iselin91 Skrevet 16. november 2012 #1 Skrevet 16. november 2012 Tirsdag kveld klarte min kjære pus å brekke foten sin. Var hos dyrlege, som la han i narkose over natten. Jeg kunne velge mellom å avlive han, operere (10-15.000, som ikke er et alternativ en gang). Eller å la det gro av seg selv. Dyrlegen sa at mange ganger går det fint av å bare la det gro av seg selv. Så jeg valgte det. Nå har han vært hjemme siden, han spiser, drikker og går på do i kassen. Når han går på do er det er smertehelvette for han. Da musklene i rompen sikkert klemmer på bruddet. Han kan være rolig i 2 timer, så begynner han å lage smertelydene, som jeg griner av hver gang!! Han får smertestillende 1 g pr 24 time. Noe jeg synes er lite. Har noen erfaringer med katt og brukken fot? Eller har noen mening om kor lenge katten bør få leve i dette? Det tar knekken på meg, sitter å griner hele tiden, og sover ikke....
Dolly-Duck Skrevet 16. november 2012 #2 Skrevet 16. november 2012 hvor lang tid trodde vetrinæren at det ville ta å gro? og kan du ikkje spør etter mer smertestillende? 1
iselin91 Skrevet 16. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2012 4 uker ca. Jo jeg tenkte å ta en telefon i dag når de åpner. Får en del , men håper på han kan få litt til.
Capricorn Skrevet 16. november 2012 #4 Skrevet 16. november 2012 Min er forsikret så jeg hadde valgt operasjon hvis det ikke var for smertefullt og han ble helt frisk igjen. I din situasjon hadde jeg nok prøvd hvis dyrelegen var optimistisk, men syns det var rart du ikke fikk med deg resept på smertestillende. Håper de har noe til deg. Det er nok uansett ikke mange dagene før det er mye bedre. Katter kommer seg fort. 1
Brunhilde Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Jeg regner med at katten får Metacam, og det skal gis en gang pr døgn, ikke oftere. Du bør ikke gi smertestillende sammen med mat, da kan det ta lenger tid før det tas opp i kroppen. Maks virkning kommer etter to dager. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort i ditt tilfelle, og jeg håper det går bedre for hver dag som går! Regner med at veterinæren vet hva han snakker om - men er du i tvil, så kan du jo ta en telefon til en anne veterinær for å høre hva h*n mener. Lykke til med pus! 1
Gjest Lille-pus Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 (endret) De beste rådene har du alt fått her Det enste jeg kan tenke på i tillegg må være om vetrinæren har stivet av bruddstedet slik at det ligger helt stabilt og får gro i fred ? Det hender de gipser også, slik at bruddet holdes i stabil posisjon. Endret 16. november 2012 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 Så trist å lese Hvis ikke katten blir bedre FORT hadde jeg avlivet han. Du som eier må tenke på kattens beste, ikke ditt eget. Hvis det fortsetter å være et smertehelvete for katten å gå på do som skriver så har han det ikke bra. Men se det an de neste dagene som folk har skrevet her. Katter kommer seg ofte raskt Anonym poster: ea1cd27aa488a7803c3c2e09f0c9b159
iselin91 Skrevet 16. november 2012 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2012 Takk for svar alle sammen! Han får metacam ja, men det jeg lurte på var om jeg kunne forhøye dosen. opereajon er ikke mulig, hadde jeg hatt råd, selvfølgelig, men det har jeg ikke.. må snu på hvert et øre. Han er ikke gipset eller støttet, da brudder er i lårhalsen. (Nesten der hvor halen strater) så det er ikke mulig å få det støttet opp. .. Men nå har han vært rolig i 9 timer..så det er jo fremskritt? Han maler når han blir koset
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #10 Skrevet 16. november 2012 Du må ikke finne på å forhøye dosen uten å konferere med en veterinær. Metacam kan ta livet av dyr i for store dose. Anonym poster: a2c57635ab267e312252e5142274bece 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. november 2012 #11 Skrevet 16. november 2012 Ikke gi mer smertelindring. Selv om det river i ditt hjerte å høre han har vondt. Men får han for mye, så kan han belaste foten mer enn han burde. Og det er ikke bra for groperioden. Smerter i foten gjør at han ikke belaster denne mer en han burde. Har du lest om Green Lady sin bøllepus, som ble påkjørt? Hun hadde han i et stort hundebur så han skulle holde seg i ro og ikke hoppe rundt. Kanskje det kan være en ide for deg også? Minst mulig bevegelse - og masse kos.
Gjest Lille-pus Skrevet 16. november 2012 #12 Skrevet 16. november 2012 (endret) Den berømte tråden om Green Lady sin bøllepus er her. Den tråden er vel verd å lese, gang etter gang. Edit: TyrkLeif Endret 16. november 2012 av Lille-pus 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #13 Skrevet 16. november 2012 Dumt å være etterpåklok, men hadde pusen vært forsikret kunne du ha sluppet unna med å betale ca 2500 kr for operasjon. Nå er jeg litt slem og streng, men skal man ha dyr må man ha råd til uforutsette utgifter som skader og sykdom. Har man ikke råd, har man egentlig ikke råd til å ha dyr da man skal være i stand til å gi dem den hjelp de trenger. Ikke gi katten større dose metacam, hør meg veterinær om smertestillende og om du kan øke dosen. Følg godt med på pusen og ha ham gjerne i bur sånn som foreslått her. Katter er hardføre skapninger, men de er forvokste kattunger og trenger "mamman" sin når ting går skeis. Maling betyr ikke automatisk at katten har det bra da katter med smerter kan male for å roe seg ned. Lykke til med pusen, håper alt gror som det skal og at han snart hopper rundt frisk som en fisk uten smerter! Anonym poster: b6571d7a1746834411fe672f0d95c47b 4
kattepus89 Skrevet 16. november 2012 #14 Skrevet 16. november 2012 Uff... Vanskelig å ta sånne avgjørelser. Håper det ordner seg for pus <3 Jeg fikk en regning på 12 000 en gang katten min ble kjempesyk en søndags kveld... Hun ble frisk heldigvis, de tok maaaasse prøver. Jeg tenkte der og da at dette var den kjære katten min og jeg skulle skaffe penger uansett. Klinikken gikk også med på å dele opp regningen. Du kan jo høre om det går an?
