Gå til innhold

Erfaringer med støttekontakt?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt støttekontakt og vil dele sine erfaringer? Var det vanskelig å finne en støttekontakt som du hadde god kjemi med? Hva "brukte" dere støttekontakten til, altså hva gjorde dere sammen? Hadde dere noe utbytte av det å ha en støttekontakt?

Er spesielt interessert i å høre dersom det er noen med psykiske lidelser som har hatt støttekontakt, men alle svar er velkomne.

Anonym poster: 3355f681ee485a086c29db1138e81bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv bl.a. Asperger syndrom, og har hatt støttekontakt i til sammen 16 år. Hadde først ei jente i ett års tid, hun var 18 og jeg var 13 år. Det fungerte ikke så veldig bra etter hvert, kjemien stemte mindre og mindre. Som mamma uttrykte det, skulle hun hatt støttekontakt selv, hun passet ikke til å være det. Og jeg følte selv at jeg fikk bedre kontakt med mora hennes enn med henne selv. Hun var russ det året, og jeg hang som femte hjul på vogna der hun var med sine venner, og mekka på russebil osv., og igjen kjente jeg at kjemien kunne stemme bedre mellom meg og enkelte av hennes venner, enn mellom meg og henne. Siden forholdet aldri fungerte noe særlig sa vi henne opp etter ett års tid.

Det gikk ca et halvt år så fikk jeg ny støttekontakt. Hun er ti år eldre enn meg, og har vært støttekontakt for meg i snart 15 år(!) Det fungerer veldig bra mellom oss. Jeg har fått mange venner i hennes omgangskrets.

Ting vi gjør kan f.eks. være:

-Besøke hennes venner, eller finne på noe et sted i fellesskap med dem

-Kino

-Konserter

-Piknik

-Hjemme hos henne og maler, baker, ser dvd...

-Shopper litt f.eks. julegaver, bursdagsgaver, klær, sko, andre ting jeg trenger...

Anonym poster: 3f551d6d1f35409866dcec30fac73b03

  • Liker 1
Skrevet

Takk for tilbakemelding :) Dersom man ikke kommer overens med støttekontakten, er det da enkelt å bytte til en annen?

Anonym poster: 3355f681ee485a086c29db1138e81bf4

Skrevet

Takk for tilbakemelding :) Dersom man ikke kommer overens med støttekontakten, er det da enkelt å bytte til en annen?

Anonym poster: 3355f681ee485a086c29db1138e81bf4

Det skal ikke være noe problem å si fra på kulturkontoret (eller der de tildeler støttekontakter) at forholdet ikke fungerer. Da har de en oppgave å finne ny. Da kan det hende det må "letes litt", spørsmålet er hvor lang tid det tar. Det gikk et halvt år før jeg fikk ny.

Mange støttekontakter er i en slik alder at de skal begynne å studere. Disse støttekontaktene må man være forberedt på at man kanskje vil "miste" etter en viss tid. Da skal det skaffes ny, men da har tildelere av støttekontakt hatt anledning til å lete etter ny, - ettersom de da vet at støttekontakt skal flytte. Så er kanskje ny støttekontakt skaffet til den forrige begynner å studere.

Jeg har veldig nytte av støttekontakten min! Hun hjelper meg å være sosial, finner på ting, og er god å snakke med om alt :)

Anonym poster: 3f551d6d1f35409866dcec30fac73b03

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg kjenner ingen som har eller har hatt støttekontakt, så jeg føler jeg bare får helsevesenet sin side av saken når jeg spør om ting. Synes det er greit å kunne få høre hvordan andre har oppfattet dette.

Jeg har noen spørsmål til angående det å finne en støttekontakt som passer. Jeg har snakket løst om dette med noen før, da jeg har blitt rådet til å vurdere å få støttekontakt. Sånn jeg forsto det da så ønsket de helst at jeg skulle finne en selv, en som jeg kjente fra før som kunne ta på seg det oppdraget (de hadde veldig mangel på støttekontakter da). Er dette vanlig praksis, eller vil jeg kunne få tildelt en kontakt fra kommunen bare jeg er er tolmodig og venter til noen er ledig? Og kan jeg si at jeg bare ønsker folk i en spesiell alder, eller må jeg "ta det jeg får"?

Jeg forstår jo at jeg kan bytte om det ikke klaffer, men det beste er vel å legge forholdene til rette for at det skal bli en match allerede første gangen.

Du skriver jo at dere gjør veldig mye forskjellig sammen, er dette ting som hovedsaklig er opp til brukeren? Og hvor mye informasjon er normalt at de får om pasienten sitt sykdomsbilde? Jeg vil jo gjerne at en evt støttekontakt skal vite litt om hva jeg sliter med slik at vedkommende skjønner hvorfor jeg sier og gjør som jeg gjør. Og er det noen begrensning i hvor syk man kan være før man er for syk for støttekontakt? Da tenker jeg innen psykiatri. Hovedgrunnen til at jeg vurderer støttekontakt er at jeg trenger noen å snakke med om helt vanlige ting, noen som jeg kan ta med på aktiviteter (jeg har et omtrent ikkeeksisterende nettverk). Men i perioder er jeg veldig dårlig, og jeg vet liksom ikke hvor grensen går for hvor frisk man må være.

Unnskyld at dette ble litt rotete

Anonym poster: 3355f681ee485a086c29db1138e81bf4

Skrevet

Det er fullt mulig å bruke familie-medlemmer eller venner som støttekontakter. Men jeg syntes ikke det gjorde noe at jeg fikk en jeg ikke kjente fra før, jeg ville heller det. Du skal kunne få tildelt en fra kommunen, de kan ikke forlange at du skal skaffe en selv. Klarer du å skaffe en selv, som du mener er ok, så gjør du jo det. Men fra tid til annen melder det seg nye som ønsker å bli støttekontakter, så du får det nok en vakker dag, om du søker og venter ;) Du kan selv komme med ønske om alder, og hvis du venter så blir det nok ledig en til deg etter hvert.

Brukeren kommer med ønsker om aktiviteter, hvis brukeren klarer å ha meninger om det. Men støttekontakt kan selvsagt også komme med forslag. Det kan jo variere. Du kan jo selv fortelle støttekontakten det du vil om deg og dine problemer. Men ja, - selvsagt får de vite mye om brukerens sykdomsbilde.

Hvorvidt det er begrensning for hvor syk man kan være for å få støttekontakt, vet jeg dessverre ingen ting om

Anonym poster: 3f551d6d1f35409866dcec30fac73b03

Skrevet

Det er fullt mulig å bruke familie-medlemmer eller venner som støttekontakter. Men jeg syntes ikke det gjorde noe at jeg fikk en jeg ikke kjente fra før, jeg ville heller det. Du skal kunne få tildelt en fra kommunen, de kan ikke forlange at du skal skaffe en selv. Klarer du å skaffe en selv, som du mener er ok, så gjør du jo det. Men fra tid til annen melder det seg nye som ønsker å bli støttekontakter, så du får det nok en vakker dag, om du søker og venter ;) Du kan selv komme med ønske om alder, og hvis du venter så blir det nok ledig en til deg etter hvert.

Brukeren kommer med ønsker om aktiviteter, hvis brukeren klarer å ha meninger om det. Men støttekontakt kan selvsagt også komme med forslag. Det kan jo variere. Du kan jo selv fortelle støttekontakten det du vil om deg og dine problemer. Men ja, - selvsagt får de vite mye om brukerens sykdomsbilde.

Hvorvidt det er begrensning for hvor syk man kan være for å få støttekontakt, vet jeg dessverre ingen ting om

Anonym poster: 3f551d6d1f35409866dcec30fac73b03

Jeg kjenner omtrent ingen her jeg bor, så jeg kan ikke komme med noe forslag selv. Godt å høre at de ikke kan kreve det. Skjønner jo at jo flere krav/ønsker jeg har, jo lengre tid tar det sannsynligvis. Det er egentlig bare alder som er viktig for meg.

Det høres jo ut som om dette er veldig fleksibelt, i alle fall ut i fra hva du skriver. Siden jeg tidligere har blitt bedt om å ta stilling til om jeg ønsker støttekontakt eller ikke så går jeg ut i fra at de som har sagt det mener jeg er oppegående nok til å ha et slikt tilbud, men det kan jeg jo diskutere med noen i kommunen før jeg eventuelt søker.

Igjen, takk for svar! Det var veldig opplysende for min del :)

Anonym poster: 3355f681ee485a086c29db1138e81bf4

Skrevet

Lykke til :)

Anonym poster: 3f551d6d1f35409866dcec30fac73b03

  • 5 måneder senere...
Gjest Katrin
Skrevet

Støttekontakten min var jeg bare ute med en gang. Den andre gangen avtalte vi å møte en plass men jeg kom ikke. Likte ikke støttekontakten min. :( Det skulle ha vært en ukjent det hadde vært bedre. Har lyst på en ny støttekontakt.

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være greit å gi det flere "sjanser", en gang er ikke alltid nok. Noen ganger må man kanskje "mistrives" litt i starten på noe nytt, enten det er et forhold som f.eks. støttekontakt, eller det er en jobb...

Hvis du kjente den støttekontakten burde du jo visst om du likte støttekontakten eller ikke? Du får kontakte de som tildeler og spørre dem om hjelp, du har sikkert rett på en annen

Anonym poster: 3f551d6d1f35409866dcec30fac73b03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...