Tjorven Skrevet 4. mars 2004 #1 Skrevet 4. mars 2004 Bare et lite jubel-brøl! Da er fly-billetter til Tallin i desember bestilt! Gleder meg allerede! Nå må jeg begynne å saumfare nettet etter nyttig info!
Ingeborg Skrevet 4. mars 2004 #2 Skrevet 4. mars 2004 Si fra hvis du finner noe interessant, da, for vi skal sannsynligvis dit i august...
Tjorven Skrevet 4. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2004 Jepp, det skal jeg! Har funnet denne så langt: http://home.no.net/anneeek/ShoppingTallin.htm
Siam Skrevet 4. mars 2004 #4 Skrevet 4. mars 2004 Jeg skal også til Tallin!! Vi drar rett etter påske, billettene er betalt så nå må jeg bare prøve å ikke røpe noe til kjæresten min. Det skal nemlig være bursdagspresangen hans.... Jeg gleder meg masse! Det skal bli en deilig helg med masse god mat og rolige rusleturer i gamlebyen. Har bestilt bord på det som skal være den beste restauranten der til lørdagskvelden. :-)
Tjorven Skrevet 4. mars 2004 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2004 SuperC, hva slags hotell skal dere bo på og hva koster det? (Vi er på jakt etter ålreit hotell til en grei pris nemlig)
Siam Skrevet 4. mars 2004 #6 Skrevet 4. mars 2004 Vi har reservert bord på Restaurant Stenhus og vi skal bo på Radisson SAS Tallin. Hotellet er nok ikke av de billigste, men det virket veldig fint... :-) Og så ligger det ikke så langt fra gamlebyen, som er det jeg har forstått det viktigste å få med seg i byen. En fin side om byen finner du her Jeg gleder meg, gleder meg, gleder meg!!
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2004 #7 Skrevet 4. mars 2004 Bare å si fra om dere vil ha noen gode tips. Jeg har vært der flere ganger og har et par gode venner som bor der også Så jeg har både shoppingtips, cafetips, restauranter etc å tipse om. Men jeg tror det er skrevet en del om Tallinn på disse sidene allerede. Visste dere feks at på www.reisi.net kan dere få t/r billetter fra 1000,- (Oslo -Tallinn) Bare spørr! Jeg skal forsøke å svare!!
Tjorven Skrevet 5. mars 2004 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2004 Bare å si fra om dere vil ha noen gode tips. Bare spørr! Jeg skal forsøke å svare!! Hva lønner det seg å shoppe? Er julemarkedet bra og hva selger de der? Noe hotell å anbefale? Noe hotell med SPA å anbefale? Er det langt fra flyplassen og inn til byen? Og hva lønner det seg å benytte av fremkomstmiddel for å komme seg frem og tilbake? Noen restaurant vi bør besøke? Hvordan er prisnivåret på mat/klær/smykker/CD'er? Maaaaange spørsmål det gitt....
