Gå til innhold

tips angående overføring av ferie...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i en situasjon på jobben som jeg trenger å få løst..

Det har seg slik at jeg bare tok to uker ferie i sommer med planer om å overføre 12 dager til neste år. Jeg har lest ferieloven opp og ned og vet at jeg har rett til det. Men sjefen min har i en måned nå bare avfeid meg når jeg har prøvd å ta det opp. Hun sier ting som at "det er litt vanskelig" og "hmm, jaha ja", så jeg føler ikke akkurat at hun tar meg på alvor..

Alternativet er jo å ta ut alt før jul og det er jo ikke akkurat gunstig, og ikke vil jeg det heller..

Hvordan søker man om overføring av ferie? Er det et skjema? Eller skriver man bare en søknad? Jeg er organisert i utdanningsforbundet, kan de hjelpe meg med noe?

Noen som har opplevd noe lignende eller kan litt om temaet? :)

Anonym poster: 77d5c6b8032b25f059cf0f2198b2ffd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke rett på å få overført en eneste feriedag, dessverre. Ferieloven sier at du kan overføre max 12 dager etter avtale med sjefen. Loven sier kun noe om dager du max har lov til å overføre, den sier ikke at du har RETT til å overføre noe som helst. Det er helt opp til sjefen om du får lov til å overføre eller ikke.

I mitt firma er det ikke lov å overføre noe ferie i det hele tatt.

Anonym poster: abc74744c1d5c4991dd34eb424a23ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke bedriftens personalhåndbok om dere har noe slikt, eventuelt hva som står i kontrakten din.

I bedriften der jeg arbeider får vi overføre maks 5 dager.

Anonym poster: b42dd4f45bc020c1d3128bc873deeebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferieloven § 7.3: "Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Ferie som i strid med lovens bestemmelser ikke er avviklet ved ferieårets utløp skal overføres til det påfølgende ferieår."

Det dette betyr er at du KAN be om å overføre inntil 12 virkedager ferie til neste år, og om du ikke klarer å få avviklet resten av feriedagene dine SKAL alle virkedager du har igjen overføres selv om det er flere enn 12. Det punktet i ferieloven er det mange som misforstår.

MEN arbeidsgiver har plikt ihht. ferieloven til å sørge for at du tar ut ferie og arbeidstaker har plikt til å sørge for å ta ut ferie. Det ligger derfor under arbeidsgivers styringsrett at de kan avgjøre at du skal ta ut resten av feriedagene dine i 2012, og ikke ha noe igjen til overføring.

Hvis ikke bedriften din har et overføringssøknadsskjema som skal brukes skriver du en søknad.

Ferieavvikling i bedriften din kan også påvirkes av eventuelle tariffavtaler eller andre avtaler, jf. ferieloven, men det har du sikkert også sjekket?

Det er så irriterende med sjefer som ikke kan være klare og bare hm'er. Gi henne en søknad, eller skjema om dere har det, så må hun ta stilling til det.

Endret av Karmosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I firmaet jeg arbeider i, trenger vi ikke søke. Ved årsslutt overføres automatisk eventuelle overskytende dager (opp til 10) til neste års feriekonto. Veldig kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...