AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Jeg er en jente på 30 som har trent i mange år. Har en god del muskler og grei kondis. Dessverre har stoffskifte mitt sunket, mest sannsynlig pga uregelmessig matinntak, og det gjør at jeg ikke går ned i vekt, og legger fort på meg. Får ikke medisiner for dette da det ligger akkurat over grensen til lavt stoffskifte. Mitt spm er da hvordan jeg øker stoffskiftet igjen. Altså basal metabolismen? Jeg har funnet ut at mye proteiner, fiber, vann og muskler er en start. Men, er det noe annet? Føler jeg øker i muskelmasse, men også i fettvekt. Kan vel ikke spise enda mindre for da senkes vel stoffskiftet ytterligere? Legen og ernæringsfysiologen sier kroppen min er i sparemodus og derfor er stoffskiftet lavere. Hvordan får jeg det opp igjen? Øker jeg maten legger jeg bare på meg, for det har jeg prøvd, og siden jeg er på grensen til overvektig er det ikke aktuelt at jeg må legge på med mer! Håper noen kloke hoder har mer kunnskap enn meg om dette! Anonym poster: e4b61eded4b10a38755d101758f89320
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Uregelmessig matinntak her også! JEg har ett stoffskifte som er hyperaktiv, så null tips. Virker som det bare lever sitt eget liv... :o Anonym poster: a1206a111fdedd3aae730e15978ccf20
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Det er jo "bra" for deg da Vil også ha et hyperaktivt stoffskifte! TS Anonym poster: e4b61eded4b10a38755d101758f89320
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Jeg er en jente på 30 som har trent i mange år. Har en god del muskler og grei kondis. Dessverre har stoffskifte mitt sunket, mest sannsynlig pga uregelmessig matinntak, og det gjør at jeg ikke går ned i vekt, og legger fort på meg. Anonym poster: e4b61eded4b10a38755d101758f89320 Men atte hæ? Ca 98 % av tilfellene med lavt stoffskifte skyldes en betennelse i skjoldbruskkjertelen, mens de to siste prosentene kommer av svikt i hypotalamus eller hypofysen. Absolutt ikke av uregelmessig matinntak! Mitt spm er da hvordan jeg øker stoffskiftet igjen. Altså basal metabolismen? Jeg har funnet ut at mye proteiner, fiber, vann og muskler er en start. Men, er det noe annet? Hvis du faktisk har lavt stoffskifte, så vil du ikke bli frisk av å spise mye proteiner, fiber og drikke mye vann, og å bygge muskler. Som hos alle andre kronisk syke er kostholdet viktig, og kroppen fungerer bedre med sunt kosthold - akkurat som hos alle friske mennesker. Har du diagnosen lavt stoffskifte, så er det kun medikamentell behandling som får stoffskiftet på riktig kjøl igjen. Å ha "hyperaktivt stoffskifte" (hypertyreose) er heller ingenting å hige etter! Anonym poster: b223248b8deba469015372469ea0361c 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Jeg har ikke diagnosen lavt stoffskifte. Jeg sier stoffskiftet har gått ned. Ligger i nedre grense av normalområdet, men det har som sagt sunket fra det var før. Iflg overlege og ernæringsfysiolog, som har jobbet med dette i årevis, er jeg i sparemodus. Har altså i følge dem "normalt" stoffskifte men siden det har sunket så lavt vil jeg ha det opp igjen. Anonym poster: e4b61eded4b10a38755d101758f89320
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 Jeg har ikke diagnosen lavt stoffskifte. Jeg sier stoffskiftet har gått ned. Ligger i nedre grense av normalområdet, men det har som sagt sunket fra det var før. Iflg overlege og ernæringsfysiolog, som har jobbet med dette i årevis, er jeg i sparemodus. Har altså i følge dem "normalt" stoffskifte men siden det har sunket så lavt vil jeg ha det opp igjen. Anonym poster: e4b61eded4b10a38755d101758f89320 Ja, og eneste måten å få det opp igjen er ved medisiner (levaxin). Det er forskjell på leger hva de mener er grensen. Men symptomene bør også tas hensyn til, ikke bare prøver. Jeg fikk levaxin når jeg lå i grenseland fordi jeg hadde symptomer på lavt stoffskifte. Anonym poster: 145443edb0dfee13f9ce5f299f21c703
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå