Gå til innhold

Workaway. Noen som vil reise med meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har sett litt på siden https://www.workaway.info/, og har utrolig lyst til å få til en rundtur der jeg kan jobbe underveis for kost og losji. Har planer om å jobbe mye fremover og kanskje komme meg avgårde i januar/februar og reise frem til juni.

Noen som har tenkt seg på rundttur på den tiden? Jeg er alene da alle vennene mine går på skole. Går selv på skole nå, men har funnet ut at dette ikke var veien for meg. Derfor tenker jeg å jobbe intensivt de neste mnd, og så legge ut på tur frem til sommeren. Har ikke noen spesiell plan ennå, men har veldig lyst til å reise litt rundt i USA. Kunne eventuelt også tenkt meg Afrika eller Sør-Amerika, men da har jeg gjerne lyst å ha noen å reise med. Noen andre? :)

Lurer også på om noen her inne har erfaringer med Workaway?

Videoannonse
Annonse
Gjest hulderjenta
Skrevet

Å, det kunne jeg virkelig ha tenkt meg. Er ferdig med bachelorgraden nå i desember, så 2013 inneholder foreløbig helt blanke ark... *drømme*

Skrevet

Vær obs på at ubetalt arbeid regnes som arbeid i USA, og med et elektronisk visum kan du bli nektet innreise.

Det skjedde nettopp med meg.

Anonym poster: eba5f307da28526d98092afcefd0bbfc

Skrevet

Vær obs på at ubetalt arbeid regnes som arbeid i USA, og med et elektronisk visum kan du bli nektet innreise.

Det skjedde nettopp med meg.

Oi... Det har jeg ikke tenkt på engang. Så man må søke arbeidsvisum? Det er vel bortimot umulig å få, er det ikke?

Skrevet

Immigration reagerer dersom du skal være der i 90 dager og da blir du tatt til side og kryssforhørt.

De går gjerne inn og sjekker mailen din/telefonen din (og lar du dem ikke få lov, har du noe å skjule=du får ikke komme inn), så du får passe på hva som kan leses der. Å si at du skal reise rundt og besøke venner er ok, men ikke at du skal jobbe mot kost og losji. Du må også kunne vise til at du har tilstrekkelig med penger til å klare deg under oppholdet. Har du en fet sparekonto, ta med utskrift! Er jo ingen som sier du må ta hull på den mens du er der... :)

Jeg var inne og kikket på linken og det så jo utrolig fristende ut-men jeg ville nok kanskje holdt meg unna sør-amerika for å være helt ærlig!

Vær også obs på at når de 90 dagene er omme, kan du IKKE dra over grensen til Mexico/Canada for å få nye 90 dager-du må forlate kontinentet.

En idè er kanskje å begynne i USA og jobbe deg opp mot Canada og reise hjem igjen derfra? 90 dager i USA også kan du vel være 90 dager i Canada også før de kaster deg ut :)

Skrevet

Immigration reagerer dersom du skal være der i 90 dager og da blir du tatt til side og kryssforhørt.

De går gjerne inn og sjekker mailen din/telefonen din (og lar du dem ikke få lov, har du noe å skjule=du får ikke komme inn), så du får passe på hva som kan leses der. Å si at du skal reise rundt og besøke venner er ok, men ikke at du skal jobbe mot kost og losji. Du må også kunne vise til at du har tilstrekkelig med penger til å klare deg under oppholdet. Har du en fet sparekonto, ta med utskrift! Er jo ingen som sier du må ta hull på den mens du er der... :)

Jeg var inne og kikket på linken og det så jo utrolig fristende ut-men jeg ville nok kanskje holdt meg unna sør-amerika for å være helt ærlig!

Vær også obs på at når de 90 dagene er omme, kan du IKKE dra over grensen til Mexico/Canada for å få nye 90 dager-du må forlate kontinentet.

En idè er kanskje å begynne i USA og jobbe deg opp mot Canada og reise hjem igjen derfra? 90 dager i USA også kan du vel være 90 dager i Canada også før de kaster deg ut :)

Likte ideen om USA og så Canada! :) Men tror du de vil bli veldig mistenksomme dersom man sier man skal rundt å besøke venner? At man må komme med adresser og slikt? Og må immigration ha en dato på når du skal ut av landet igjen? Jeg har veldig lyst til å legge en liten plan, men også ta ting litt på sparket mens jeg er der. Spørs jo helt hvor man eventuelt får jobb da...

Ja, er selv veldig skeptisk til Sør-Amerika. Iallefall alene! Broren min reiste engang med en guttegjeng, og han fortalte at selv de følte seg ikke alltid trygg i gatene.

Skrevet

Kommer du med enveisbillett er de enda særere. Og enveis koster fra 12.000, mens t/r kan du få ned i 4-5.000.

Jeg ville vel avtalt med noen hvor du skal være først-og du må oppgi adresse for første overnatting i USA. Men det kan være et hotell altså! De kommer garantert til å spørre hvordan du kjenner disse vennene du skal reise rundt å besøke. Det går vel an å svare internett...

Du kan jo også lyge på deg en forlovelse hjemme i Norge, de har nemlig også helt noia for at man skal finne på å gifte seg med en amerikaner, eller trøkke ut en unge der borte....

Hilsen paranoid med dårlige erfaringer og mange timers grilling i immigration

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...