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #9 Skrevet 5. mars 2004 Hei Tjorven Bare et kort svar nå for jeg er på farten i et møte. HAr faktisk aldri vært på julemarkedet :oops: .... Lønne seg å shoppe: kommer litt ann på interesser. Jeg kjøper en del linduker etc når jeg er i Tallinn. Kjempebillige i forhold til Norge og utrolig mye flott. Sjekk ut den butikken som heter ZIZI (litt mer "moderne" duker enn alle turistbutikkene som selger linduker). Andre ting å kjøpe: jo glass og sånn er billig. Jeg pleier å kjøpe en del fra Iittala som er MYE billigere enn hjemme. Det gjelder både glass, kniver, kjøkkenutstyr, kaseroller etc. Tror feks du får en stor Altovase for ca 250-300,- som koster ca 700-800 kroner her hjemme (har funnet disse tingene rimeligst på Kaubamaja som er det andre store kjøpesenteret i sentrum). Sprit og tobakk er rimelig. Jeg bor hos venner, så jeg er ikke så inne i hotellene desverre. Hotell med SPA ligger litt utenfor sentrum. De beste stedene med SPA er syd i Estland, og det blir gjerne litt langt for en langhelg. Men en salong å anbefale som ligger i sentrum er Desiree som ligger på Stockmann (stort kjøpesenter midt i byn). Sjekk ut http://www.desiree.ee/?link=5&keel=eng. Som du ser: mye rimeligere priser enn hjemme. Men bestill gjerne på forhånd . Ellers er det vel SPA på hotel Olympia også tror jeg, hotell som ligger litt utenfor sentrum. Ikke langt fra flyplassen og inn til sentrum. Tar max 10 min. Vi pleier å ta taxi som koster rundt 50-60 EEK (ca 30-35 NOK). Praktisk og billig. Sjekk ut denne resturanten: www.bocca.ee. Kan anbefales. Det er flere restauranter som er bra, husker ikke navnene i farten. Men dere kan godt styre unna den som heter noe med Hansa som ligger like før du kommer til RÅdhusplassen. Det er et turisthøl (god suppe, men litt for mye "turist" for meg). Mat og drikke er generelt ganske billig i Tallinn. Men dere må spise kakene på cafe Europa som ligger i 2 etasje i et bygg på rådhusplassen. Fantastiske kaker!! Klær etc er vel priser som hjemme, iallefall om du tenker på Sand, Mexx etc. Men det søte er at feks VeroModa o.l er mye dyrere i Tallinn enn hjemme. Så det er ikke klær jeg ville shoppet. Men nå må jeg løpe i møtet! Håper dette var til noe hjelp. Skal skrive mer en annen gang (om det trengs). Klem, Hanne :-)
Tjorven Skrevet 5. mars 2004 Forfatter #10 Skrevet 5. mars 2004 Takk for masse god informasjon! Dette var veldig nyttig!!!!
Gjest 1111 Skrevet 5. mars 2004 #11 Skrevet 5. mars 2004 Du må kose deg masse der da! har vært der to år på rad og det er en kjeeeeempefin by!
Tjorven Skrevet 15. mars 2004 Forfatter #12 Skrevet 15. mars 2004 Har en ting til jeg lurer på, tar de fleste butikkene Visa eller bør man ha kontanter?
Siam Skrevet 13. april 2004 #13 Skrevet 13. april 2004 Det med kontanter lurer jeg på også... Er det f.eks mange minibanker rundt om kring? På flyplassen f.eks? Drar på lørdag!!!
Ingeborg Skrevet 13. april 2004 #14 Skrevet 13. april 2004 Har nettopp fått bekreftet at det blir Tallinn-tur på meg også - så all informasjon er veldig velkommen! Hva med museer, gallerier og sånt?
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2004 #15 Skrevet 13. april 2004 Kontanter el Visa er mest opp til hva en synes er best. De fleste tar VISA og andre kort. Minibanker er det flere steder, bla på flyplassen like etter at en kommer ut fra der man henter baggasjen sin. Opplevde dog en gang at vi skulle få rabatt i en butikk om vi betalte kontant fremfor med kort, men da vi ikke hadde nok kontanter så var det like greit å betale med kort. Så det er overhodet ikke noe problem. Gallerier: opp mot utsiktshøyden i Tallinn/Gamlebyen (dere ser det fort) så er det en del gallerier. Men ved å rusle i en del bakgater etc så kommer dere over gallerier med jevne mellomrom (både bilder, glass og kjeramikk). Klem, Hanne
Siam Skrevet 16. april 2004 #16 Skrevet 16. april 2004 Jeg drar i morgen tidlig!! Gleder meg til digre, billige kakestykker og digre, billige mugger med øl! Ikke sammen, kanskje
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2004 #17 Skrevet 16. april 2004 Kos deg masse SuperC. Blir nesten litt missunnelig Klem, Hanne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå