Gå til innhold

Treig tørketrommel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi kjøpte denne tørketrommelen for noen måneder siden, mener det var i juli.

http://www.elkjop.no...rommel-edh97941

Først syntes jeg den var litt treg, men tenkte at det var fordi jeg måtte bli litt kjent med programmene. (har alltid kun hatt med timer før)... Men den er like treg ennå.

Vasket ei maskin med tøy i stad. Litt blandet. Bukser, noen bodyer til babyen, gensere, topper. En helt vanlig maskin med tøy, med andre ord. Slengte det i trommelen klokken 17.30 ca, og stilte inn på skaptørt. Trommelen går ENNÅ og det er ikke tørt... Dvs, over 6 TIMER. Og ikke var det 7 kg som trommelen har som maks heller..

Er dette fordi det er en energibesparende trommel? Eller er det noe feil?

Endret av Orchideae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken sentrifugehastighet har du på vaskemaskinen? Men det hørtes drøyt ut, da. Jeg har en eldre AEG, og den har aldri tatt mer enn en times tid, også på skånegang og etter sentrifugering på lav hastighet.

Men blir det tørt inni der? Obs på at hvis tøyet tørker og trommelen fortsetter å gå kan du risikere både skikkelig krymping og overhoppheting. Ring kundesenteret i butikken og spør, kan umulig være riktig.

Skrevet (endret)

Hvilken sentrifugehastighet har du på vaskemaskinen? Men det hørtes drøyt ut, da. Jeg har en eldre AEG, og den har aldri tatt mer enn en times tid, også på skånegang og etter sentrifugering på lav hastighet.

Men blir det tørt inni der? Obs på at hvis tøyet tørker og trommelen fortsetter å gå kan du risikere både skikkelig krymping og overhoppheting. Ring kundesenteret i butikken og spør, kan umulig være riktig.

Er ikke sikker på sentrifugehastighet på vaskemaskinen.

Det blir tørt, men det tar så himla lang tid. Aldri opplevd at den kjører etter at tøyet er tørt, snarere tvert i mot..

Endret av Orchideae
Skrevet

Høres temmelig drøyt ut. Jeg har aldri opplevd at ting har tatt lenger tid enn to timer, men noen av maskinene jeg har vært borti. Her høres det ut som det er noe galt. Jeg ville ringt til butikken og hørt hva det kunne skyldes.

Anonym poster: c7f32091ba229a0137ef534d69cbc942

Skrevet

Jeg tror også at noe er galt med tørketrommelen.

Jeg har en 10 år gammel billig kondenstørketrommel og den bruker rundt 1,5 time på å få det tørt.

Anonym poster: c8cd08abf3140a67a7263d567771886e

Skrevet

Har du tømt vannet i tørketrommelen? Det skal være en beholder der med vann som du må tømme jevnlig, ellers blir det ikke tørt ;)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har du tømt vannet i tørketrommelen? Det skal være en beholder der med vann som du må tømme jevnlig, ellers blir det ikke tørt ;)

Veldig godt poeng !

Tømme kondenstanken (den som vannet samler seg i) dersom maskinen ikke er lagt opp med kondensen rett til avløp på f.eks. vegg.

Og rense filteret i døren hver gang trommelen har vært i bruk.

- det andre filteret trenger du ikke rense like ofte, men det må tas med jevne mellomrom det også ;)

• Liker 1
Skrevet

Har du et lite bad og har døra igjen vil det ta mye lenger tid fordi det blir varmt og fuktig inne på badet. Prøv å sett opp et vindu eller ha døra litt oppe fra badet og se om det hjelper.

Skrevet

Har du et lite bad og har døra igjen vil det ta mye lenger tid fordi det blir varmt og fuktig inne på badet. Prøv å sett opp et vindu eller ha døra litt oppe fra badet og se om det hjelper.

Det blir riktignok varmt, men fuktig blir det ikke med kondenstrommel.

Skrevet

Det blir riktignok varmt, men fuktig blir det ikke med kondenstrommel.

Greit, det blir bare varmt, men det kan være med å påvirke tiden det tar å få tøyet tørt.

Skrevet

Jeg merker at det tar lengre tid dersom jeg lukker døra på badet, så jeg ville styrt bort fra det i størst mulig grad.

Sjekket alle filter, og sett hvilken sentrifugering vaskemaskinen står på.

Prøv ett annet program? Kan kanskje høres ut som om du ikke har valgt riktig program.

Selv tar min aldri med enn 1,5 time. Men jeg fyller den aldri helt full. Den bruker 1-1,5 time på en maskin med sengetøy alene.

Hvis ikke kan det høres ut som om du har en mandagsutgave.

Skrevet (endret)

Vi har den og hadde samme problemet, viste seg at det var noe feil med hovedkortet og så med varmepumpen. Ring og få service på den. Det koster ikke noe.

Har du renset filteret helt i bånn, under døra? Den bruker vist lenger tid om det er tett.

Vår bruker ca tre timer på nesten full maskin.

Men det er vist så skånsom varme på den at alt tøy tåler den høyeste temperaturen...

Endret av liv
Skrevet

Har tømt vannet, det må man jo hver gang. :) og tømmer lofilteret i døra og "karmen". Ikke står den på badet heller, så er ikke det at rommet er for lite eller fuktig. Og rommet med den i har alltid vinduet litt på gløtt når den går.

Tømte filteret under døren i går. Hadde ikke tenkt på at det kunne være det, men virker som det hjalp. :flau:

Skrevet

Liv: hvilket program har høyest temperatur? Har ikke funnet noe om dette i bruksanvisningen...

Skrevet

har selv hatt samme tørketrommel i et år og har sluttet å bruke skaptørt programmet, da blir ikke klærne tørre, det er en fuktighet i de som jeg ikke vil ha , men bruker timer/tids programmet og får klærne helt tørre med det

jeg har koblet på en slange på min for å få vannet til å renne ut av seg selv så jeg slipper å tømme kondensvanntanken

jeg bruker tørketrommel bare til håndklær og sengetøy , og når det er restfuktighet jeg vil ha ut av klær jeg har vasket og hengt opp som jeg eller et av barna skal bruke så går de i trommelen noen minutter

Skrevet

De har som regel blitt tørre på skaptørt her. Muligens noen tykke sømmer har vært litt fuktige, men da er det jo bare å ta de få plaggene litt lenger. :)

Skrevet

Det er tre styrker på varmen, står alltid på lavest, men du kan trykke på knappen to ganger så blir den høy, det er på alle program

Skrevet

Greit, det blir bare varmt, men det kan være med å påvirke tiden det tar å få tøyet tørt.

Jo varmere, jo fortere vil den tørke. Det er jo varmen som driver fuktigheten ut av tøyet!

Anonym poster: 0d25bee796520ffda55d79df3ea4f9e7

Skrevet

Det har jeg veldig liten tro på!

:heks:

Skrevet (endret)

Det har jeg veldig liten tro på!

:heks:

" Husk at kondenstørketrommelen utvikler varme, slik at den ikke bør plasseres i et altfor lite rom.Hvis rommet er svært lite, tar tørkingen lengre tid siden den ikke får kondensert (avkjølt) den fuktige luften."

http://www.asko.org/...g_torketromler/

Asko som produserer tørketromler sier det også så da er det sikkert noe i det.......

Har jobba med hvitevarer og reklamasjon og har vært borti den problemstillinga der endel ganger med at rommet er for lite og døra igjen.

Endret av Oliven
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...