Gå til innhold

Hvordan uttaler man jod?


Gjest Bobler

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid sagt JOD. Rett frem. Men det har vært litt Jod-snakk i det siste, og jeg hører at noen sier JÅDD.

Hvordan uttales det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

står man kan si jodd så da fortsetter jeg med det jeg :laugh:

:jepp: Jeg sier også jodd, og siden det er tillatt ser jeg ingen grunn til å slutte med det. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan si at en uttalevariant ikke er tillatt. Her er det bare ens forhold til ulike konvensjoner som gjelder. Det ordboka gjør i dette tilfellet, er å skrive de vanligste måten å uttale ordet på.

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan si at en uttalevariant ikke er tillatt. Her er det bare ens forhold til ulike konvensjoner som gjelder. Det ordboka gjør i dette tilfelle, er å skrive de vanligste måten å uttale ordet på.

Du har selvsagt rett i det, og det var egentlig det jeg mente. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg har lov til å si JOD? Rettfrem? :ler:

Jeg prøvde å få meg selv til å si jådd i dag, men det var ikke mulig. Jod bare plumpet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg har lov til å si JOD? Rettfrem? :ler:

Jeg prøvde å få meg selv til å si jådd i dag, men det var ikke mulig. Jod bare plumpet ut.

Selvfølgelig har du lov til å si det. Hva trodde du skulle skje? At du ble arrestert? :laugh: Jeg sier også /jo:d/ med lang vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du lov til å si det. Hva trodde du skulle skje? At du ble arrestert? :laugh: Jeg sier også /jo:d/ med lang vokal.

Ja, tenkte kanskje politiet kom på døra mi, siden jeg ikke sier jådd. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, selv om Språkrådet ikke normerer talespråket, og at ords uttale kan variere mellom ulike dialekter, så er det da ikke sånn at det ikke finnes "riktig" eller "feil" uttale av ord."Riktig" uttale bestemmes jo av hva majoriteten av den aktuelle talemålsvarianten mener er riktig. Om fem personer i landet bestemmer seg for å uttale et ord på en bestemt måte, så er jo denne uttalen per definisjon feil, ettersom den skiller seg fra gjengs uttale.

Jeg har for øvrig aldri hørt "jod" bli uttalt på annen måte enn "jådd", så dermed høres en uttale med lang o feil ut i mine ører. Men klart, hvis noen kan vise til en dialekt eller talemålsvariant hvor det er vanlig å ha lang o i dette ordet, må jeg selvfølgelig endre oppfatning når det gjelder alle dem som snakker denne dialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

jeg har aldri hørt noen si jådd, og det er et ord som brukes relativt mye så man har jo hørt det bli sagt noen hundre ganger i diverse sammenhenger. Jeg har kun hørt jodd og jod.

Endret av Uanonymbruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...