Gjest Lille-pus Skrevet 16. november 2012 #15 Skrevet 16. november 2012 (endret) Nå vet ingen av oss noe om hvorfor og hvordan, og det er allitid greit å påpeke at man sburde ha forsikret. Jeg tror ikke slike påminnelser er det TS trenger akkurat nå. Det kan komme senere. Akkurat nå trenger Iselin91 alle de gode råd og all den moralske støtte vi kan gi om vi vil. Tråden om Green Lady sin bøllepus er en tråd som viser hvor godt det kan gå, og at moralsk støtte faktisk betyr noe, også for katten. Det er Iselin91 som har katten hjemme hos seg selv, det er hun som har hørt smerteklagingen ved hvert dobesøk nå, og gjett om hun ikke har tenkt 1000 tanker om "tenk om jeg hadde hatt råd til forsikring dengangen da...." Iselin91; Dersom du har/kan ha muligheten til å få låne operasjonspengene av noen så undersøk med dem om de kunne tenke seg å låne deg summen. Her hos meg krysser vi 10 fingre, 12 poter og 3 haler for at dette går godt. Han trenger at 'mor' holde hodet kaldt nå. Hvis han søker deg så kanskje dere kan legge madrassen på gulvet og sove der ? Da får han både varmen og trøsten ved å være nær det mennesket han stoler på og som han eier. Endret 16. november 2012 av Lille-pus 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #16 Skrevet 16. november 2012 Takk for svar alle sammen! Han får metacam ja, men det jeg lurte på var om jeg kunne forhøye dosen. opereajon er ikke mulig, hadde jeg hatt råd, selvfølgelig, men det har jeg ikke.. må snu på hvert et øre. Han er ikke gipset eller støttet, da brudder er i lårhalsen. (Nesten der hvor halen strater) så det er ikke mulig å få det støttet opp. .. Men nå har han vært rolig i 9 timer..så det er jo fremskritt? Han maler når han blir koset Hvis du ikke har råd til forsikring på dyret ditt, har du heller ikke råd til å ha dyr. Som viser seg i tilfeller som akkurat dette tilfellet, der du faktisk ikke kan redde livet på dyret ditt pga. økonomien. Det er på ingen måte ment på en frekk måte, men det er jo et faktum. Så dersom du avliver nå, syns jeg du skal tenke litt over dette før du skaffer deg dyr igjen. Anonym poster: c0b8878f49e5be9a3a9ba2dc75b4c5d2 5
Gjest Badabing Skrevet 16. november 2012 #17 Skrevet 16. november 2012 Jeg har ikke opplevd katt med brukken fot, men hund. Og veterinærene er gode på å vurdere om det er et komplisert eller ukomplisert brudd. Når veten sier at det kan gro av seg selv, tror jeg på det. Sånn er det jo med ukompliserte brudd hos oss mennesker også, de kan stives av med skruer og plater, men også med gips og ortoser. Jeg ville nok ikke avlivet, men kanskje ringt en annen veterinær for å få en ekstra vurdering, og høre om de kan avstive bruddet. Som de andre sier; ikke gi mer smertestillende - dosen er regnet ut fra hvor stor katten din er og hva den tåler. Lykke til.
Gjest grenlandstuppa Skrevet 16. november 2012 #18 Skrevet 16. november 2012 Den ene av mine to katter har brukket bakbenet en gang, og forbenet et halvt år etter. Når han brakk bakbenet, så var det et så fint brudd at han kunne gipses også ville det gro fint av seg selv. Han ble relativt fort fin i farta igjen. Neste gangen måtte han operere, men da hadde vi heldigvis annskaffet oss forsikring fordi det skremte oss sist. Og jaggu var det verdt det, for denne gangen måtte han ha skruer og div. inn i benet, og det var en dyr operasjon.
iselin91 Skrevet 16. november 2012 Forfatter #19 Skrevet 16. november 2012 Det er sant som neoen av dere sier jeg har ikke råd til å ha dyr. Men jeg så på at hans kull ble hentet for de skulle avlives, så jeg grabbet han egentli ut fra esken uten å tenke skikkelig over det. Jeg takker ekstremt for fine ord og støtte. Dette er det mest sårende jeg har opplevd, når lillegull har det så vondt. Jeg ringte veterinær. Hun sa det er bra han spiser og drikker. Da er det positivt. Skulle komme tilbake etter helgen for å vurdere andre smertestillende. Om dette går bra, skal jeg selvfølgelig skaffe forsikring, men dette er et område jeg ikke har blitt informert om før. Dette er mitt første dyr. Nå skal jeg inn å lese på linken. Han ligger i sengen med meg om natten <3 Stor seng så jeg skader han ikke =) Takk igjen for fine ord! 2
Gjest Lille-pus Skrevet 16. november 2012 #20 Skrevet 16. november 2012 Tenkte på om det ble mye lettere for ham å komme seg på dokassen dersom han slapp å hoppe ned fra sengen, og prøve å komme seg oppi igjen etterpå, jeg - derfor jeg foreslo madrass på gulvet nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå