jeg kan få kjøpt en slik lampe så jeg kanskje blir litt mer opplagt. :)

Skrevet

Hvis du tar deg en tur på biblioteket så har de antageligvis masse bøker om mindfulness. Med mange av disse følger det med cd`er med instruksjoner :)

Lån med deg litt forskjellig og se hvilken du trives med!

Tror det ligger noe på youtube også.

Kuledyne er en dyne med tunge kuler inni. De ligger fordelt over hele kroppen og gir dermed en trygghetsfølelse og er med på å senke pulsen så det er lettere å roe ned/ sovne. Dette kan søkes hjelpemiddelsentralen så man enten får en til uttesting eller at man evt får låne en så lenge man har behov. Google it! ;)

Kjenner veldig igjen den "rytmen" med dårlig søvn/netter ;/

Skrevet

Og JA(!!!) døgnrytmen er VELDIG vanskelig å gjøre noe med selv :(

Skrevet

Kom på en ting til som kan hjelpe i alle fall for å sovne.... og det er å slå av alt man får info fra... pc, tv, radio osv. Enkelte påstår at man også skal droppe lesing, men det tenker jeg er litt avhengig av hva man leser...

Selv reagerer jeg mest på lyset fra tv, pc osv...

Skrevet

Hvordan klarte du å få innvilget kuledyne? Har du andre sykdommer som NAV er mere glad i? Er det lenge siden? Jeg sliter med insomni og har ønsket meg kuledyne lenge, men får bare avslag fra NAV. De mener at kun insomni ikke er en stor nok plage. Hvis jeg legger flere dyner eller tepper oppå hverandre blir det jo altfor varmt!

Bruker Circadin og 10 mg Sarotex. Tykke gardiner er alfa omega. Bruker lydbok på veldig lavt nivå og føler det hjelper når jeg er så trett at tankene flyr overalt så har jeg noe å konsentrere meg om istedet.

Anonym poster: 1d975585ae5c416e95a9d42363d74227

Skrevet

Jeg har også søvnproblemer, hovedsaklig forsinket søvnfasesyndrom, men sliter også med blant annet oppvåkninger, og mareritt. Ingenting av medisiner har hjulpet, det har egentlig bare gjort ting verre.

Har du eller legen din vurdert å henvise til et søvnsenter? Jeg har selv vært på Bergen søvnsenter, som visstnok er av de aller flinkeste i landet.

Anonym poster: 0fd0c677a392a95454952084b721d3f0

Gjest Badabing
Skrevet

Tar til meg rådene deres, tusen takk. :)

Har ikke vært henvist til søvnsenter. Det er en stund siden jeg tok det opp sist, jeg tror det føles litt for krevende for legene å gå inn i det. Enklere å gi en resept på Imovane liksom.. Har vent meg til å leve med det og at det bare er sånn det er, men nå har det vært mye både på jobb og i familien, så jeg føler at jeg trenger mer overskudd og at jeg skal prøve litt ordentlig igjen.

Jeg er også var på lyd om kveldene, så jeg skrur av tv ganske tidlig. Lesing hjelper litt på, da blir jeg mer trøtt og det hjelper jo også på å få tømt hodet og stresset ned.

Skrevet

Det som skal hjelpe er å stå opp til samme tid hverdag som helg! (ja vet det er vanskelig). Ellers er det lurt å gå ut av senga og gjøre noe annet hvis du ikke får sove i løpet av en halvtime, også ved oppvåkninger på natta. Dette for å gjøre kopligen mellom søvn og seng sterkere. Ellers er det lett og bare ligge og vri seg og da forbider man senga med søvnløshet. Jeg selv er i perioder nesten "redd" for senga mi he he..

Skrevet

Jeg fikk behandler til å skrive en søknad der de skrev at jeg hadde testet ut kuledyne og at det hadde god virkning, og hva den spesifikt hjelper meg med.

Ja, jeg har flere diagnoser som de skreiv opp i søknaden, men tror ikke det hadde så mye å si. Hadde ingen problemer med å få det. Gikk veldig raskt! Tror mye av grunnen var at søknaden kom fra behandlere som har høy status i helse Norge...

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Kuledyne er en dyne med tunge kuler inni. De ligger fordelt over hele kroppen og gir dermed en trygghetsfølelse og er med på å senke pulsen så det er lettere å roe ned/ sovne. Dette kan søkes hjelpemiddelsentralen så man enten får en til uttesting eller at man evt får låne en så lenge man har behov. Google it!

Jeg fikk en kuledyne til utlåån. De finnes i flere utgaver og tyngder. Men jeg tror at man må være under 26 år for å få den innvilget av hjelpemiddelsentralen (?).

Skrevet

Man må være under 26 år ja, jeg er 30 år og fikk diagnosen ADHD i fjor, hadde fått kuledyne uten problemer hvis jeg var under 26 år. Men NAV mener at siden jeg er over 26 år så er jeg for gammel for kuledyne og tydeligvis for gammel til å ha søvnproblemer. Nå som det er vinter så sover jeg med to dyner.

Jeg bruker selv flere av de rådene som er nevnt. Ang døgnrytme så kan du endre på den selv hvis du gjør det gradvis og er NØYE og STRENG med deg selv. Når du har gjort dette over en stund så blir det en "programmert rutine" for kroppen din så da trenger du ikke tenke over det lenger. Jeg brukte flere mnd på å endre døgnrytmen og sovner mye fortere nå enn før. Nå sovner jeg så og si alltid innen en time etter jeg la meg uansett når jeg la meg, før sovnet jeg ALDRI før kl 3 om natta uansett når jeg la meg (siden jeg var 13 år). Jeg er nå alltid oppe før kl 8, også i helgene men det gjør meg ingenting siden jeg sover bedre enn før! Det er absolutt verd det, for meg. Men jeg våkner ennå en del, og har merkelig nok sjeldent søvnparalyse, noe jeg hadde masse av før.

Jeg sliter så med energien men kommer meg lett ut av senga om morgenen. Skal skaffe meg en energi/terapilampe! Håper at jeg får mer energi på dagtid så jeg blir mer aktiv, og dermed forhåpentligvis sover dypere! Jeg sover alt for lett så våkner av ingenting :(

Jeg har ennå perioder hvor jeg sliter ekstra ille med søvnen, da tar jeg imovane. Circadin (melatonin) gjorde søvnen min enda dårligere, gjorde at jeg sov maks 1 time i strekk og lå våken minst 30 min mellom hver soveperiode på som sagt bare 1 time. Jeg ble helt utslitt av det, og det ble ikke bedre etter flere dager. I tillegg fikk jeg elveblest i ansiktet, ikke vakkert! Aldri hatt elveblest hverken før eller siden.

Lykke til med søvnen alle sammen :hug:

Anonym poster: 647752a983d4c739b2aad02091fd89a5

Skrevet

Jeg fikk en kuledyne til utlåån. De finnes i flere utgaver og tyngder. Men jeg tror at man må være under 26 år for å få den innvilget av hjelpemiddelsentralen (?).

Det stemmer.. :( Det glemte jeg.... men går kanskje ann å få en på utlån så man får testet ut om det er noe som KAN hjelpe...

Visst ikke at de fantes i fler forskjellige tyngder. For du mener utover det at det er en for barn og en for voksne? Har du en link el noe så jeg kan lese om dette?

Vil veldig gjerne ha en tyngre en hvis det finnes!!

Skrevet

Det jeg har gjort er:

Ikke ha tv, radio, musikk osv på soverommet.

Ser ikke på klokka selv om jeg ikke får sove.

Piller ikke på mobilen.

Leser ikke på senga.

Har det så mørkt som mulige og en temperatur jeg synes eg behagelig.

Så brukte jeg Melatonin, da vanlige innsovnings medisiner ikke hadde noen heldig virkning.

De virker, og jeg fikk sove og fikk bedre kvalitet på søvnen.

I første omgang fikk jeg Melatonin, da jeg fikk ny fastlege fikk jeg Circadin.

Circadin er syntetisk fremstilt melantonin. Funker fjell.

Gjest Leirviking
Skrevet

Helt siden puberteten kicket inn har jeg hatt søvnproblemer. Det er i hvert fall da jeg husker nå at det startet. Til tider klarer jeg knapt å sove i det hele tatt, spesielt om det er noe spesielt som skjer dagen derpa. Det er mange netter før eksamner og annet som er viktig jeg har ligget hele natten gjennom uten å få sove.

En annen del av søvnproblemet kan også være at jeg sover alt for lenge. Jeg kan fint greie å legge meg normal tid, for så å våkne opp alt mellom ti - femten timer etter, og ikke føle meg utvhilt.

Normalen er, skal sies, å slite litt med å sovne. Det tar normalt en til to timer før jeg sovner, og sover da i rundt åtte timer. Jeg er rimelig sikker på at det er stress, tankesurr og en liten dæsj depresjon som gjør at jeg ikke sovner med en gang - eller sover alt for lenge. For meg hjelper det å sette på litt musikk mens jeg forsøker å sove, eller å trene ila dagen.

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg har hatt søvnvansker de siste 10 årene (nå er jeg 30 år) og de henger tydelig sammen med mine PTSD-symptomer etter treumer. For meg er eneste alternativet å bruke medisiner som sløver meg såpass ned at jeg ikke har hatt noe valg om jeg vil sove eller ei. Dette kan være Seroquel, Truxal, Esucos (finnes ikke på markedet mer), Risperdal og Zyprexa. Tradisjonelle sovemedisiner, som ofte også er vanedannende B.preparater, har ingen effekt på meg. Jeg kan ta mer enn 90 mg Sobril uten å merke noenting. Et B-preparat som virker på meg er en høy dose Stesolid.

Det må også sies at søvnproblemene har økt på etter at jeg begynte på medisinene. Om jeg må gå noen netter uten medisinering av det kroppen er vant til, kan jeg bare glemme å få sove mer enn et par timer hver natt og først ut på morgenkvisten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...