AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Jeg er en jente i slutten av tenårene. For snart ett år siden hadde jeg en stor konflikt med familien min. Jeg har siden da flyttet og begynt på studier. Hadde det veldig vondt i perioden fra jeg flyttet fra dem til jeg begynte å studere, men med fadderuken og "ny start" følte jeg at livet var slik det skulle være. Men når alt det nye hadde lagt seg føltes det som alt hadde kommet tilbake igjen og ingenting var forandret, og jeg har hatt det slik siden september-ish. Det går opp noen ganger, men jeg merker at jeg er veldig ustabil og hvis det skjer en liten ting, en liten kommentar, blir jeg med en gang sur/lei meg, orker lite. Det skal sies at alt er slik det skal være, har et fint sted å bo, greit med penger og noen få venner her, men likevel er det "tomt" innvendig på en måte. Sov dårlig i natt, kan gjette at det kom tilbake igjen, plutselig. Hadde planlagt å handle i dag men orker ikke gå ut av huset engang og jeg er inne i eksamensperioden når jeg så vidt går ut av huset fordi vi ikke har forelesninger lenger. Alt føles egentlig litt meningsløst. Sliter litt med studiene og hadde planlagt å gjøre 100% innsats men fant ut ganske tidlig (september) at det ikke vil gå. Jeg trodde at alt hadde blitt såå mye bedre etter at jeg har sluttet å tenke på konflikten og flyttet og fått et nytt liv, men det rareste er at jeg egentlig ikke føler noe forandring. Livet mitt har egentlig ikke blitt bedre, det er tomt og vanskelig. Er dette depresjon? Jeg ORKER ikke stresse med psykolog osv, det er bare stress å finne fram, betale, snakke ut, ta det opp igjen og kanskje ikke få skikkelig hjelp. Hva kan jeg gjøre for å få det bra igjen? Har slike venner jeg ikke kan snakke dypt med så ingen kan hjelpe på den måten. Anonym poster: 4e66fefcf9dcf120f32db9224087f481
Steinar40 Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Livet er som en berg-og-dal-bane. Og du er i øyeblikket i en liten dal. 1
Papirbit Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Jeg er veldig imot selvdiagnose, tenk hvis dette er starten på en ordentlig depresjon og du aldri tar tak i det? og tenk hvis Steinar40 har rett? Livet har oppturer og nedturer,men noen trenger ekstra hjelp for å komme seg opp av nedturene. Å dra til psykolog betyr ikke at du skal ligge ned på en seng og se på svarte mønstre på hvitt papir og fortelle hva du assosierer med dem,men det er jo greit å ha noen å snakke med. Har dere ikke helsesøste på skolen? Å være deprimert er mer enn å bare være lei seg. Les disse ti tegnene og se om du kjenner deg igjen. Er du usikker på det kan du alltid ta testen http://www.klikk.no/helse/sykdom/article645775.ece 1) Ytre tegn på tristhet 2) Innrapportert tristhet (Bekreftet av lege) 3) Indre uro/angst 4) Nedsatt søvn (kan være motsatt) 5) Appetittforstyrrelser (den ene eller andre veien) 6) Konsentrasjonsvansker 7) Initiativløshet 8) Nedsatt evne til å oppleve følelser/nedsatt livsglede og interesse 9) Dårlig selvfølelse/pessimistiske tanker 10) Selvmordstanker
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Jeg er veldig imot selvdiagnose, tenk hvis dette er starten på en ordentlig depresjon og du aldri tar tak i det? og tenk hvis Steinar40 har rett? Livet har oppturer og nedturer,men noen trenger ekstra hjelp for å komme seg opp av nedturene. Å dra til psykolog betyr ikke at du skal ligge ned på en seng og se på svarte mønstre på hvitt papir og fortelle hva du assosierer med dem,men det er jo greit å ha noen å snakke med. Har dere ikke helsesøste på skolen? Å være deprimert er mer enn å bare være lei seg. Les disse ti tegnene og se om du kjenner deg igjen. Er du usikker på det kan du alltid ta testen http://www.klikk.no/...ticle645775.ece 1) Ytre tegn på tristhet 2) Innrapportert tristhet (Bekreftet av lege) 3) Indre uro/angst 4) Nedsatt søvn (kan være motsatt) 5) Appetittforstyrrelser (den ene eller andre veien) 6) Konsentrasjonsvansker 7) Initiativløshet 8) Nedsatt evne til å oppleve følelser/nedsatt livsglede og interesse 9) Dårlig selvfølelse/pessimistiske tanker 10) Selvmordstanker Jeg gidder ikke fortelle i detaljer her på forumet om alle tegnene mine, men kan for eksempel nevne søvnløshet og initiativløshet. Dessverre kjente jeg meg igjen i 9 av 10 tegnene, og fikk "Medikamentell behandling samt samtaleterapi" på testen... Jeg svarte så ærlig som overhodet mulig, uten hypokonder tendenser (håper jeg). Anonym poster: 4e66fefcf9dcf120f32db9224087f481
Gjest Summers Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Kan jo hende det bare er studiet som dreper deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå