Gå til innhold

Glassfiber-strier


lillen

Anbefalte innlegg

Jeg har lite greie på forskjellen mellom glassfiberstrier og tapet, så jeg lurer på noen småting.

I vår oppussingsklare leilighet er det lagt strie, som er vanlig smårutete. Vi er dritt lei denne, og vil legge noe nytt. Men vi vil helst unngå tapet, og skal derfor se hva vi finner av strier.

Finnes det glassfiber-strier som ikke er rutete, eller har "bord-mønster?

Vi så en type i butikken, som så ut som en slags etterligning av mur, men ble usikker i ettertid, på om dette egentlig var en tapet.

Det var med sånne "tagger" på... (jeg vet det; veeeldig dårlig forklart, men noen skjønner meg sikkert!)

Kan det være strie??

Noen som kan anbefale noen fine strier?

Hvilken leverandør?

Tusen takk for all hjelp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Hei!

Vi la glassfiberstrie i stuen vår. Vi valgte den med minst mønster - jeg er nemlig heller ikke så glad i disse rutene og fiskebenene etc. Du finner slike strier som er så godt som glatte. Men her er underlaget viktig altså!

Min erfaring er at glassfiberstrie krever rette, pene vegger. Vi har jo et gammelt hus, og alle skjevheter viser fryktelig godt pga strievalget. Vi er altså ikke fornøyde, så vi skal legge tapet. Tapet er tykkere, og har dermed bedre dekkeevne. Det er i hvert fall min erfaring.

En annen fordel med tapet er jo at du slipper å male. Du kan finne noe i den fargenyansen du vil ha, og er da ferdig når den er klistret til veggen. Når du om 3 år finner ut at du er lei av fargen - ja, da kan du jo male oppå tapetet. Så jeg tror i bunn og grunn at du kommer heldigere ut med tapet.

Det du forklarer, om sånn strukturstrie (?), har jeg ikke sett i bruk. Så jeg aner ikke hvordan det blir. Eneste jeg tror er greit å ha i bakhodet er at jo mer mønster - jo fortere blir dere lei av veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ehm... :sjenert: Og etter å ha lest innlegget ditt en gang til ser jeg jo at du helst vil unngå tapet. Da svarte jeg jo i grunn ikke på spørsmålet ditt i det hele tatt. Men prøver igjen:

- Jo, jeg tror godt denne taggete strien du fant kan være glassfiberstrie. (Jeg tror kanskje det kalles strukturstrie, men er langt fra sikker.)

- Leverandører vet jeg ingenting om, men jeg fant et godt utvalg på Maxbo.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var struktur mamma også sa da jeg prøvde å forklare henne det. Men hun hadde heller ikke peiling, sa hun, så jeg måtte jo spørre her! :P

Må vi ta av rutestrien, som er der fra før??

Og jeg som trodde strie var tykkere enn tapet...

(og derfor bare å legge over gammel...)

Dette blir litt av en jobb, tror jeg. Men folk med litt mer peiling kommer for å hjelpe til idag, så da får vi se...

Jeg forstår fordeler med tapet også, men trodde det var mye mer jobb, og mer sjanse for unøyaktighet etc. Og hvis tapet, må vi vel ihvertfall ha glatt underlag...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er alltid best med glatt underlag, men det går jo an å helsparkel veggen. For jeg tror det er noe herk å få av strie.

Det er forskjell på tapeter når det gjelder å få dem pent på. Vi har tapetsert stuen og gangen selv, mens soverommet satte vi bort. På soverommet hadde vi dyr papirtapet med mønster som vi ikke turde begi oss på selv. I stuen har vi ensfarget tekstiltapet og i gangen stripete (loddrett) vinyltapet. Ikke noe problem å få pent. Bare ta seg litt god tid og være nøyaktig. Pass spesielt på hjørnene slik at de ikke blir skrukkete. Trikset der er å tapetsere rundt hjørnet og så skjære bort alt så nært som en centimeter, for så å begynne helt inne i hjørnet med det du skar bort. Det blir en liten overlapp, men den synes ikke.

Dersom dere skal fjerne den gamle strien går det an å leie dampmaskiner som kan hjelpe til å løse opp det gamle, men jeg er usikker på om den fungerer på en gipsvegg. Vi brukte det på sponplater. Det tok lang tid, men vi fikk helt slett flate.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg anbefaler miljøstrie framfor glassfiberstrie. Sistnevnte er umulig å få av veggene. Skal man da legge tapet så må veggene helsparkles. Begge to skal males og finnes i ulike strukturer/mønster.

Da jeg skulle kjøpe leilighet så var jeg obs på om det var lagt glassfiberstrie. Dette var en negativ faktor for meg da jeg vet hvor mye jobb det er å få den "bort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal som sagt IKKE legge tapet!

Og det ER somsagt glassfiberstrie på veggene fra før!

Det jeg lurer på, er om jeg kan legge miljøstrie eller glassfiberstrie utenpå den gamle, og om det finnes fine miljø- eller glassfiberstrier... Og det gjør det tydeligvis!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miljøstrie er mye tynnere enn glassfiberstrie og krever 100 % jevnt underlag. ALLE "feil" synes. Vi sparkla livet av oss i leiligheten vår og kunne allikevel gjort det bedre flere steder. Det er mye bedre utvalg på miljøtapet, og det er bedre å jobbe med (logisk nok) Er alt i alt fornøyd med valget vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassfiberstrie er noe herk!! Holdbar? JA! om så i hundre år. Sikkert derfor du finner den i omtrent alle offentlige bygg.

MEN som Persille sier, den er helt UMULIG å få AV veggen.

Jeg ville ha helsparklet veggene, for så å brukt miljøstrie. Miljøstrie får du sikkert i 30 - 40 forskjellige mønster - noen med mye mønster, andre med bare litt. Så kan du male i den fargenyansen du selv ønsker. Enkelt å legge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp, alle!

Men det ble så vi malte utenpå den gamle stria.

Vi hadde ikke tid til mere arbeid, for malehjelpen var her fredag og lørdag, og vi er enda ikke ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Glassfiberstrie er tykkere og miljøstrie er tynnere. Dvs at glassfiberen dekker bedre, men jeg synes miljøstrien er penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonymous

Men hvis man allikevel må helsparkle veggene før man legger miljøstrie og så maler, må det da være mye mer fordelaktig å ente bare legge tapet eller bare male istedetfor å både måtte tapetser med stria og så male i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...