HeadsVsTails Skrevet 16. november 2012 #1 Skrevet 16. november 2012 Natt til søndag våknet jeg med en intens murring i en tann som har vært under "overvåkning" av tannlegen en stund. Heldigvis hadde jeg både Voltaren og 1 grams paracet og ringte tannlegen på mandag. Fikk time onsdag, men trodde jeg skulle dø i mellomtida. Smertene var uutholdelige, spredte seg mot øret og jeg hovnet opp på halsen under tanna (nest innerste tanna). Det var ingen overraskelse at det var en infeksjon i den tanna og jeg ble satt på Ery Max og Paralgin Forte. Han sa det ville koste ca 4000 kr å rotfylle. Renset tanna både onsdag, torsdag og i dag. Og han sa at det måtte gjøres enda flere ganger, og hele prosessen kunne ta opptil et halvt år! Etter timen i dag fikk jeg faktisk mobilnummeret hans i tilfelle det ble krise i helga.... Jeg ser på det som et dårlig tegn.... Har nå dopet meg ned på det jeg har av piller pga voldsom smerte. Og vurderer om jeg skal bare trekke hele driten. Men er litt i tvil siden den innerste tanna fikk den skjebnen for noen år siden. Vil aller helst smelle hodet i veggen så jeg svimer av... Hva ville dere gjort i den situasjonen?
Adhara Skrevet 16. november 2012 #2 Skrevet 16. november 2012 Trekk tanna! Så lenge den ikke vises "kosmetisk" så er det vel ikke noe å tenke på heller. Du slipper en haug med eventuelle smerter også + de pengeutgiftene. Jeg rotfylte ei tann en gang, som tannlegen ikke greide å drepe nerven på, fyttefaen så jævlig det var når jeg fikk betennelse i den tanna.
Myosotis Skrevet 16. november 2012 #3 Skrevet 16. november 2012 Hvilken tann er det? Det har mye å si.
HeadsVsTails Skrevet 16. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 16. november 2012 Hvilken tann er det? Det har mye å si. Nest innerst nede på min venstre side. Den innerste har jeg måttet trekke før.
Myosotis Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Så om du trekker tanna ender du altså opp med 2 tenner mindre bakerst? Har du mange tenner i den kjeven? For meg hadde det vært totalt uaktuelt å trekke - hadde gjort alt for å beholde den tanna. Men det er fordi jeg allerede mangler noen ekstra tenner bakerst, som genene mine bestemte seg for at de ikke ville gi meg + at jeg aldri vil få visdomstenner. Så om det var meg hadde jeg altså prøvd å fått den rotfyllt. Når tennene i den andre kjeven ikke lenger har noen tenner å bite mot, vil de etterhvert gro lengre og lengre ut - når de ikke har noe som hindrer dem på deres vei kan de faktisk gro så høyt at de vil treffe kjevebeinet/tannkjøttet - og da må de trekkes. Men det er jo snakk om år. Det var det tannlegen min sa til meg da jeg fikk valget om å trekke eller rotfylle. Men da kostet rotfyllinga 10.000 så måtte trekke.
Sola^ Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Eller ein kan trekke og få satt inn implantat...men det koster skjorta...
Sensi Skrevet 17. november 2012 #7 Skrevet 17. november 2012 Rotfyll hos en spesialist er mitt råd. En som har rotfyllingsinstrument og gjør det ordentlig. Ikke sånn pirker. Det tar mye kortere tid og blir bedre resultat. Ja, det er dyrt, men tyggefumksjonen på den siden vil jo bli veldig redusert med minus to jeksler. Lykke til og god bedring.
belle_ Skrevet 17. november 2012 #8 Skrevet 17. november 2012 Kan jeg få spør hvor gammel du er? Synes det har mye å si. Ville ikke gått tannløs i 20 årene. Er du opp i 40-50 årene er det ikke like farlig. Ikke at det vises, men når du allerede har trukket en fra før så ville jeg ikke tatt en til. Høres nesten ut som en ond sirkel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå